Jump to content

Svenske stoppet av jetteen. Hilmar ordnet opp!


Astor

Recommended Posts

Om det var ment å stoppe svensker denne menneskebygde muren mellom Hurum og Oscarsborg vites ikke, men lørdag gikk et svenske fartøy rett i muren. Det 20 meter lange fartøyet er ikke den siste som kommer til å gå i muren denne sommeren. Omtrent hver uke i sommermånedene går et fartøy på grunn her. Mulig det må enda bedre merking til. Sør og nordstaker på hver side. På rekke og rad?

 

Det 20 meter lange svenske fartøyet satt bom fast og måtte tilkalle redningsskøyta som ligger stasjonert bare et steinkast unna havaristen. Det som da skjedde var at svensken fikk sleperen til redningsskøyta i propellen og dermed ble propellene til svensken satt ut av drift. Gyltingen, en lokal taubåt fra Drøbak ble tilkalt. Ombord der var BP egen Hilmar skipper for dagen. De fikk ombord lange nok trosser og dro ut mot havaristen. Svensken hadde i mellomtiden rukket å tømme vanntankene for 2 tonn med ferskvann samtidig som tidevannet var på deres side.

Hilmar fikk sleper ombord og komanderte alle mann på dekket til svensken inn i styrhuset i tilfalle slapet skulle ryke. Da kan det være farlig å stå ute på dekket når en sleper kommer fykende gjennom lufta. Gyltingen la seg kraftig over og med et par tre kraftige napp seg svensken av jetteen. Godt utført arbeide av Hilmar og pappaen Pål. Redningsselskapet tok seg av sleperen som hadde havnet i propellen.

 

svensken_og_rssr.jpg

Svensken fikk sleperen til Odd Fellow II i propellen i første forøk å dra den av jetteen.

 

 

svensken_og_gyltingen.jpg

Hilmar og Gyltingen tar sleper ombord i havaristen.

 

svensken_gyltingen_paa_skeive.jpg

Det drar godt når alle kreftene får spillrom.

 

 

svensken_1.jpg

Etter et par, tre napp tok Gyltingen svensken av grunnen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Om det var ment å stoppe svensker denne menneskebygde muren mellom

Hurum og Oscarsborg vites ikke, men lørdag gikk et svenske fartøy rett i muren.

Bra jobba Hilmar. :yesnod: Jetén ble forøvrig bygget på 1870-tallet for å tvinge fientlige skip forbi det østlige kanonbatteriet og senere torpedobatteriene på Oscarsborg festning. Da Norge og Sverige den gang var i union var neppe hensikten den gang å stoppe svenskene. Ihvertfall ikke offisiellt. Ikke desto mindre fikk borgen og jetéen en viktig rolle under og før unionsoppløsningen i 1905.

 

Jetéen er egentlig et formidabelt byggverk, tiden den ble bygget på tatt i betraktning. Dybden varierer en del men går i store strekk av totallengden på 1500 meter ned mot 25 meter. Steinen ble fraktet på lektere fra Hurumlandet. På vinteren ble stein fraktet med hest og slede, og anbrakt på isen i påvente av at isen skulle smelte på våren.

 

Bredden på toppen er 4 meter. For at en slik mur skal bli stabil må flankene ha en helning på ca 45 grader. Bredden i bunnen må da være 50-60 meter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...