Jump to content

VHF radio (ukjent type) sender med dårlig effekt

osma

Recommended Posts

Hei, har problemer med en VHF radio (fastmonert) det står RAY på den.

Problemet er at den mottar ganske greit fra god avstand, men den sender veldig dårlig. får bare kontakt med nabobåt, når vi er nesten helt oppi hverandre. hav kan være galt?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problemer med VHF radio . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Jo da, det er ikke fullt så nøye med antennen for mottak som sending dersom det ikke er helt brudd mellom VHF og antennen. Og sjekk også kabelen og kontaktene mellom antenne og VHF.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gunga Din har "ett eller annet sted" lagt ut tegning av en nødantennen for VHF som anbefales av SXK.

Den lar seg enkelt lage av standard kabler.

Kanskje lurt å forsøke en slik løsning før du gjør mer radikale endringer.

Antenner ombord på fritidsbåter er etter mitt skjønn et "eget" kapittel.

Jeg har i år fått en ny håndholdt VHF av typen Standard Horizon Floating HX750E og er overrasket over effekten.

Mange kan nok klare seg med denne typen VHF ombord.

He, he. . Det er øynene en først blir blind på. :blush:

Nå er imidlertid pilen(e) blitt ennå tydeligere (for svaksynte) :lol:

Lars H. :cheers:

3 dager og 11 timer til 4 ukers båtferie!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk fro den ekstra pilen :lol: Det er det jeg mener med teskjeer (i signaturen min).

Foresten, det kunne være interessant å høre hva folk synes om denne antennen som nødantenne. Den er allerede vertikal i sin konstruksjon og enkel å kveile opp og legge bort.

(Det er en slik antenne jeg benytter til min AIS, avstemt til 162 MHz. og henger blant grenene i ei furu.)

Hei.

Bruk vanlig 50ohm RG58 kabel og sett på tilsvarende kontakt som du har bak på VHF'n fra før. Den antennen jeg hadde bilde av, har jeg selv "sydd sammen" og testet mot Tjøme radio, og selv om jeg var langt unna var signalet nesten like godt som med piskantennen min. Under testen tapet jeg den bare fast til en fiskestang som jeg holt opp i luften. En slik nødantenne kan være grei å ha. Oppdaget at jeg hadde min her hjemme, så den blir med til båten når vi drar på 4 ukers båtferie om 4 dager og 10 timer! Den tar jo ikke noe plass.

noed_antenne3.png

Lars H.

Kan du legge ut et bilde av riggen din...?...

Legger ved dette. Tatt i surt småregn uten stativ i dag.

bazooka_i_furu.jpg

Bazooka antennen er tredd inn i et elektrikker rør av plast. Det er den hvite, lett buede røret som synes på bildet.

Røret rekker ikke til toppen av furua, så jeg regner med noen dB demping av den grunn. Som den er har jeg delvis dekkning av Oslo havn, fjorden ned til Bevøya og deler av Drammensfjorden. Ingen dekning på vestsiden av Håøya eller i Bunnefjorden.

Før noen forteller meg hvor mye bedre dekning jeg vil få i fri luft - så skjøt jeg et fiskesnøre opp i treet med gummistrikkog kom ikke høyere.

Jeg skal, ved anledning, lage meg "The granddaddy of all sprettert's" og få den høyere, men som den er duger den til mitt formål.

Hvis du ikke har lokale forhandlere av RG58-kabel, så kan du bestille f eks hos Permo. Prat med folka der og forklar hva slags kontakt som er på enden av den antenna du har allerede, så kan de levere den lengden du ønsker med en kontakt montert på den ene enden. Det er sannsynligvis en PL239 (med skru-hylse), og ikke en BNC (med bajonettfatning).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei, har problemer med en VHF radio (fastmonert) det står RAY på den.

Problemet er at den mottar ganske greit fra god avstand, men den sender veldig dårlig. får bare kontakt med nabobåt, når vi er nesten helt oppi hverandre. hav kan være galt?

Når antenna tilsynelatende virker OK på mottaking, kan antenna fort være i orden. Da ser jeg ikke noe poeng i å lage en "reserveantenne", i alle fall ikke for å teste VHF-senderen. Hvis du ikke er loddekyndig, kan det by på problemer å lodde på pluggene uten feil.

Få tak i et SWR-meter. Da tester du både senderen og antenna. Og er antenna i orden, trenger du neppe noen "reserveantenne".

Ta kontakt med en radioamatør i Arendal. De fleste har et SWR-meter for VHF. Listen over radioamatører finner du her: http://www.nrrl.no/lahams/lahamslist.asp, eller ta kontakt med Arendalgruppen av NRRL : LA4A, Postboks 268, 4802 Arendal. Der får du sikkert tips om hvem du kan kontakte.

Redigert av Zach (see edit history)

Står antenna i en mast, så var det ihvertfall da jeg fikk sertifikatet krav til at man hadde reserveantenne. Hvis masta går overbord, så har man antakelig bruk for VHFen...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Uansett: Ei hjemmesnekret reserveantenne må SWR-måles for å være sikker på at den er OK. Så SWR-meter er løsningen.

Det du sier er selvfølgelig helt riktig, men jeg tror de fleste radioene har godt beskyttete utgangstrinn. Selv gamle RS 8000 kunne du prate med Tjøme på - selv om du ikke hadde annet enn en skrutrekker stukket inn i antenne pluggen.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...