osma Startet 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2009 Hei, har problemer med en VHF radio (fastmonert) det står RAY på den. Problemet er at den mottar ganske greit fra god avstand, men den sender veldig dårlig. får bare kontakt med nabobåt, når vi er nesten helt oppi hverandre. hav kan være galt? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problemer med VHF radio . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Noen VHF'er kan stille sendestyrken på høy/lav, men det kan jo godt være problemer med antennen også. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Skaff deg et SWR-meter, så får du sjekket både antennen og sendeeffekten. Sitér dette innlegget Link to post
osma Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Takk Blue_Dragon. men det ser ut som den står på "hi". men jeg kan jo sjekke antennen. men trodde den da ikke skulle motta heller? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Jo da, det er ikke fullt så nøye med antennen for mottak som sending dersom det ikke er helt brudd mellom VHF og antennen. Og sjekk også kabelen og kontaktene mellom antenne og VHF. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Gunga Din har "ett eller annet sted" lagt ut tegning av en nødantennen for VHF som anbefales av SXK. Den lar seg enkelt lage av standard kabler. Kanskje lurt å forsøke en slik løsning før du gjør mer radikale endringer. Antenner ombord på fritidsbåter er etter mitt skjønn et "eget" kapittel. Jeg har i år fått en ny håndholdt VHF av typen Standard Horizon Floating HX750E og er overrasket over effekten. Mange kan nok klare seg med denne typen VHF ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 (redigert) Den tegningen er vel den samme som jeg la ut: Lars H. Redigert 27.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 (redigert) Den tegningen tror jeg er feil. Husk at maritim VHF har vertikal polarisasjon! Dæggærn! Nå la jeg merke til den røde pila Redigert 27.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 He, he. . Det er øynene en først blir blind på. Nå er imidlertid pilen(e) blitt ennå tydeligere (for svaksynte) Lars H. 3 dager og 11 timer til 4 ukers båtferie! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Takk fro den ekstra pilen Det er det jeg mener med teskjeer (i signaturen min). Foresten, det kunne være interessant å høre hva folk synes om denne antennen som nødantenne. Den er allerede vertikal i sin konstruksjon og enkel å kveile opp og legge bort. (Det er en slik antenne jeg benytter til min AIS, avstemt til 162 MHz. og henger blant grenene i ei furu.) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Grenene i ei furu?........?.......Trikkern?,......Kan du legge ut et bilde av riggen din...?... Per Sitér dette innlegget Link to post
osma Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Takk for alle svarene! Men hva slags kabel skal jeg bruke til den "nød" antennen? hvordan skal jeg få koblet den til på vhf radioen? finnes det løse skruplugger til dette formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 RG58 kan du få tak i på ELFA garantert. Jeg er i tvil om Claes Ohlson eller Biltema har denne lengre. Per Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Hei. Bruk vanlig 50ohm RG58 kabel og sett på tilsvarende kontakt som du har bak på VHF'n fra før. Den antennen jeg hadde bilde av, har jeg selv "sydd sammen" og testet mot Tjøme radio, og selv om jeg var langt unna var signalet nesten like godt som med piskantennen min. Under testen tapet jeg den bare fast til en fiskestang som jeg holt opp i luften. En slik nødantenne kan være grei å ha. Oppdaget at jeg hadde min her hjemme, så den blir med til båten når vi drar på 4 ukers båtferie om 4 dager og 10 timer! Den tar jo ikke noe plass. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Kan du legge ut et bilde av riggen din...?... Legger ved dette. Tatt i surt småregn uten stativ i dag. Bazooka antennen er tredd inn i et elektrikker rør av plast. Det er den hvite, lett buede røret som synes på bildet. Røret rekker ikke til toppen av furua, så jeg regner med noen dB demping av den grunn. Som den er har jeg delvis dekkning av Oslo havn, fjorden ned til Bevøya og deler av Drammensfjorden. Ingen dekning på vestsiden av Håøya eller i Bunnefjorden. Før noen forteller meg hvor mye bedre dekning jeg vil få i fri luft - så skjøt jeg et fiskesnøre opp i treet med gummistrikkog kom ikke høyere. Jeg skal, ved anledning, lage meg "The granddaddy of all sprettert's" og få den høyere, men som den er duger den til mitt formål. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Hvis du ikke har lokale forhandlere av RG58-kabel, så kan du bestille f eks hos Permo. Prat med folka der og forklar hva slags kontakt som er på enden av den antenna du har allerede, så kan de levere den lengden du ønsker med en kontakt montert på den ene enden. Det er sannsynligvis en PL239 (med skru-hylse), og ikke en BNC (med bajonettfatning). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 (redigert) Hei, har problemer med en VHF radio (fastmonert) det står RAY på den. Problemet er at den mottar ganske greit fra god avstand, men den sender veldig dårlig. får bare kontakt med nabobåt, når vi er nesten helt oppi hverandre. hav kan være galt? Når antenna tilsynelatende virker OK på mottaking, kan antenna fort være i orden. Da ser jeg ikke noe poeng i å lage en "reserveantenne", i alle fall ikke for å teste VHF-senderen. Hvis du ikke er loddekyndig, kan det by på problemer å lodde på pluggene uten feil. Få tak i et SWR-meter. Da tester du både senderen og antenna. Og er antenna i orden, trenger du neppe noen "reserveantenne". Ta kontakt med en radioamatør i Arendal. De fleste har et SWR-meter for VHF. Listen over radioamatører finner du her: http://www.nrrl.no/lahams/lahamslist.asp, eller ta kontakt med Arendalgruppen av NRRL : LA4A, Postboks 268, 4802 Arendal. Der får du sikkert tips om hvem du kan kontakte. Redigert 27.Juli.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 SWR-meter: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=SWR&st=43 Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 En reserveantenne er en god ting å ha uansett. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Jeg har i alle fall ikke noen gang hatt bruk for ei reserveantenne, men er kanskje "kjekt å ha". Uansett: Ei hjemmesnekret reserveantenne må SWR-måles for å være sikker på at den er OK. Så SWR-meter er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Står antenna i en mast, så var det ihvertfall da jeg fikk sertifikatet krav til at man hadde reserveantenne. Hvis masta går overbord, så har man antakelig bruk for VHFen... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 osma har en Skilsø 750, men ser poenget med antenna høyt i masta på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 (redigert) Uansett: Ei hjemmesnekret reserveantenne må SWR-måles for å være sikker på at den er OK. Så SWR-meter er løsningen. Det du sier er selvfølgelig helt riktig, men jeg tror de fleste radioene har godt beskyttete utgangstrinn. Selv gamle RS 8000 kunne du prate med Tjøme på - selv om du ikke hadde annet enn en skrutrekker stukket inn i antenne pluggen. Redigert 27.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 ...... Det er sannsynligvis en PL239 (med skru-hylse), og ikke en BNC (med bajonettfatning). Eventuelt PL-259 ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.