Jump to content

Vann i olja. Hva må jeg gjøre? - VP MD2B

Grand Banks jr

Recommended Posts

Husk også at når det skal sammen igjen, må manifolden skrus noenlunde fast før toppen. Dette er fordi manifolden skal tette begge toppene samtidig, og det får du ikke til uten at manifolden monteres først. (Det står forklart i "Workshop manualen")

Og sjekk at det lille hullet som vannet skal inn igjennom i sylinderen ikke er tett. Det var det på begge sylindrene på motoren til min samboers sønn. Åpne kranene (eller fjern dem) på sylindrene og prøv å få ut mest mulig rust fra disse. Det har lett for å samle seg rust i bunnen av sylinderens kjølekanaler

Redigert av fredivar (see edit history)

Vær obs på at for å komme til ene mutteren på hver av toppene må du enten ha godt verktøy som kommmer til under oljerøret, eller så må du løsne banjoen til oljerøret som smører vippetøyet. Dette fordi dette røret ligger over mutteren. Røret kan forsiktig bøyes til sides, men IKKE knekk dette.......

For å stramme toppen med momentnøkkel samt for å løfte av toppen må nok dette bøyes/rettes uansett hvilket verktøy du har........(måtte bare forsøke å memorere hvordan det var da jeg gjorde jobben på min gamle MD2)

Oso

Ja nettopp, det er altså det røret som kommer opp parallelt med den ene støtstanga og som går inn i vippearmen?

Jeg må skaffe meg momentnøkkel også, for det har jeg ikke. Nå venter jeg på en ettermiddag der vannet er nogenlunde stille, jeg har alt verktøyet og tiden. Inntil videre har jeg tørnet litt på motoren for å la ting bevege seg litt, samt tømt uta en del av den grå oljen og erstattet med frisk olje. Så tåler det kanskje å stå noen dager...?

Får ikke gjort noe i helgen heller... :nonod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Noen som har en momentnøkkel å låne bort på Sørlandet (Grimstad)?

Jeg sjekket Biltema, og der må jeg ut med rundt 1000,- for å trekke til 6 muttere på motoren. Ganske kostbart...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Noen som har en momentnøkkel å låne bort på Sørlandet (Grimstad)?

Jeg sjekket Biltema, og der må jeg ut med rundt 1000,- for å trekke til 6 muttere på motoren. Ganske kostbart...

Hvis du syntes det er bedre å kjøre t/rt Kristiansand, så kan du få låne en kalibrert en av meg.

Du kan komme og hente den når du trenger den, og så komme tilbake når du har dratt til boltene, jeg vil ikke være uten den for lenge i servicevogna.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Takk :-)

Jo, tar gjerne en tur til "byen" jeg for å låne momentnøkkel. Jeg må muligens bort dit uansett for å få kjøpt topp pakning (?). Sylinderservice har kanskje...

Venter uansett til jeg har fått sjekket om topp pakningen faktisk er feilen, eller om det er noe annet...

Må trekke til 14 nm og 70 nm

Tja. Kjøpt og brukt er kjøpt. Kjøpt og ikke brukt er greit å levere i retur.

Men jeg må i tilfelle kjøpe to momentnøkler. For de har en som går opp til 20 nm, og en fra 20 til rundt 100 nm et sted. Får høre med naboen. Han skrur en del biler. Muligens han har en momentnøkkel...

Vet du forresten Kodvaag om Sylinderservice pleier å ha deler til gale motorer på lager?

Jeg brukte momentnøkkel på toppen, men jeg sjekket rådelager også og der kommer man ikke til med momentnøkkel. Men formelen for moment er grei, slik at hvis du har en arm på 1 m koplet på en pipe, og skal ha 7 kp moment, kan du ta en fiskevekt og måle kraften med.

se forklaring her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/torq.html

så ved 1 m, blir kraften det samme som Kp (eller 9.8Nm)

Redigert av fredivar (see edit history)

Ok, da er årsak funnet (tror jeg): Topp pakningen var rustet / gått i stykker mellom ene kjølekanalen og sylinderen.

MEN jeg trodde vannet skulle gå UT gjennom eksosen og ikke inn i oljen ? (Stempelet vandrer ikke opp i toppen.)

Støtstenger, ventilløftere med videre ser veldig bra ut. Kjølekanalene så også overraskende fine ut. Var grodd litt i eksosmanifold, men så ellers relativt ok ut. (Mindre rustet enn jeg fryktet.)

Må jeg skrape av pakingsrester fra blokken og toppen? (Ligger et ruflete belegg igjen på begge deler)

dscf8997.jpg

dscf8998.jpg

Hva er marginen på hva som er plant? Hvordan testes dette? - Kan et vanlig bilverksted gjøre det?

Evt. er det noen medlemmer her som kan gjøre det i nærheten av Arendal?

Jeg har egentlig ikke lyst til å skru av toppen på den andre sylinderen, men burde jeg det? - Som sagt ser kjølekanalene ganske ok ut i denne sylinderen (den som er åpnet).

Skrap vekk rester av topppakning men forsiktig så du ikke lager dype riper

Er ikke dette en skikkelig støpejærnsklump da? Må nesten bruke spett for og ripe til disse flatene

Hva er marginen på hva som er plant? Hvordan testes dette? - Kan et vanlig bilverksted gjøre det?

Sjekkes med en rettholt, evt en gammeldags slipeplate, dette kan gjøres av vanlige bilverksteder :smiley:

Jeg har egentlig ikke lyst til å skru av toppen på den andre sylinderen, men burde jeg det? - Som sagt ser kjølekanalene ganske ok ut i denne sylinderen (den som er åpnet).

Ja! dette bør du gjøre, den er sikkert ikke langt unna den heller, tenk bare om du må gjøre om jobben igjen til neste år :cheers:

Norske båter er best!

Slipe ventiler? Ja, det ville jeg gjort. Bruk grov og fin slipepasta , og verktøy for dette som du har på Biltema (Trepinne med sugekopp i begge ender)

Plane toppen? Nei det er bare tull på denne motoren. Toppen er ikke plan i utgangspunktet da endel av toppen stikker 2 mm ned i sylinderen.

volvopentadieselengine.png

Som det sees av snitttegningen, må den isåfall planes i to trinn, den innerste delen i diameter som sylinderen, og den ytterste delen tilsvarende da disse er i 2 forskjellige plan.

Hvis du greier å få denne motoren "uplan", må være være hvis du hadde mistet den ned fra 300 m høyde .... Jeg gjorde rent med et søkerblad og slipenylon til slutt. Hvis du har en tom 1 kg syltetøy boks i plast, passer denne akkurat ned i sylinderen så du slipper å få dritt nedi når du gjør rent på toppen.

Du kan sjekke toppens "protrution" (Hvor langt den stikker ned i sylinderen) og avstanden fra stempeltopp til sylindertopp (det står et regnestykke i Workshop manual hvordan dette gjøres) og legg til tykkelsen på komprimert toppakning. Differansen skal være likest mulig mellom sylinderne for at kompresjonen skal være lik. På den sylinderen som toppen er på, er det mulig å bruke en tråd loddetinn ned der hvor dysa sitter (Hvis den tas ut)når stempelet er nede, og få loddetinnet litt ut i sylinderen. Tørn motoren forsiktig rundt til stempelet passerer toppen, ta ut loddetinnet forsiktig så det ikke ryker og bruk et skyvelær for å måle denne sylinderens differanse. Det var tidligere mulig å få tak i toppakninger av forskjellig tykkelse for å kompansere for dette, men det er ikke sikkert det er mulig lenger?

Takk.

Det blir til at jeg bytter på den ene toppen. Dette fordi det kun er 1 stk topp pakning igjen på lager. Sakl hente den i morgen eller onsdag, og da blir det bytte i løpet av helgen.

Hvis jeg får tak i moment nøkkel da... :-)

Oppdatering (og konklusjon):

Topp pakningen er byttet, og motoren startet umiddelbart etterpå. Ble ikke kjørt varm da grå-oljen fremdeles var på, om enn noe "tynnet" med ny olje.

Så ble oljen tømt ut. Til sammen tar motoren ca 3 liter olje, og jeg har helt på 3 ekstra liter som alt sammen ble pumpet ut igjen. Helt på slutten kom det mindre grå olje. Byttet oljefilter og helte på 3 liter frisk olje.

Med det samme justerte jeg også ventil løfterne, og renset den andre toppen for "majones".

Kjølekanalene ser ganske ok ut, noe som kan ha sammenheng med at båten alltid har ligget i brakkvann. (Ergo kjørt nesten fri for salt når den kommer inn i hjemmehavna.)

Så nå blir det å kjøre motoren god og varm i morgen (får ta noen timers tur - uff da... ) - og bytte oljen og filteret en gang til for å se om jeg kan bli kvitt alt vannet.

Det var gøy å starte opp motoren igjen nå, for jeg har lydisolert motorrommet - og det høres :-)

Takk for all hjelp!

• 3 uker senere...

hei

håper at du får skikk på motoren det som er viktig med denne motor er at den skal altid kjøres opp forsiktig varme motor før belasting

det er også viktig at du lar motoren gå seg ned i temp før du stopper den dette pga. der er løse foringer i motoren dei har lett for at sige og da får du vann i oljen

har en samme motor i båten min den er 100% i orden og sal selges i løbet av høsten hvis du er intresert

beklager jeg leste feil jeg har en MD21B

Redigert av hallberg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...