bjbuer Startet 27.Juli.2009 Del på Facebook Startet 27.Juli.2009 Jeg har nylig kjøpt en Mørebas 17 HT med 80 Hk Yamaha 4-takt. Det er montert 2 faste drivstofftanker på 35l hver helt akter. Dette gjør at det er en samlet vekt på ca 240kg helt akter. På meg virker det som dette er mer enn båten er konstruert for. Selv om jeg kjører med motoren helt nede på tilten så er båten veldig følsom for plassering av vekt bak i båten, baugen står høyt og baugen begynner å "jage" opp og ned allerede ved ca 20 knop. (Har tømt ut vann fra den doble bunnen uten at det hjalp nevneverdig) På grunn av dette hadde jeg tenkt å montere trimplan på båten for å kompansere for vekten bak i båten. Men jeg trenger noen råd og har derfor noen spørsmål: 1. Er trimplansett fra Biltema brukbart og holdbart? (Dette er vel som å banne i kirka.) Ser de selger komplett sett til 2990,- Er det andre som har forslag til andre merker som ikke koster skjorta så er jeg takknemlig for det også. Har sett litt på smart-tabs, men ønsker å ha mulighet til å kompansere vektfordeling styrbord/babord også, og da er vel smart-tabs utelukket. 2. Må man komme til på innsiden av skroget der man skal feste hengslene for trimplanene? Drivstofftankene ligger så og si vegg i vegg med akterspeilet så derfor er det nesten umulig å komme til bak og jeg er redd for å borre igjennom tankene. Kan man lime/støpe hengslene fast i steden? 3. Hvor store bør trimplanene være? Noen som har fornuftige synspunkter på lengde og bredde på trimplanene på min båt? Leste en artikkel der det sto at jo bredere planene var jo bedre, men det går vel en grense for hva sylinderene klarer å håndtere? 4. Er det andre ting man bør være oppmerksom på ved montering/bruk av trimplan? Takker på forhånd for gode råd. Mvh bjbuer Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hei, hadde en Mørebas 17 deluxe med 90 hk for noen år siden og slo mye med baugen så jeg monterte trimplan. Jeg valgte 9x 12(tommer). Mener det var greit å montere, fant ut hvor de skulle være, markerte hullene, forhåndsborte, litt sika i og rundt hullene. Det var hydrauliske og hydraulikk pumpen monterte jeg under side benken bak. På den båten jeg har nå har jeg Lenco elektriske og det er veldig greie å koble. Ser i Biltemas katalog at de koster ca 2990, men da følger ikke selve trimplanplatene med. Sjekk MAritim sitt utvalg: http://www.maritim.no/default.aspx søk på trimplan Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 2. Må man komme til på innsiden av skroget der man skal feste hengslene for trimplanene? Drivstofftankene ligger så og si vegg i vegg med akterspeilet så derfor er det nesten umulig å komme til bak og jeg er redd for å borre igjennom tankene. Kan man lime/støpe hengslene fast i steden? Mine SmartTabs er skrudd fast fra utsiden (16' Sessa 50 Hk ). Bare pass på at du ikke borrer eller skrur hull i drivstofftankene dersom du velger den løsningen. Men husk. siden du vil ha justerbare, så må du komme til med hydraulisk slange til stemplene. 3. Hvor store bør trimplanene være? Noen som har fornuftige synspunkter på lengde og bredde på trimplanene på min båt? Leste en artikkel der det sto at jo bredere planene var jo bedre, men det går vel en grense for hva sylinderene klarer å håndtere? Alle produsentene har data-ark for valg av størrelse. Disse finner du sikkert på internet også. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 nei nei nei skal du ha trimplan kjøper du de her, 2890.- for komplett sett! http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...alerbaatservice anerkjent Bennet til lavere pris enn Biltema. Du greier deg nok med 12x9" elr du kan ta 12x12 om du vil. De vil gi enda større effekt om du må kjøre med de nede jamt og bremse mindre da du kan kjøre med mindre vinkel. Evt de batwing sportsplana M80. Ang hull til monteringa så er det plateskuer nede på plana som bare skues rett inn, einaste gjennomføringa er øverst på hver sylinder. Det er der oljeslangen går. Om dette ikkje er mulif så finnes det ekstrautsyr i form av en ny øvre del av sylinderen for utvendig slangeføring. Ka det koster aner eg ikkje men at det ikkje blir fint er sikkert Da er det bedre å bruke Lectrotab, elektrisk styrt. da er det bare ledning til kvar sylinder og den kan nå legges heilt oppunder fenderlista f.eks om det passer deg bedre. . Men prisen blir også den doble... Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hei Monterte slike Bennet M80 trimplan fra Hvaler baatservice Disse er små,men utrolig effektive. Hadde ikke sjekket gjennomgangen for oljeslangen da jeg bestilte disse, og selvfølgelig så traff disse midt i flytetankene bak. Sjekket med Bennet og så at det fantes sylindre med utenpåliggende slanger . Sendte en mail til hvaler baatservice og disse byttet mine komplette sylindre med gjennomgående slange med nye sylindre med utenpåliggende slanger. (helt gratis måtte bare betale frakt) Synes dette var helt utrolig service fra Hvaler Baatservice og jeg vil takke for dette. Her er en side om montering av bennet trimplan: montering av bennet trimplan Ellers så finnes det en video om samme på Bennet sine sider: trykk deg inn på linken og så på video: Bennet M80 trimplan Har en kamerat som holder på å montere M80 på en 19 fots skipsplast med 115hk, men denne er ikke kommet på sjøen igjen. Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Jeg hadde en Mørebas 17 med Suzuki DF70 (155 kg). Den var i tyngste laget, for med Honda BF50 som jeg hadde først (som veide kun ca 90 kg) var båten helt stabil. Jeg monterte så Smart Tabs og problemet var stort sett borte. Perfekt motor vektmessig (av moderne konstruksjon) på denne båten er f.eks. Evinrude E-tec 60 hk som veier bare 109 kg, siden båten ikke liker tung motor. Evt. E-tec 90 (145 kg) for de "fartsgale". Yamaha 80 veier vel 170 kg (siden den også finnes som 100 hk) og det blir tungt på Mørebasen. Redigert 28.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.