Enzo Startet 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2009 Vet det har vært tatt opp her før men jeg klarer ikke å søke meg fram til det. Hvordan går det med båter med teakdekk om vinteren når båten ligger ute og ikke kan bli dekt til med presenning ? Tenker her på limt teak og ikke skikkelig tykt skrudd som på HR. Båt som er oppvarmet hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Hvis du tenker på faren for at limet skal slippe så må det frostspreng til. Limtypene som er benyttet til teakdekk er elastiske selv ved kaldere temperaturer enn det vi opplever. Faren for frostspreng er dog til stede spesielt om det er skader fra før. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kaftein ØL Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Jeg har skrudd teakdekk på min 48 foter, og aldri dekket den til på de 3 årene jeg har hatt den. Har ikke merket noe tegn til slitasje pga. dette. Jeg natet opp hele dekket første sesongen, men da hadde det 13 år i middelhavet på ryggen, så det var nok på tide uansett. Ideelt sett burde nok dekket vært dekket til, men det finner jeg helt uaktuelt da jeg seiler hele vinteren også. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Samme erfaring som Kafteinen. Båten har nå 5 vintrer utildekket og med varme på inne. Så langt ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Og du har et slikt moderne teakdekk som ikke er skrudd gimi ? (ser du har bavaria) Det høres jo fint ut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Et annet mulig ubehag er om teaken trekker vann. Da kan den forvitre i kulda, den spreker opp i små 'sukkerbiter'. Den gangen man hadde seilskuter, var det en del av dem som hadde 50 mm tykk teak i dekket. For å forhindre denne 'pulveriseringen', lakket man dekke når båten gikk i opplag, for så å skrape av lakken igjen når man brøt fortøyningene. Den gangen var jo natingen hamp og bek, lim var naturligvis ukjent. Borti hundre år før Tech7 kom på banen. For dagens menn med teakdekk, kan en liten forsikring være en lett oljing om høsten. Hvis det da blir lenge nok opphold mellom regnbygene til at treverket rekker å tørke. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Jepp - limt dekk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.