Jump to content

Hjelp - skruer gjennom skroget/lekkende båt

arjosk

Recommended Posts

Oppdaget i går kveld at det har begynt å lekke mye der skruene går gjennom skroget, der platen akter under vannlinjen er festet (den som gjør at båten går bedre i vannet under fart). Ser ut til at det kun er skrudd med vanlige skruer gjennom, og nå begynner gammel sikaflex å bli dårlig ser det ut til.

Nå må jeg ta båten opp og gjøre noe - men finnes det smarte måter å få slike skruegjennomføringer tette på, og kanskje varig tette? Kommer kun til utenfra, noe som gjør det hele en smule utfordrende... Noen som har smarte løsninger på dette? :confused::cryin:

Det finns mange "på innsiden" løsninger men felles for de fleste er at de er ganske romslige og sikkert vanskelig å få skikkelig tett. Motek (Hilti), biltema, Molly m.fl. har ankere som egentlig er beregnet for enkel eller dobbel gips og som har det til felles at de gir et ganske sterkt feste til maskinskruer.

De kan brukes på tynnere materialer enn gips men krever selvsagt en god dæsj med tettemase. Til disse finnes det mer og mindre avansert spennverktøy som man bør bruke for å ekspandere de før skrue blir satt i. Dette vil uansett være en midlertidig løsning da jeg ikke tror du får dette i syrefat.

Finnes også en type spring bolter som har en vinge med mutter som tres i hullet liggende langs bolten, på innsiden folder den seg ut og skaper hold. Tviler på om noen av disse løsningene finnes i syrefast og de vil kreve et forholdsvis stort hull, så veldig bra er de ikke.

En bankers løsning (som også vil kreve en viss størrelse på hullet) er å lage en rektangulær mutter i kraftig syrefast plate, f.eks 12 x 25 mm. Borer du 12 mm hull i skroget og filer dette litt avelangt vil du kunne tre mutteren inn på en skrue, for deretter å vri den 90 grader før du strammer til. Har du i godt med tettemasse på forhånd vil det være lettere å få "mutteren" til å bli sittende 90 grader på hullet. Bør vel ha en flens/skive som dekker godt utenpå. Avhengig av størrelse på materialet vil nok dette kunne feste det meste men samtidig kreve at man lager noe større hull i skroget enn ved vanlig gjennomgående bolt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Å feste trimplan med karosseriskruer som går gjennom skroget under vannlinjen er forkastelig. Regner med at det ikke er verftet som har gjort dette?

Arildskaro: Kommer du ikke til fra innsiden er det umulig å feste dette på en forsvarlig måte.. Kanskje det går an å fjerne en bit av gulvet? Hvis ikke ville jeg støpt fast trimplanet istedet. Har du bilder av det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...