Astor Startet 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2009 (redigert) Om det var ment å stoppe svensker denne menneskebygde muren mellom Hurum og Oscarsborg vites ikke, men lørdag gikk et svenske fartøy rett i muren. Det 20 meter lange fartøyet er ikke den siste som kommer til å gå i muren denne sommeren. Omtrent hver uke i sommermånedene går et fartøy på grunn her. Mulig det må enda bedre merking til. Sør og nordstaker på hver side. På rekke og rad? Det 20 meter lange svenske fartøyet satt bom fast og måtte tilkalle redningsskøyta som ligger stasjonert bare et steinkast unna havaristen. Det som da skjedde var at svensken fikk sleperen til redningsskøyta i propellen og dermed ble propellene til svensken satt ut av drift. Gyltingen, en lokal taubåt fra Drøbak ble tilkalt. Ombord der var BP egen Hilmar skipper for dagen. De fikk ombord lange nok trosser og dro ut mot havaristen. Svensken hadde i mellomtiden rukket å tømme vanntankene for 2 tonn med ferskvann samtidig som tidevannet var på deres side. Hilmar fikk sleper ombord og komanderte alle mann på dekket til svensken inn i styrhuset i tilfalle slapet skulle ryke. Da kan det være farlig å stå ute på dekket når en sleper kommer fykende gjennom lufta. Gyltingen la seg kraftig over og med et par tre kraftige napp seg svensken av jetteen. Godt utført arbeide av Hilmar og pappaen Pål. Redningsselskapet tok seg av sleperen som hadde havnet i propellen. Svensken fikk sleperen til Odd Fellow II i propellen i første forøk å dra den av jetteen. Hilmar og Gyltingen tar sleper ombord i havaristen. Det drar godt når alle kreftene får spillrom. Etter et par, tre napp tok Gyltingen svensken av grunnen. Redigert 26.Juli.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Om det var ment å stoppe svensker denne menneskebygde muren mellom Hurum og Oscarsborg vites ikke, men lørdag gikk et svenske fartøy rett i muren. Bra jobba Hilmar. Jetén ble forøvrig bygget på 1870-tallet for å tvinge fientlige skip forbi det østlige kanonbatteriet og senere torpedobatteriene på Oscarsborg festning. Da Norge og Sverige den gang var i union var neppe hensikten den gang å stoppe svenskene. Ihvertfall ikke offisiellt. Ikke desto mindre fikk borgen og jetéen en viktig rolle under og før unionsoppløsningen i 1905. Jetéen er egentlig et formidabelt byggverk, tiden den ble bygget på tatt i betraktning. Dybden varierer en del men går i store strekk av totallengden på 1500 meter ned mot 25 meter. Steinen ble fraktet på lektere fra Hurumlandet. På vinteren ble stein fraktet med hest og slede, og anbrakt på isen i påvente av at isen skulle smelte på våren. Bredden på toppen er 4 meter. For at en slik mur skal bli stabil må flankene ha en helning på ca 45 grader. Bredden i bunnen må da være 50-60 meter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BEG Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Denne svensken var tydeligvis på vei ut av fjorden. Jeteen ble neppe bygget for å hindre slikt Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Hilmar 2 Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Han satt godt på. Vi dro med 5 tonn og enda måtte vi nappe litt. Men den kom jo til slutt. dette er båt man får trent seg på. Uten bautruster tilogmed, ingen nybegynnerbåt Synd jeg ikke hadde videokamera om bord. Det rista litt når vi dro Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.