Jump to content

Starteren er ferdig kokt, hva gjør jeg nå?

tidlibom

Recommended Posts

Vel kanskje ikke på innslaget, men går det ikke å varme på godset rundt boltene der de er gjenget?

Det er rimelig trangt inne i en slik, en kan ikke vite hvor det ligger ledninger mot gods.

Ville i lengste laget prøvd med rustløser og en liten rørtang på boltene, selv om en ikke får så mye av gangen.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Før i tiden kokte vi gjerne ankeret (rotoren) eller statorviklingene for å få ut salt og skitt hvis startmotor/generator hadde vært i saltvann, men altså etter at de var demontert. Hvis det var kulelagre ble de tatt av først, og børster/børstebro fjernet. Deretter ble alt tørket i ovn og isolasjonslakk påført viklingene. I dag rengjøres helst med spesialspray (elektrocleaner) og trykkluft med påfølgende ovnstørking.

Det er i hvertfall nødvendig å få opp de skruene. Bruk mye rustoppløser.

Den mobbekampanjen er helt unødvendig :flag:

Det er helt kurrant å koke både elektromotorer, generatorer, solenoider og diverse utstyr av den kategorien. Nå pleier vi riktignok demontere først og deretter koke, men selv om "pastorenes orden ikke er helt likegyldig" så behøver du ikke ha ha gjort noe galt.

At du har kokt fettet ut av lagrene betyr ikke så mye, de bør du allikevel spandere nye når du først har tatt på den jobben som du nå holder på med.

Det problemet du står overfor i øyeblikket er såvidt jeg forstår å få løs de to lange, tynne boltene som forbinder endeskjoldene på starteren. Disse kan henge noe helt grunnj***lig fast, spesielt når den ene parten, altså endeskjoldet er aluminium. Men hvis du sprayer godt med penetrerende olje der hvor gjengene er, kanskje får du også noe dråper til å renne langs boltene helt ned til gjengepartiet, og så lar dette godgjøre seg over natten - da burde sjansene for å få det løs bli bedre. Bare ikke bli så ivrig at du ødelegger skruesporene med dårlig verktøy, for da har du "skutt gullfuglen"....

Det er utrolig hva som går med kreativitet og tålmodighet, gi deg tid og tenk på det som min gamle far pleide å si: "med list og lempe skal aper fanges....".

Lykke til videre!

PS

Ikke legg starteren i microbølgeovnen :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

.....Kanskje bare legge den i diesel med en gang. ting tørker jo opp etter koking... så sliper du at det er helt tørt i lager etc...

Du må gjerne legge mekaniske deler i diesel for å løse skitten som måtte være der. Men IKKE legg ELEKTRISKE deler i diesel, du får aldri bort dieselrestene - uten å koke - og med rester etter diesel vil isolasjonslakken ha problemer både med å trenge inn, hefte og tørke.

Et jukseråd som brukes av de proffe:

Dersom det er i lettmetalldekselet at boltene sitter fast kan du borre et tyyynt hull (0,5-1 mm) inn til skruene og ha i rustløsende penetrerende olje. La det stå og trekke inn over natten. Har hjulpet meg mange ganger.

det er ikke de lange pinnene som sitter men de 2 stjerne skruene i midten

Hva mener du med stjerneskruene i midten?

Mener du de som står midt på den cylindriske delen av starter, plassert nøyaktig motsatt av hver andre?

Hvis det er disse du har i tankene, så har jeg allerede nevnt dem tidligere og du SKAL IKKE ta dem løs!!!! Disse holder nemlig feltspolene på plass og hvis du får dem løs, så vil du neppe noen gang få dem ordentlig på plass igjen. Og hvis du i løpet av arbeidet finner ut at feilen ligger i feltspolene, hvilket er rimelig usannsynlig, så bør du la et elektroverksted ta den delen av jobben for deg.

Redigert av Poseidon (see edit history)

på bildene jeg har tatt , ser du jo de 2 ytterste skruene.. det er di lange utvendige. De på innsiden av disse.. SKAL ; SKAL IKKE skru løs?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt hva du mener med "... innsiden av disse..." Kan du for sikkerhets skyld markere dem på bildet slik at vi ikke snakker forbi hverandre?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...