hifo Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Her har noen drevet med vranglære! Det er UMULIG å få farlig strøm GJENNOM seg fra 12V. har selv fått et svært tydelig støt av et batteri en gang. men farlig ? sikkert ikke hvorfor flekker man tenner og kniper øynene når man setter strøm på en startmotor da? .. med skrujærn Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 har selv fått et svært tydelig støt av et batteri en gang. men farlig ? sikkert ikke Det kom helt sikkert ikke fra batteriet! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Salt Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 À propos strøm og folk og 12V og farlighet: se også dette og andre innlegg i tråden om kabeltykkelser. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
hifo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Det kom helt sikkert ikke fra batteriet! det hender at ikke alt er logisk eller matematisk korrekt. av og til dukker det ting opp som BARE ER SÅNN.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 det hender at ikke alt er logisk eller matematisk korrekt. av og til dukker det ting opp som BARE ER SÅNN.. Enig - men ikke et 12V batteri...! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Dinamo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Sitat: (hifo @ 04.08.09 19:13) det hender at ikke alt er logisk eller matematisk korrekt. av og til dukker det ting opp som BARE ER SÅNN.. So lenge det er berre eit 12 volt batteri, men i ein starter er der og eindel spolar og magnetfelt, og dermed er reknestykket eit heilt anna. For, om der går strøm frå eit batteri, og gjennom ein spole med jern i, slik at jernet blir magnetisk, og so strømmen plutselig vert brutt, då vil magnetfeltet forsøka å opprettholda strømmen. Resultatet overstig både 12 og 120 volt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 So lenge det er berre eit 12 volt batteri, men i ein starter er der og eindel spolar og magnetfelt, og dermed er reknestykket eit heilt anna. For, om der går strøm frå eit batteri, og gjennom ein spole med jern i, slik at jernet blir magnetisk, og so strømmen plutselig vert brutt, då vil magnetfeltet forsøka å opprettholda strømmen. Resultatet overstig både 12 og 120 volt. Magne Helt riktig - men igjen; ikke fra et 12V batteri!! I tillegg til ohms lov kan det være kjekt å lese seg opp på vekselstrømsteknikk, ja... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
hifo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 hvis det er en form for kortsluttning i viklingene i startereren da? og hvorfor skal vi ikke kunne kjenne 12v strøm , når tungetesten funker på batterier i klokkestørrelsen og et sprett nytt røykvarslerbatteri fatktisk kan gjøre litt vondt? skal be til allah eller muhammed på at jeg fikk strøm i meg den gangen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avsluttet Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) http://ekstrabladet.dk/112/article110059.ece Jeg husker denne saken. Siden jeg synes det var så oppsiktsvekkende at 12V kunne ta livet av et menneske. OBS, etter å ha googlet mer her kan det se ut som han kan ha fått opp spenningen på en eller annen måte. Redigert 4.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Dødelig strøm gjennom hjerte regnes å være 30mA. For at 12V skal kunne trykke 30mA gjennom hjertet må en oppnå 400 ohm eller lavere. Jeg tviler på at det kan oppnås i en menneskekropp..... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 hvis det er en form for kortsluttning i viklingene i startereren da?og hvorfor skal vi ikke kunne kjenne 12v strøm , når tungetesten funker på batterier i klokkestørrelsen og et sprett nytt røykvarslerbatteri fatktisk kan gjøre litt vondt? skal be til allah eller muhammed på at jeg fikk strøm i meg den gangen. Klart du kan kjenne det! Mitt poeng er at et 12V batteri alene ikke kan gi farlig strømgjennomgang i kroppen. Om noen kan bevise at jeg tar feil, skal jeg bøye meg i støvet - men ærlig talt; jeg tror det blir lite støv på nesetippen... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
logget av Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Det er ikke riktig tranen. De fleste standarder (EC) har adoptert 5 mA grensen for farlig gjennomgang. Det spesielle i denne saken er at stakkaren plasserte elektrodene på verst tenkelig sted med kort avstand til hjerte og ingen vern som skruer av den farlige strømmen. Det er ikke uten grunn at grensen er satt til max 10 mA i fritidsbåtenes våte soner med innlagt vekselstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 For at 12V skal kunne trykke 30mA gjennom hjertet må en oppnå 400 ohm eller lavere. Jeg tviler på at det kan oppnås i en menneskekropp..... Såvidt jeg kan finne ut er gjennomsnittsmotstanden 2500 ohm gjennom huden, 800-1000 ohm ved våt hud. Jeg er litt rusten på regningen, hvis man regner 800 ohm ved våt hud, og setter på 12 v får man da en strømgjennomgang på 15mA? Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Kan ikke dere være så snille å starte egen tråd med helsefare 12 V? Tror vi er menge som håper å høre fra trådstarter igjen og hvordan det går med starteren. Husk at dette forum er søkbart, det er uholdbart at vi i fremtiden skal måtte pløye oss gjennom kilomertervis av deres flås for å finne trådstarter sin konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 En får ikke farlig eller følbar strøm av 12V !! har selv fått et svært tydelig støt av et batteri en gang. men farlig ? sikkert ikke Det kom helt sikkert ikke fra batteriet! Klart du kan kjenne det! du surrer litt nå tranen.. hva er konklusjonen din egentlig? kan det faktisk hende at jeg fikk støt fra batteriet eller ikke? jeg vet svaret. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
knut1955 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 hifo du viser ingen respekt for trådstarter Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Kan ikke dere være så snille å starte egen tråd med helsefare 12 V? Det er gjort: her. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
hifo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 hifodu viser ingen respekt for trådstarter har ikke fått med meg at trådstarter er imot denne diskusjonen. isåfall sorry til trådstarter..... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.