Lazyjack Startet 26.Juli.2009 Del på Facebook Startet 26.Juli.2009 (redigert) Har koplet en NASA AIS 2 Engine via NMEA mot Raymarine C80. Får opp AIS kl. A og B info på plotteren men båtens navn vises ikke. Er det NASA AIS som ikke vidersender denne informasjonen på NMEA eller er det Raymarine som ikke viser den? Redigert 26.Juli.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Du må vente en stund før navnene kommer, da det ikke sendes ut like ofte som posisjon mm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Du må vente en stund før navnene kommer, da det ikke sendes ut like ofte som posisjon mm. Har du samme oppsettet som meg med NASA AIS og Raymarine plotter? I vinduet som kommer opp på plotteren når jeg velger "AIS Info" så er det ikke noe felt som heter "Ships name" e.l. Mistenker derfor at det ikke vil vises selv om jeg riktignok ikke har ventet veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Når jeg ser et AIS-mål går jeg med cursoren over målet og kan så velge "Full AIS info" på en av knappene nede på skjermen. Det popper da opp et vindu med alle AIS opplysninger om fartøyet. Jeg har en E80 plotter og en COMAR AIS. Hvilken plotter har du og hvilken software versjon har du på plotteren? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Hei Jeg har C80(ver. 4.29) og NASA AIS Engine 2. Jeg velger Full AIS Info når jeg har merket et objekt som sender AIS men det mangler altså fartøyets navn. Ser kun MMSI-nummer, fartøyets lengde/bredde, status(running under engine, anchored) osv. Men altså ikke navn på fartøyet. Har du funnet noen løsning på alarmproblemet, dvs. at plotteren gir alarm når ais-objekter forsvinner ut av området eller at man mister dem for en kort stund? Redigert 26.Juli.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ser kun MMSI-nummer, fartøyets lengde/bredde, status(running under engine, anchored) osv. Men altså ikke navn på fartøyet. Alle meldinger inneholder MMSI nummer MsgId. 1-2 og 3 inneholder også bl.a: 0 = under way using engine, 1 = at anchor, 2 = not under command, 3 = restricted manoeuvrability, 4 = Constrained by her draught; 5 = Moored; 6 = Aground; 7 = Engaged in Fishing; 8 = Under way sailing; Disse sendes hyppig. For lystbåter inneholder MsgId 18 omtrent det samme. MsgId. 5 Denne inneholder statisk data og er, for klasse A, det eneste sted hvor Navnet finnes. Lengde og bredde ligger her og i MsgId 21. For lystbåter er det vankelig for meg å gi riktig info. Både MsgId. 19 og 24 inneholder navnet (tror jeg, men det er bare fra 24 at jeg kan lese det. Konklusjon. Jeg tror det er noe med oppsettet ditt. Du får tydligvis inn MsgId 5 eller 21, fordi du kan se dimensjonene, men får du bare 21 så har du ikke navnet. Har du noe sted hvor du kan velge MsgId nummer? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Om AIS og plotter har vært påslått en stund, så får jeg også navnet på AIS fartøyet, om det er innen dekningsområde. Kommer et fartøy inn i dekningsområdet så får jeg bare nummer til å begynne med, litt senere kommer navnet også. Jeg fikk versjon 5.23 fra Raymarine. Den er forbedret en del på det som har med AIS å gjøre, men navnene skulle du kunne få uansett. Jeg syns ikke det problematisk med at den gir alarm, når den mister et mål. Normalt har jeg AIS alarmen for nye AIS mål avslått. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Astor Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Vi har alltid alarmen for AIS mål avslått. Kun motoralarm og alarm fra VHFen er påslått hos oss. Men nå er vi kanskje ute på viddene? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jeg skjønner endel av spørsmålene i denne tråden. Anbefaler også at de som leser denne tråden ser på denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27236&hl=AIS. Det er nok i denne tråden at jeg kommer til å stille endel spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jeg kjenner ikke de forskjellige systemene for AIS sendere og mottagere. Hos oss er det slik at vi har en 15-pins kabel vi kan koble til PCen om bord for å få mange detaljer fra andre skip. Imidlertid er vi bekvemme med ethernett informasjonen fra Raymarine HS systemet. I dette systemet virker PCen ombord som en fullverdig navigasjonsenhet/radar/o.a. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Vi har alltid alarmen for AIS mål avslått. Kun motoralarm og alarm fra VHFen er påslått hos oss. Men nå er vi kanskje ute på viddene? Tror ikke denne alarmen kan slåes av på Raymarine C70,80 og 90. Hvis du vet hvordan så kom med det Forøvrig ser jeg i spec. at Nasa AIS skal videresende informasjon fra setning - 1, 2, 3, 4, 5, 11, 18, 21 and 24. Siden setning 5 er med så burde jo båtnavn komme opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.