Jump to content

selco16 m/merc500, fart? Motor går ikke på syl. 3, årsak?


kjetil72

Recommended Posts

Jeg har en slik motor stående (rød merking rundt dekslet) Den ble testet på en 16ft båt. Gjorde ikke mer enn 24 knop ca, men virket veldig sterk, så det var nok litt feil propell på motoren.

 

Er alltid vanskelig å anslå fart. Mye som spiller inn, bla vekt på båt (vått skum) vekt på personen som kjører den, tilstand på motor, riktig høyde på motor, groe på båt etc etc.

 

Men over 25 burde den gå

Føkk deg...

Link to post
Noen som vet hvor mye fart man kan forvente av den kombinasjonen??

Kan gjette på rundt 25 ?? , Selco skroget er lett drevet...

 

motoren vill ikke gå på syl. nr.3 på tomgang, litt turtall og den funker fint. har byttet plugg og pluggledning.

Har du litt mere info om motoren, du skriver seint 60 tall.... men den ble levert med flere typer tenning system ( manual start/ El start... ).

 

Ellers er det et par ting du kunne gjort..

  • Kompresjons test, grei måte å utelukke endel feil...
  • Beskrive hvordan pluggene ser ut ( da spesielt nr 3 og 4 )
  • Siden motoren er av den eldre garde hadde det muligens vært på tide med en god rengjøring ( + eventuelt et overhalings kit ) av forgasserne.. ( service instruksjoner her ...)
  • Prøv å hold et visittkort ( eller lignende ) en 2 > 3 cm foran forgasserne, kan du se om motoren spytter ut bensin igjennom forgasseren ?? ( noen forskjell på forgasseren ?? OBS litt er normalt... )
  • Har du ei tennings lampe kan den med fordel kobles til plugg ledningen på nr 3, du kan da enkelt se hvert enkelt fusk.

 

er en svakhet at drivakselen ruster og at du dermed får vanninntrengning,

Problemet er at olja kan være bra....et litt tidligere stadium er der vann blir liggende imellom impeller og simmringer... rusta jobber seg da nedover til simmringen slites istykker og vannet kan trenge ned til neste simmring ( er 2 stykker, en til å holde olja inne og en til å holde vannet ute... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Mange takk. Var egentlig det jeg også trodde.

 

Tok et kjapt googlesøk :

 

The Thunderbolt Ignition system was designed by Mercury Marine.

It is a very powerful and reliable ignition system.

 

The Thunderbolt system does not use points. Instead, it has an electronic "Sensor" in the distributor which sends a low voltage pulse to the Ignition Module each time a Sensor Wheel tab passes through the Sensors gap.

 

The Sensor Wheel is attached to the Rotor. When you buy a rotor, you get the sensor wheel. They should always be replaced together.

 

 

Må bare få tak i noen betar/undervannshus nå, så blir det 50hk gammalmerc også :)

Føkk deg...

Link to post

fant serienummeret. begynte på 27xxx(har det ikke her. fant ut at det må være en 67-69mod.

har el.start, kort stamme,thunderbolt tenning,rødt deksel.

eneste jeg kunne se var at når jeg stopper motoren kom det sivende litt røyk ut forgasseren til 3/4 syl.

målte den på mobilgps til 53 km/ skulle vel bli ca.28 knop

Link to post
fant serienummeret. begynte på 27xxx(har det ikke her. fant ut at det må være en 67-69mod.

Ser at det er litt uenighet ang. årsmodellen men blir en 69/70 modell, helt eksakt årsmodell har ikke så mye å si på disse da mye av delene ble brukt frem til tidlig 90 tall ( Classic fiffty" modellene )andre deler er dog litt mere års spesifikke...

 

eneste jeg kunne se var at når jeg stopper motoren kom det sivende litt røyk ut forgasseren til 3/4 syl.

målte den på mobilgps til 53 km/ skulle vel bli ca.28 knop

Prøv å få testet kompresjonen + sjekk det trikset med visittkortet ....kan være et problem med en eller flere reed ventiler ( tetter litt dårlig eller det har brukket av en bit... ), er vanskelig å sjekke godt nok uten å demontere endel....

MEN du kan prøve å ta av den nederste forgasseren å kikke inn i hullet, kan muligens se litt ( et mini kamera hadde vært enkelt :yesnod: )

 

Utifra hastigheten ellers høres motoren ganske frisk ut ..

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

motoren skal iflg. forrige eier ha skiftet det meste i undervannshus og hatt en service på motor i fjor.

mistenker det er brukt gamle deler, da det fulgte med 2.stk. delemotorer og ingen kvitteringer :crazy:

motoren har fikset seg selv nå :cheers: nå går den fint på alle syl.

 

forbruk på disse? synes den er altfor "rimelig" har ikke peiling selv ,men flere jeg har pratet med sier den skal bruke ca 20-25 liter i timen??

var ute i går ca. 3timer litt fisking og en god del gåing med full gass. brukte ca halv tank 10-12 liter.

 

motoren tåler ikke å gå på lav fart/dorgefart (stopper)og må bruke shocken når den skal startes uansett om den er varm eller kald

ellers funger den fint.starter når den skal og virker pålitelig..

Link to post
motoren tåler ikke å gå på lav fart/dorgefart (stopper)og må bruke shocken når den skal startes uansett om den er varm eller kald

ellers funger den fint.starter når den skal og virker pålitelig..

Hvordan er responsen når du gir på ?? er mulig du skulle ha justert forgasserne litt fetere ( juster ut blande skruen på forgasserne ca 0,25 > 0,5 omdreining ut ... )

 

Siden denne motoren muligens er er FrankenMerc .... hadde det ikke skadet å sjekket over tenning og forgassere, kan begynne med hvilket nummer har du på forgasserne ??

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...