kjetil72 Startet 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2009 heisan har en slutten av sekstitalls mercury500 . Noen som vet hvor mye fart man kan forvente av den kombinasjonen?? motoren vill ikke gå på syl. nr.3 på tomgang, litt turtall og den funker fint. harbyttet plugg og pluggledning. Noen som har forslag hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Jeg har en slik motor stående (rød merking rundt dekslet) Den ble testet på en 16ft båt. Gjorde ikke mer enn 24 knop ca, men virket veldig sterk, så det var nok litt feil propell på motoren. Er alltid vanskelig å anslå fart. Mye som spiller inn, bla vekt på båt (vått skum) vekt på personen som kjører den, tilstand på motor, riktig høyde på motor, groe på båt etc etc. Men over 25 burde den gå Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
SeaRaymond Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Kan iallefall gi deg ett tips, sjekk gearolja om du ikke allerede det har gjort, er en svakhet at drivakselen ruster og at du dermed får vanninntrengning, gearet tar da kvelden ganske kjappt. Hadde er 50 hp 1975 modell, og den gav 25 knop ifølge trykklogg på en halco 16,5. (ble påstått å være en halco isåfall?) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Noen som vet hvor mye fart man kan forvente av den kombinasjonen?? Kan gjette på rundt 25 ?? , Selco skroget er lett drevet... motoren vill ikke gå på syl. nr.3 på tomgang, litt turtall og den funker fint. har byttet plugg og pluggledning. Har du litt mere info om motoren, du skriver seint 60 tall.... men den ble levert med flere typer tenning system ( manual start/ El start... ). Ellers er det et par ting du kunne gjort.. Kompresjons test, grei måte å utelukke endel feil... Beskrive hvordan pluggene ser ut ( da spesielt nr 3 og 4 ) Siden motoren er av den eldre garde hadde det muligens vært på tide med en god rengjøring ( + eventuelt et overhalings kit ) av forgasserne.. ( service instruksjoner her ...) Prøv å hold et visittkort ( eller lignende ) en 2 > 3 cm foran forgasserne, kan du se om motoren spytter ut bensin igjennom forgasseren ?? ( noen forskjell på forgasseren ?? OBS litt er normalt... ) Har du ei tennings lampe kan den med fordel kobles til plugg ledningen på nr 3, du kan da enkelt se hvert enkelt fusk. er en svakhet at drivakselen ruster og at du dermed får vanninntrengning, Problemet er at olja kan være bra....et litt tidligere stadium er der vann blir liggende imellom impeller og simmringer... rusta jobber seg da nedover til simmringen slites istykker og vannet kan trenge ned til neste simmring ( er 2 stykker, en til å holde olja inne og en til å holde vannet ute... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Hei Droll, bare et kjapt spørsmål til deg. Thunderbolt Ignition, er det elektronisk tenning ? Har ikke titta på motoren som står i bua egentlig Er en 67 rødmerc Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Droll Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Thunderbolt Ignition, er det elektronisk tenning ? JA, elektronisk tenning med fordeler, bruker en hall giver, de første utgavene ble bare merket med SS ( Solid State ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Mange takk. Var egentlig det jeg også trodde. Tok et kjapt googlesøk : The Thunderbolt Ignition system was designed by Mercury Marine. It is a very powerful and reliable ignition system. The Thunderbolt system does not use points. Instead, it has an electronic "Sensor" in the distributor which sends a low voltage pulse to the Ignition Module each time a Sensor Wheel tab passes through the Sensors gap. The Sensor Wheel is attached to the Rotor. When you buy a rotor, you get the sensor wheel. They should always be replaced together. Må bare få tak i noen betar/undervannshus nå, så blir det 50hk gammalmerc også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Droll Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Mange takk. Var egentlig det jeg også trodde. Kan lese litt om systemet her ( PDF fil ), er en erstatning tenning modul ifra CDI electronics, som kan tilpasses og erstatte Mercury giveren ( kjekt da Mercury delene er NLA ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kjetil72 Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 fant serienummeret. begynte på 27xxx(har det ikke her. fant ut at det må være en 67-69mod. har el.start, kort stamme,thunderbolt tenning,rødt deksel. eneste jeg kunne se var at når jeg stopper motoren kom det sivende litt røyk ut forgasseren til 3/4 syl. målte den på mobilgps til 53 km/ skulle vel bli ca.28 knop Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 (redigert) fant serienummeret. begynte på 27xxx(har det ikke her. fant ut at det må være en 67-69mod. Ser at det er litt uenighet ang. årsmodellen men blir en 69/70 modell, helt eksakt årsmodell har ikke så mye å si på disse da mye av delene ble brukt frem til tidlig 90 tall ( Classic fiffty" modellene )andre deler er dog litt mere års spesifikke... eneste jeg kunne se var at når jeg stopper motoren kom det sivende litt røyk ut forgasseren til 3/4 syl.målte den på mobilgps til 53 km/ skulle vel bli ca.28 knop Prøv å få testet kompresjonen + sjekk det trikset med visittkortet ....kan være et problem med en eller flere reed ventiler ( tetter litt dårlig eller det har brukket av en bit... ), er vanskelig å sjekke godt nok uten å demontere endel.... MEN du kan prøve å ta av den nederste forgasseren å kikke inn i hullet, kan muligens se litt ( et mini kamera hadde vært enkelt ) Utifra hastigheten ellers høres motoren ganske frisk ut .. Arne Kjetil Redigert 26.Juli.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kjetil72 Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 motoren skal iflg. forrige eier ha skiftet det meste i undervannshus og hatt en service på motor i fjor. mistenker det er brukt gamle deler, da det fulgte med 2.stk. delemotorer og ingen kvitteringer motoren har fikset seg selv nå nå går den fint på alle syl. forbruk på disse? synes den er altfor "rimelig" har ikke peiling selv ,men flere jeg har pratet med sier den skal bruke ca 20-25 liter i timen?? var ute i går ca. 3timer litt fisking og en god del gåing med full gass. brukte ca halv tank 10-12 liter. motoren tåler ikke å gå på lav fart/dorgefart (stopper)og må bruke shocken når den skal startes uansett om den er varm eller kald ellers funger den fint.starter når den skal og virker pålitelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 motoren tåler ikke å gå på lav fart/dorgefart (stopper)og må bruke shocken når den skal startes uansett om den er varm eller kaldellers funger den fint.starter når den skal og virker pålitelig.. Hvordan er responsen når du gir på ?? er mulig du skulle ha justert forgasserne litt fetere ( juster ut blande skruen på forgasserne ca 0,25 > 0,5 omdreining ut ... ) Siden denne motoren muligens er er FrankenMerc .... hadde det ikke skadet å sjekket over tenning og forgassere, kan begynne med hvilket nummer har du på forgasserne ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.