Jump to content

Lowrance HDS-5, hvilke tilkoblingsmuligheter har jeg?

TellusTellus

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en lowrance hds-5 med ekkolodd som jeg er meget fornøyd med. Har kommet meg trygt i havn etter to uker i skjærgården, både dag og nattseilas.

Det jeg ikke helt skjønner er hvilke tilkoblingdmuligheter jeg har bortsett fra ekkoloddet.

Jeg har forsøkt meg på lowrance.com, men blir lite klokere.

Har en ethernet og nettverkskobling bak på plotteren. Hvilke muligheter har jeg her?

På strømkabelen har jeg datakabler. Nema 0183 versjon 2.0 rs-422.

Hva kan denne brukes til og hvilke muligheter har jeg her.

Jeg vet jeg kan koble vhf til plotteren, noe jeg skal gjøre etter jeg får vhf kurs. Da blir det en lowrance lvr-880 når den tid kommer.

Hvordan kan jeg evt. koble inn AIS?

Har hørt noe snakk om ny type radar, ikke at det er veldig aktuelt for meg med liten båt.

Setter pris på hvis noen legger dette frem på en grei måte. Jeg har grei teknisk innsikt, men for mye teknisk prat og jeg faser ut og legger vekk bruksanvisningen :)

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Først: Hvis du planlegger å anskaffe både VHF og AIS, bør du vurdere VHF-en Navicom RT-650 DSC. Den har AIS i tillegg, som den presenterer på plottere via nmea2000. Dessverre er det slik at du for sikkerhets skyld bør spørre Lowrance om disse går sammen. Jeg tror det funker.

For at tingene skal virke sammen må både kobling og protokoll (nmea) stemme. Og i tillegg må den aktuelle plotteren ha programvare som behandler og viser den NMEA-informasjonen den får på et fornuftig vis. Her må man visst spørre forhandler eller produsent siden det ikke finnes lett tilgjengelige compatibility-lists for boksene. Min Lowrance lms-527 har f.eks NMEA2000, men vil aldri vise AIS-informasjon som kommer over denne koblingen/protokollen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Har lest om den vhf'en fra navicom både i norske blader og engelske practical boatowner. Kanskje den hadde vært noe istedet for lowrance sin vhf.

Men hva med ethernet og nettverkstilkoblingen? Hvordan kan disse brukes og er det noe nyttig som kan kobles til?

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Ethernet kan brukes til å koble til radar, den nye StuctureScan ekkoloddmodulen som gir ekstremt høyoppløslig bilde av både det som befinner seg under og til sidene for båten og et eller flere andre HDS, LCX, GlobalMap eller LMS instrumeneter. I USA har de i tillegg et system for værmelding og satelittradio som kalles SIRIUS som kobles til via Ethernet.

Lowrance har både såkalte HD (High Definition) radarer tilgjengelig, LRA-1800 HD og LRA-2400 HD, og ikke minste den første halvlederradaren som er tilgjengelig for fritidsbruk, Broadband Radar.

Hvis du skal ha AIS bør du gå for en som har NMEA 2000, ikke overbevist om at HDS støtter AIS over høyhastighets NMEA 183. Lowrance/Navico har sin egen AIS Class B transponder med NMEA 2000 interface, Navico NAIS-300.

Hvis du kjøper Lorance LVR-880 VHF som kobles til HDS via NMEA 2000 får du en funksjon som kalles Buddy Tracking, dette gjør at du kontinuerlig kan følge posisjonen til båtene til 3 venner med tilsvarende utstyr. Hvis du går for VHF uten NMEA 2000 vil du miste mulighten til å vise posisjoen til nødanrop eller de som kaller på plotterskjermen.

En annen kjekk sak som Lowrance har er EP-20 NMEA 2000 motorinterface, med dette kan en lese drifstofforbruk, turtall, spenninger, antall driftstimer og annet direkte fra computeren i motoren. Dette er tilgjengelig for Suzuki, Yamaha og E-Tec.

Vil anbefale deg så langt der er mulig å gå for utstyr som kobles til via NMEA 2000 i stedet for NMEA 183. Kablingen er mye enklere siden det bare er en plugg å sette i sammen i stedet for 4 ledninger med mange muligheter for feil og også problemene med diffrensiell versus single ended kommunikasjon som en har med NMEA 183. HDS har den beste NMEA 2000 funksjonaliteten på markedet, mens NMEA 183 supporten ikke er helt på topp, siste versjon av standarden, v3.01, støttes ikke.

Wow, burde lagt dette svaret fra abbor ut på lowrance sin hjemmeside.

Mulig det bare er meg som er dum, men dette var mye bedre enn hva jeg har kunnet lese meg frem til på websiden deres.

Takker så mye :)

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

• 4 uker senere...

Hei Abbor eller noen andre med peiling på ekkolod/kartplottere.

Jeg har en Lowrance LCX-27C skjerm og har planer om å kjøpe meg en HDS7 med alt tilbehør. Spørsmålet mitt er om jeg kan koble disse sammen? Hvordan blir kvaliteten på LCX-en?

Skal kjøpe i USA og lurer på om det er noen spesiell betegnelse som er viktig å huske på.

Mvh

Spirit

Du kan koble sammen LCX og HDS via Ethernet, jeg har prøvd dette med en LMS-525 og HDS. Du kan da kjøre HDS ekkoloddet på LCX skjermen og bruke HDSen til plotter. HDS er kraftig forbedret sammenlignet med LCX både som ekkolodd og kartplotter. Når du kjører HDS ekkoloddet på LCX skjermen vil du ha full HDS funksjonalitet.

Du skal kjøpe en Basemap versjon av HDS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...