Jump to content

Rocknes.


Slagskibet

Recommended Posts

Rapporten, som er laget av en arbeidsgruppe nedsatt av Sjøfartsdirektøren, har gjennomgått de skipstekniske forholdene rundt Rocknes-forliset 19. januar. 18 personer omkom i skipskatastrofen utenfor Bergen.

 

Det er klart at det var grunnstøtingen som var selve årsaken til havariet, men arbeidsgruppen har funnet to klare operasjonelle brudd på regelverket når det gjelder lastingen av skipet. Begge bruddene kunne hver for seg ha ført til at skipet kantret etter grunnstøtingen.

 

Lasten ikke jevnet ut

 

Det første bruddet er at Rocknes ikke var lastet i henhold til forutsetningene for skipets stabilitetsgodkjennelse. Lasten var ikke jevnet ut, eller trimmet, slik reglene sier. Dermed begynte lasten å forskyve seg med en gang skipet krenget.

 

-Skipet hadde ikke kantret så raskt om det var rett lastet, står det i rapporten.

 

For lite ballast

 

I tillegg ble det gjort nok en fatal feil da skipet tok om bord last ved Eikefet utenfor Bergen.

 

-Tyngdepunktet var for høyt. Det betyr at skipet hadde for mye last i forhold til ballast, sa Turid Stemre i arbeidsgruppen da rapporten ble offentliggjort.

 

Arbeidsgruppen peker også på at Rocknes var godkjent uten fullstendig dobbeltbunn. Det var flaggstaten Antigua og Barbuda som hadde godkjent skipet. I rapporten heter det at med en dobbeltbunn fullt ut i skipets bredde ville ha begrenset vanninntaket etter grunnstøtingen. Dermed ville ikke skipet ha kantret så raskt.

 

Alt gikk galt på 12 minutter da det moderne lasteskipet fra Jebsens rederi kullseilte i Vatlestraumen ved 16.30-tiden 19. januar. Det tok bare et drøyt minutt fra nødmeldingen kom klokken 16.30, til båten kantret. Bare 12 minutter tidligere hadde kapteinen sendt ut en radiomelding om at Rocknes var på vei gjennom det trange sundet.

 

- Kantring kunne vært unngått

 

Arbeidsgruppen konkluderer med at kantringen i teorien kunne ha vært unngått dersom skipet hadde vært riktig lastet.

 

- Skipet kunne ha oppnådd en likevekt til tross for flengene i skroget. Men vi kan ikke si at den ikke ville ha gått rundt. Det blir spekulasjoner. Vi er veldig i grenseland her, sier Stemre.

 

Det som likevel er klart, er at mannskapet kunne ha fått noen dyrebare minutter ekstra til å evakuere skipet dersom det hadde vært korrekt lastet.

 

Foreslår nye regler

 

Sjøfartsdirektoratet har nå sendt forslag om nye regler til The International Maritime Organisation (IMO).

 

- Sammen med Tyskland foreslår vi nye regler om opplæring og bruk av lastkalkulator. Vi foreslår også nye krav om rapportering om stabilitet til rederi eller agent før avgang, sier assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude, som har ledet arbeidsgruppen.

 

 

(VG NETT 24.06.04 kl. 10:17)  

Link to post
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...