Bjerknez Startet 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2009 Jeg har en Navmann 6500 Trackfish kartplotter i min båt, og synes farten oppdaterer seg veldig tregt. Spesielt ved høyere hastigheter. For å ta ett eksempel: Jeg ligger i 10 knop og gir flatt gjern og tilter ut for og få maksimal toppfart. Etter 5 sek. viser den 15 knop... etter 10 sek. viser den 25 knop osv. Når jeg har fått maks turtall og båten i utgangspunktet skal gjøre rundt 40 knop, så holder GPS'en fortsatt på og klatrer fra 32 knop... 34,3 knop... 37,8 knop osv osv. Tar laaang tid før den går opp mot 40 knop og stopper opp. Noen som vet om noen instillinger angående dette... eller er det bare slik? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Jeg har en Navman Tracker 5500 og den oppfører seg IKKE slik. Her oppdateres hastigheten raskt, i alle fall like raskt som vår halvplanersnekke klarer å endre hastigheten.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Smurph Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Kan virke som om GPSen viser 'moving average' i stedet for aktuell fart? Har du prøvd å leke litt med instillingene? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
index Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Enten er akselerasjonen på båten dårligere enn du tror , eller så har du en jobb å gjøre med innstillingene på plotteren. Jeg ville gjort som NOR_Smurf sier, gå gjennom innstillingene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Beklager... men denne tråden har gått helt i glemmeboken for meg.... Skal sjekke om jeg finner noe som heter "moving average" i instillingene..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Posisjonsfilteret er satt altfor hardt. Det påvirker også hastigheten. Og gjør at apparatet ikke alltid viser hvor du befinner deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Posisjonsfilteret er satt altfor hardt.Det påvirker også hastigheten. Og gjør at apparatet ikke alltid viser hvor du befinner deg. 1. Mener du at det finnes ett "posisjonsfilter" i instillingene på kartplotteren som bør justeres? 2. Du mener at det påvirker hastigheten som vises i kartplotteren i den grad at oppdateringen er treg? 3. Ikke alltid viser hvor jeg befinner meg? Kan du forklare det nærmere? 4. Hvorfor er "posisjonsfilteret satt så hardt, når det ikke finnes noen argumenter for dette? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 GPS mottageren din beregner posisjonen flere ganger i sekundet. Disse posisjonene kan sprike ganske mye. Derfor beregner den ett gjennomsnitt over tid. Posisjonsfilteret bestemmer, i grove trekk, over hvor lang tid. Er filteret satt lett, vil tallene i displayet variere mye mens det vil stå fast dersom det er satt hardt. Er filteret satt hardt vil du "kjøre fra" din egen posisjon ved aksellerasjon. Det vil ta tid før posisjonen når deg igjen. Hastigheten og kursen beregnes ved forskjellen i posisjon i tidsintervaller. Hardt filter vil si at den reagerer tregt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 GPS mottageren din beregner posisjonen flere ganger i sekundet.Disse posisjonene kan sprike ganske mye. Derfor beregner den ett gjennomsnitt over tid. Posisjonsfilteret bestemmer, i grove trekk, over hvor lang tid. Er filteret satt lett, vil tallene i displayet variere mye mens det vil stå fast dersom det er satt hardt. Er filteret satt hardt vil du "kjøre fra" din egen posisjon ved aksellerasjon. Det vil ta tid før posisjonen når deg igjen. Hastigheten og kursen beregnes ved forskjellen i posisjon i tidsintervaller. Hardt filter vil si at den reagerer tregt. Okay... Du vet vel ikke hvor i menyen man finner dette vel? Kartplotteren jeg har er en Navmann Trackfish 6500 Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Aner ikke. Men den er der ett eller et annet sted. De aller fleste mottagere er like sånn sett. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ok. Skal se om jeg finner dette i menyen senere i dag... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Da har jeg fått vært en tur i båten for å teste dette... Jeg fant to steder hvor det sto "hastighetsfilter". Disse stedene lå under forskjellige hovedmenyer. Begge de stedene kunne man taste inn ett nummer mellom 0-99. Jeg satt verdien til "0" begge steder. (mener å huske at en av dem lå under "kalibrering" i menyen.) Jeg hadde ikke tid til å ta meg en kjøretur, men det så ut til at dette virket, forde knopmåleren på GPS'en begynte og flagre mellom 0-1knop når jeg lå stille. Dette gjorde den ikke før, da den har ligget stabilt på 0,1 knop når jeg ligger ved brygga. Så mye tyder på at den nå er litt mer "følsom". Skal se om jeg får tatt meg en tur senere i dag for å teste, men jeg tror nok at "problemet" her er løst for min del Redigert 13.August.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Da har jeg testet dette ut ved å ta meg en liten heisatur i dag. Nå reagerer GPS'en konstant hva hastigheten angår 41,2 knop den ene veien og 40,4 knop den andre veien. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Noe filtrering må du ha, ellers vingler fixet ditt altfor mye. Prøv deg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Vingler fixet? Synes alt fungerte bra jeg...... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.