Jump to content

Trenger hjelp med båtpuss - Slipt vekk gelcoat

iNK

Recommended Posts

Har slipt ned skroget, men pga. problemer (typen uerfarenhet) har resultatet blitt som følger:

k9k6e.jpg

Som dere ser har jeg på flere områder slipt meg forbi gelcoaten og inn til glassfiberet. Særlig den øvre blå linja har vært et problem å fjerne malingen på uten å unngå å slipe bort gelcoaten.

Hva anbefaler dere meg å gjøre med dette?

Hva med gelcoatfiller på nedslipte områder hvor glassfiber er synlig? Spørsmålet er da hvordan jeg på en god måte kan fordele dette på den øvre linja.

Er nettopp her mesteparten av gelcoaten er slipt bort, og glassfiberet synlig titter frem. Noe jeg bør behandle glassfiberflaten med i forkant av påsmøring? Aceton?

Som dere ser har jeg på flere områder slipt meg forbi gelcoaten og inn til glassfiberet. Særlig den øvre blå linja har vært et problem å fjerne malingen på uten å unngå å slipe bort gelcoaten.

Den blå stripa er ikke maling men farget gelcoat. så det var ikke til å unngå at når blåfargen var vekk så var det heller ikke mer gelcoat.

Jeg tror du blir nødt til å prøve å sparkle opp øvre bordgang, og deretter lakke hele skroget.

Ønsker deg lykke til.

Timex

Det er nok maling - maling jeg selv påførte i 2006. Jeg slipte ned og malte hele båten (utvendig/innvendig) i 2006/2007.

Måtte dessverre igjen slipe den i 2008/2009 fordi infoen jeg fikk den gang var feilaktig. Ble nemlig fortalt at jeg bare kunne legge på bunnstoff uten å sikre med Primer (og AntiPest).

Bunnstoffet er selvsagt ikke 100% vannbestandig, noe som resulterte i at mye hadde flasset av da jeg den gang tok den opp på land for vinteren.

Ble også fortalt at det bare var å male hele skroget uten å bry meg om å sparkle over gelcoatskader. Det er selvsagt heller ikke lurt.

Her er et bilde av båten i 2008. Brukte i all hovedsak høyttrykkspyler for å fjerne bunnstoffet. Det prellet av lett som bare det.

25auu8g.jpg

Redigert av iNK (see edit history)

Jeg hadde bare lagt på et tynt lag glassfibersparkel på det øverste partiet. Bare slik at du får slipt til en jevn overflate. Etter det legger du på topcoat med en rulle og evt. en skumfordriver. Når dette er gjort kan du fortsatt finslipe litt for å få en jevn overflate. Når det er gjort er det bare å rulle på topcoat over resten av båten også. Du bør nok lette et par strøk, og til slutt vannsliper du hele båten, før du bruker en grov rubbing, polering og voks. Tar du vare på topcoat-fargen så blir det lettere å reparere fremtidige skader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...