Tonic Startet 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2009 Jeg har en vibrasjon på tomgang og opp til 8-900 o/min. Dvs slik vibrasjon som får glass til å klinge i skapet. Hva kan jeg gjøre for å få denne vekk. Egne forslag: Bytte propell fra 19 x 19 til 18x18. Jeg har 3,5 knop på tomgang mangler også 200o/min med 19" propellen, feil utregnet av Maritim Sjekke oppretting av motor etter motorskifte Montere fleksibelt ledd...(dyrt) Har noe erfaring med å få vekk vibrasjon? HK Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Jeg har en vibrasjon på tomgang og opp til 8-900 o/min. Dvs slik vibrasjon som får glass til å klinge i skapet. Har selv en kraftig vibrasjon fra ca 50-100 o/min over tomgang. Dette er helt klart et turtallsområde motoren ikke trives i. Jeg synes også dette er irriterende, men har løst problemet ved å holde meg unna akkurat dette området. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Cerveza Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Har du vibrasjon på tomgang uavhengig om motoren er i fri eller i gir? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Har selv en kraftig vibrasjon fra ca 50-100 o/min over tomgang.Dette er helt klart et turtallsområde motoren ikke trives i. Jeg synes også dette er irriterende, men har løst problemet ved å holde meg unna akkurat dette området. Helt normalt dette på akslingsbåter og hydraulisk kasse. I fysikken kalles fenomenet kristiske turtall av n-orden. Akslinger kommer inn i gjentakende såkalte kritiske turtall med vibrasjoner. Noen og enhver har sikkert hørt disse lydene f.eks. når en el.motor som driver et eller annet hurtig roterende maskineri stoppes, f.eks vaskemaskinsentrifugen. Da høres av og til sterkere lyder nå tutallet retarderer baklengs gjennom de kritiske turtallene. Det er flere som har prøvd å betale seg ut av dette. Først ved å sjekke at motor og aksling står på linje i horisontal- vertikal-planet. Dette er forøvrig en elementær og enkel sjekk, som alle akslingbåter bør ha utført. Dernest er det å skifte motorlabber til 2000-3000 kr pluss arbeid. Siste utvei er fleksibel akslingkobling til en 8000-9000 pluss arbeid. Har man vært gjennom hele frustrasjonsfasen er plutselig 20-25000 kr svidd av over en grunnløs bekymring. Som Snekker'n sier, hold deg utenfor dette området. Da sparer du demperplata i gearet og båten forøvrig. Dersom vibrasjonene oppstår nærmest over natta, vil jeg anbefale at årsaken undersøkes nærmere. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Øivind E. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 min også har viberasjon en liten periode over tomgang.. utrolig irriterende.. Min går i 4,5 knop på tomgangskjøring. Noen høyere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Komme inn i kritiske turtall er i bunn og grunn en konstruksjonsflopp. Der jeg jobber, kan vi f.eks. ha en maskin som går på 5000 rpm. Da kan enkeltkomponenter i dette 'toget' ha første kritiske turtall på f.eks. 15000 rpm. Man legger seg langt unna. Når det ikke er mulig å unngå kritiske turtall, legger man operasjonsturtallet midt mellom f.eks. første og andre kritiske turtall. Forholdet handler om masser (vekter) og egenfrekvenser. Det noen båteiere opplever, er første kritiske turtall. Det er over beskrevet en del måter å komme seg ut av problemet. Som forklart over, kan man se bort fra at dette er noe som spesielt hefter ved hydrauliske gearkasser. Det kan skje hvor som helst. Hulda hadde utpreget bråk rundt 800 rpm. Av andre årsaker byttet jeg utveksling på grearet. Massesammensettingen i kassa ble endret. Bråket forsvant, og har ikke kommet tilbake. Den beste aksjonen for å bli kvitt bråket, er å skifte til en mykere kopling eller demperplate. Eller så kan man leve med bråket, og holde seg mest mulig utenfor turtallsområdet. Drivverket 'liker' seg ikke i 'bråkeområdet'. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Min går i 4,5 knop på tomgangskjøring. Noen høyere? Kan det være at dette skyldes feil propell. Det må være iriterende med så høy tomgangsfart under manøvrering (av-på-av-på-av) Setter du på en "mindre" propell, så får du ned tomgangshastigheten. Det går nok ut over fullfart og gir et litt større forbruk ved marsjfart, men det må vel være verdt det for å kunne sige inn i trange havner på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Det er jo vanesak. Blitt vandt til det.. Mest irriterende var å kjøre i trange sund syd for Strømstad, da jeg hele tiden tok igjen andre båter selvom jeg kun kjørte på tomgang.. Da ble det mye av-på-av-på.. Dessuten trenger jeg mye skyv fra propellen, for i en Viknes 1030 er det mye vindfang har jeg funnet ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Har du vibrasjon på tomgang uavhengig om motoren er i fri eller i gir? Min vibrerer bare når den står i gir. Det er litt irriterende men ikke noe stort problem. Det er bare at den vibrerer i dorgehastighet og da blir det ikke noe dorging, og ikke noe makrell og ikke noe mat. Og da sulter jeg fordi jeg har vibrering på motoren. :) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Min vibrerer bare når den står i gir. Det er litt irriterende men ikke noe stort problem. Det er bare at den vibrerer i dorgehastighet og da blir det ikke noe dorging, og ikke noe makrell og ikke noe mat. Og da sulter jeg fordi jeg har vibrering på motoren. :) Da vil jeg på det starkeste anbefale deg å bytte inn fiskeutstyret i noen krabbe-teiner istedet, så du kan ha motoren mer i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Da vil jeg på det starkeste anbefale deg å bytte inn fiskeutstyret i noen krabbe-teiner istedet, så du kan ha motoren mer i fri. løsning funnet Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Per T Kålin Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Hvis en da greier å få tak i teinablåsa vel og merke. Per Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Min vibrerer bare når den står i gir. Det er litt irriterende men ikke noe stort problem. Det er bare at den vibrerer i dorgehastighet og da blir det ikke noe dorging, og ikke noe makrell og ikke noe mat. Og da sulter jeg fordi jeg har vibrering på motoren. :) Det er sikkert rett det Hulda skriver. Jeg vil likevel tro at det heller er et kompromis enn en konstruksjonsflopp at første kiritiske turtall påtreffes i tomgangsintervallet. I en båt kan det være slik at aksellengde kontra diameter (stivhet) og opplagring er i et litt leit område mht. å treffe første kritiske turtall på tomgang. Har sett problematikken beskrevet og diskutert på utenlandske fora. Blir litt akademisk om vi skal bevege oss inn i mekanikkens teoretiske materie, så vi får vel slå oss til ro med at slik er det. Sluregir er tingen om du ønsker å dorge vibrasjonsfritt. Da kan du kan sige fremover like sakte som med et omstyringsanlegg. Å ettermontere sluregir er nok heller ingen enkel afære vil jeg tro. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Tar man en titt på informasjonen levert av gearleverandører, slike som også leverer båtgear, forteller informasjonen det jeg skriver. Slik sett ikke videre akademisk. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Da var vibrasjonen min vekk. - Justerte bittelitt med bladsøker på klemflens/gearflens. Helt som det stod i monteringsanvisningen. - Satt på 18x18 istedet for 19x19 Fikk en knop mindre på toppfart, men motoren gikk mye lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Kan du legge inn litt mer informasjon om justering av klemflens/gearflens? Dette vil jeg gjerne lære mer om. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tonic Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Jeg løsnet flensen helt fra hverandre og tok ut alle skruene. Så kjente jeg på "henget "på akselen. og avgjorde hvor langt opp jeg mente jeg måtte løfte akselen for at den skal være rett. (jeg har 2 m aksel og løftet den opp 0,5-1 cm ved motoren, festet akselen på dette punktet ved å legge ei lekte på tvers som støttet akselen). Etter at jeg fant dette punktet grovjusterte jeg motoren og målte at den stod rett i alle hjørner. Så satt jeg i alle boltene på flensen løst i og tok bladsøkeren på 0,1 mm og dro rundt mellom flensene. Da justerte jeg det slik at det var 0,1mm rundt hele flensen. Så dro jeg til boltene. Burde ha klokka akselen men hadde ikke dette istrumentet og resultatet ble bra. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Slitte motorfundament (fleksible) gir svært ofte mye vibrasjon på lave omdr., ofte særlig merkbart på lavest omdr. med innkoblet gear. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Er det noen som har erfaring med å montere større deselmotorer rett i bedden uten fleksible motorlabber? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Større dieselmotorer limes i dag fast med Epoksy (Shokfast) og bruker ikke fleksible labber. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.