Jump to content

ukjent problem med jabsco pumpetoalett..

beauty of aqua

Recommended Posts

har i det siste vært plaget med lukt fra toalettrommet.

når jeg er ferdig med mitt fornødende og har trukket i snoren,så begynner det så smått og bobble i vannet som er i toalettskålen.

etter en stund så fyller toalettet seg opp med septik..

noen som hvet hva dette kan være??

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Har hatt samme problemet med vår Jabsco do.

Om du løsner flensen nederst på pumpen (der slangen til septiken er koplet til) er det en gummi-membran inni der.

Den har en smal stjerneformet spalte og står som en tilbakeslagsventil. Den blir ofte stiv pga. urinsalter.

Ta den ut og vask den godt. Pass på at du får bort saltene og at den blir myk og smidig igjen.

Bruk gjerne litt baby oil til slutten å gni den inn med.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

På min jabsco pumpetoalett er det en hendel til å slå over, henholdsvis for pumping ut av toalett og for å få pumpet sjø til toalett (spyling) Når den står i spyleposisjon kommer det vann, men den pumper også ut, er det normalt? Saken er den at toaletten renner "tørr" og mistenker lukt i båten grunnet dette, selv om jeg vrir over i andre posisjon etter spyling renner vannet ut, skal den ikke da holde tett, slik at det blir stående en vannlås? Dersom hendelen blir stående i spyleposisjon og en går i litt sjø, har jeg opplevd at toalettet har rent over med sjøvann. Er det en feil med toalettet eller er dette normalt?

Hei,

det høres ut som toalettet ditt er i orden faktisk.

Hendelens posisjon påvirker ikke tømmingen av bollen. Den pumper "alltid" ut. Hendelen åpner/stenger for vannet inn.

Det høres dog ut som ditt toalett ikke er korrekt montert i forhold til slangebøyer og anti-hevert bend (ventiler), slik at:

A) toalettet fyller seg hvis du glemmer å slå hendelen til høyre (fare for vanninnstrømming)

B) bollen blir helt tom for vann slik det lukter fra tanken/slangene

Anbefaler at du studerer toalettets datablad/manual:

http://www.boatersland.com/lib/images/ITTmanhead-data.pdf

GeirKS

• 3 uker senere...
Har hatt samme problemet med vår Jabsco do.

Om du løsner flensen nederst på pumpen (der slangen til septiken er koplet til) er det en gummi-membran inni der.

Den har en smal stjerneformet spalte og står som en tilbakeslagsventil. Den blir ofte stiv pga. urinsalter.

Ta den ut og vask den godt. Pass på at du får bort saltene og at den blir myk og smidig igjen.

Bruk gjerne litt baby oil til slutten å gni den inn med.

Geir :seeya:

gjorde som du sa,og dette ser ut til å fungere!

takk for hjelpen! :seeya:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...