tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 okey.. får bare prøve å hamre et spor i skruene da? umulig å få opp slik det er nå Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 hvor i landet holder du til, tidlibom? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Vel kanskje ikke på innslaget, men går det ikke å varme på godset rundt boltene der de er gjenget? Jeg tenkte på en butanbrenner, eller lignende. Blåselampe var vel feil ord. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) holder til på tjøme Hva tenkte du på 'Salt' - JanP ? Redigert 28.Juli.2009 av tidlibom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Jeg tenkte på Fredrikstad vikleverksted. (Flybåten til Engelsviken, tilhørende buss til Fredrikstad) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kaldfisk Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 traust skrev: Vel kanskje ikke på innslaget, men går det ikke å varme på godset rundt boltene der de er gjenget? Det er rimelig trangt inne i en slik, en kan ikke vite hvor det ligger ledninger mot gods. Ville i lengste laget prøvd med rustløser og en liten rørtang på boltene, selv om en ikke får så mye av gangen. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 hadde det blitt skrevet bok om gjenstridige skruer hadde jeg kjøpt den. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Jeg kan skrive den, men vet ikke om den blir til hjelp... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Link Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Hvis alt skulle skjære seg, så er det vel mulig Frode Dahl utpå tjøme der kan hjelpe deg litt. Han har motor verksted utpå øya der.. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Kaldfisk Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 traust skrev: hadde det blitt skrevet bok om gjenstridige skruer hadde jeg kjøpt den. Tiltredes. Det er også en av grunnene til at en aldri bør skrue på noe som virker. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
hegra Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Jeg har en kokebok og der står det at du kan bruke propan for å få svoren sprø Uff,at jeg ikke kan holde kjeft Ikke vondt ment. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Før i tiden kokte vi gjerne ankeret (rotoren) eller statorviklingene for å få ut salt og skitt hvis startmotor/generator hadde vært i saltvann, men altså etter at de var demontert. Hvis det var kulelagre ble de tatt av først, og børster/børstebro fjernet. Deretter ble alt tørket i ovn og isolasjonslakk påført viklingene. I dag rengjøres helst med spesialspray (elektrocleaner) og trykkluft med påfølgende ovnstørking. Det er i hvertfall nødvendig å få opp de skruene. Bruk mye rustoppløser. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Den mobbekampanjen er helt unødvendig Det er helt kurrant å koke både elektromotorer, generatorer, solenoider og diverse utstyr av den kategorien. Nå pleier vi riktignok demontere først og deretter koke, men selv om "pastorenes orden ikke er helt likegyldig" så behøver du ikke ha ha gjort noe galt. At du har kokt fettet ut av lagrene betyr ikke så mye, de bør du allikevel spandere nye når du først har tatt på den jobben som du nå holder på med. Det problemet du står overfor i øyeblikket er såvidt jeg forstår å få løs de to lange, tynne boltene som forbinder endeskjoldene på starteren. Disse kan henge noe helt grunnj***lig fast, spesielt når den ene parten, altså endeskjoldet er aluminium. Men hvis du sprayer godt med penetrerende olje der hvor gjengene er, kanskje får du også noe dråper til å renne langs boltene helt ned til gjengepartiet, og så lar dette godgjøre seg over natten - da burde sjansene for å få det løs bli bedre. Bare ikke bli så ivrig at du ødelegger skruesporene med dårlig verktøy, for da har du "skutt gullfuglen".... Det er utrolig hva som går med kreativitet og tålmodighet, gi deg tid og tenk på det som min gamle far pleide å si: "med list og lempe skal aper fanges....". Lykke til videre! PS Ikke legg starteren i microbølgeovnen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 blacki skrev: .....Kanskje bare legge den i diesel med en gang. ting tørker jo opp etter koking... så sliper du at det er helt tørt i lager etc... Du må gjerne legge mekaniske deler i diesel for å løse skitten som måtte være der. Men IKKE legg ELEKTRISKE deler i diesel, du får aldri bort dieselrestene - uten å koke - og med rester etter diesel vil isolasjonslakken ha problemer både med å trenge inn, hefte og tørke. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
trikkern Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Et jukseråd som brukes av de proffe: Dersom det er i lettmetalldekselet at boltene sitter fast kan du borre et tyyynt hull (0,5-1 mm) inn til skruene og ha i rustløsende penetrerende olje. La det stå og trekke inn over natten. Har hjulpet meg mange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 det er ikke de lange pinnene som sitter men de 2 stjerne skruene i midten Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 (redigert) tidlibom skrev: det er ikke de lange pinnene som sitter men de 2 stjerne skruene i midten Hva mener du med stjerneskruene i midten? Mener du de som står midt på den cylindriske delen av starter, plassert nøyaktig motsatt av hver andre? Hvis det er disse du har i tankene, så har jeg allerede nevnt dem tidligere og du SKAL IKKE ta dem løs!!!! Disse holder nemlig feltspolene på plass og hvis du får dem løs, så vil du neppe noen gang få dem ordentlig på plass igjen. Og hvis du i løpet av arbeidet finner ut at feilen ligger i feltspolene, hvilket er rimelig usannsynlig, så bør du la et elektroverksted ta den delen av jobben for deg. Redigert 28.Juli.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 okey... hvordan skal jeg få åpnet den da? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 tidlibom skrev: det er ikke de lange pinnene som sitter men de 2 stjerne skruene i midten Hvilke to stjerneskruer i midten? Jeg ser bare to stjerneskruer på bildene dine og de sitter på innslaget/bendixdingsen ellerhvadetnåheter. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 på bildene jeg har tatt , ser du jo de 2 ytterste skruene.. det er di lange utvendige. De på innsiden av disse.. SKAL ; SKAL IKKE skru løs? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Viss det er dei to skruene som holder polskoene skal desse ikke løsnes. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Skal ikke, som poseidon skriver. du må ha løs startinnslaget for at du skal kunne trekke den fra hverandre. Den er jo litt rustet, kan hende den sitter litt. Sitér dette innlegget Link to post
tidlibom Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 hvordan får jeg det løst da? spør istedenfor å gjøre noe dumt jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 tidlibom skrev: på bildene jeg har tatt , ser du jo de 2 ytterste skruene.. det er di lange utvendige. De på innsiden av disse.. SKAL ; SKAL IKKE skru løs? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt hva du mener med "... innsiden av disse..." Kan du for sikkerhets skyld markere dem på bildet slik at vi ikke snakker forbi hverandre? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
avsluttet Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 tidlibom skrev: der er startinnslaget ditt festet. med 2 stjerneskruer ser det ut som. Disse kan du skru ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.