Jump to content

Oljelekasje i forkant på Perkins 4-108

avmønstret5

Recommended Posts

Hei!

Jeg hadde det samme problemet på min 4-108 for noen år siden. Da lakk det fra frontdekslet. Byttet pakning fra Universaldiesel 2 ganger, men det hjalp ikke. Det var papirpakning. Fikk til slutt tak i korkpakning på et landbruksenter. Da ble det tett. Ikke dra til for hardt. Det er tynt stål i dekslet. Kan være en ide å lage en halvmåneskive i stål som man legger rundt nedkanten av dekslet for å få bedre trykk mot pakningen.

Lykke til

Halvor

Har hatt samme problemet. Banket platen flat i kantene og brukte biltema sine pakninger i flak. Klipp ut. Ble tett til slutt :yesnod:

pakn.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Det lekker olje på frontdekselet v/sjøvannpumpe, så idag tok eg arbeidslampe og speil og letet etter sprekk og fant tilslutt, så gjorde eg rent med white sprit og la på eksposy (stål) med herdet, så får eg prøve å starte i morgen og se om det er tett?

Det var ikke sprekk men 2 små hull på størrelse som nål spiss...

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Mener det var artikkel nr: 60-234

Tekst fra biltema:

Asbestfritt pakningsmateriale

Lett å klippe eller skjære til ønsket størrelse og form. Motstandsdyktig mot olje, bensin, varme og de fleste løsemidler. Egnet til bruk som pakning for ventildeksler, bunnpanner, forgassere og girkasser m.m.

Ville gått for litt tykkere enn orginalpakningen hvis det er bulker i dekselet(1,5mm). Eventuelt kan du smøre på litt pakningssilikon også.Pakningssilikon for høye temperaturer (36-194)

Lykke til! Håper det blir tett. Ikke noe morro med den oljelukten i båten.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 2 måneder senere...

Hvis det er den som sitter på det samme dekselet er den enkel å bytte. Brukte skrujern og hammer for å få den ut. Presset på den nye. Mener jeg kjøpte den hos økonomideler for en billig penge.

Har haft samma problem men tyvärr höll den nya tätningen inte tätt mer än ett år. Var noga med inriktning av vattenpumpen om du lossar den. Den ska enligt verkstadsmanualen riktas in med speciellt svarvad tolk. Min var felmonterad när jag köpte båten vilket resulterade i haveri av pumpen och kamdreven.

Hvis det er den som sitter på det samme dekselet er den enkel å bytte. Brukte skrujern og hammer for å få den ut. Presset på den nye. Mener jeg kjøpte den hos økonomideler for en billig penge.

Den sitter vel bak reimskiva i forkant tror jeg? Er det det du mener ?

• 3 uker senere...

Har skifte pakkning to ganger og det ble ikke tett. Jeg har misstanke om at lekasjen er under platen bak dekslet, dvs den platen som registerhjulen og også fundamentslabbene foran står på. Å tette dette skulle vel nærmest bety og demontere hele motoren? Noen som har erfaring med dette?

Prøv å etterstramme boltene som holder denne platen. Bolter har en tendens til å løsne litt på en dieselmotor over tid, så en etterstamming er ikke dumt. Kanskje det løser problemet, eller i det minste reduserer det. Demontering blir nok en stor jobb ja, tipper du bør ha motoren ut om du skal til med dette.

Ellers er vel Perkins motorer kjent for å lekke litt olje her og der, så 100% tett vil du neppe få den uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en slik motor i snekka mi som jeg overhalte i vår. Denne har jeg brukt en del i sommer og motoren er 100% tett/tørr utvendig. Skjønner ikke at alle sier at disse motorene lekker....

Oljelekkasjen din er nok mellom plata på registeret ja, ikke noe problem å reparere dette, men det er en del jobb ja. Du har vel heele vinteren på deg til dette... :yesnod:

Jeg måtte til med pakningstoff i tillegg til ny pakning. Dekselet ble også banket flatt og pusset før det ble montert. Ikke en lett jobb, men det gikk til slutt.

• 1 år senere...

Jeg trodde jeg skulle få den helt tett men det kan jeg nok glemme på Mr. Perkins.

Det sies jo om engelske motorer at olje på utsiden er lik olje på innsiden. Dvs er det olje på motoren, vil det også vise på utsiden. :crazy:

Dette er vel en motor som det er vanskelig å få 100% tett, særlig bakre veivakseltetning er av en gammeldags konstruksjon (filtring) som lekker litt nesten uansett hva du gjør. Men det er gode motorer da, så dafår det heller våge seg at det lukter litt olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja jeg lever med det. Har sørget for at lekkasjen bak går vi en slange inn på en flaske slik at Perkinsen for den retur dan og van. Foran har jeg klint i vei med ulike panknigstoff så det er ikke så ille, men jeg skulle egentlig ha hatt opp registerplata og pakket den om for å få det helt tett (kanskje) ;-).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...