Jump to content

Laptop og Spenningsomformer?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg forstår så lite av dette med strøm og sånn og jeg har prøvd å søke på erfaringsdatabase uten å bli noe klokere av det.

Jeg har en ny HP laptop og ønske å bruke den i båten, for å se på DVD'er. Er det nokk å bruker en spenningsomformer fra 12v til 9v? Kjøpte nå nettopp en slike en på Biltema. Den tar 12v inn og gir 9v ut med 500mA. En av batteriene i båten er, eller vill bli, dedikert kun til å drive laptopen.

PiperBill  :cryin::sad:

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg forstår så lite av dette med strøm og sånn og jeg har prøvd å søke på erfaringsdatabase uten å bli noe klokere av det.

Du mener kanskje kategoridokumenet? Det er egentlig ganske mye om PC ombord. Det jeg mener er mange av de trådene som er samlet her. Men men...

Jeg har en ny HP laptop og ønske å bruke den i båten, for å se på DVD'er. Er det nokk å bruker en spenningsomformer fra 12v til 9v? Kjøpte nå nettopp en slike en på Biltema. Den tar 12v inn og gir 9v ut med 500mA. En av batteriene i båten er, eller vill bli, dedikert kun til å drive laptopen.

Det er nok ikke 9V du trenger, men 19V. Og 500mA er alt for lite. Har selv en HP ze4200 - den som jeg bruker akkurat nå - og der er strømforsyningen for 230V spesifisert til å levere 19V og 3,95A (eller 3950mA).

I utgangspunkt har du 2 muligheter i båt og begge har sine faste tilhengere:

Bruke en inverter som lager 230V vekselstrom med utgangspunkt i de 12V likestrøm som du har omord. Så kobler du din 230V-strømforsyning som følgte med PC-en til inverteren og så er du igang.

Fordelene: inverteren kan du bruke til andre ting også

Ulempene:

(a) du har oftere den farlige 230V spenning i drift i et fuktig miljø,

(b) inverteren er et ekstra steg i kjeden som fører til at du bruker noe mere strøm enn nødvendig

© inverteren pleier å bråke noe (vifte)

(d) du har mer ledningsspaghetti

(e) hvis du skal ha en inverter som virkelig kan brukes til mye annet, så koster den en del mer enn alternativet nedenfor.

Det andre alternativt er: bruke en 12V til 19V spenningsomformer. Clas Ohlson har en som jeg bruker til kr 400 (tror jeg)

Fordelene: du unngår alle ulempene nevnt oppe

Ulempene: den kan bare unntaksvis brukes til noe annet enn nettopp PC-en

Har du en ny HP laptop så sjekk hvor mye strøm den trenger.

Min 1 år gamle HP trenger 4.74A ved 19V maks.

Da kan jeg ikke bruke Clas Ohlson sin omformer. Har snakket med HP og det er vanskelig å få tak i en omformer 12 til 19V som gir så mye. HP har spesiallaget en og den koster 1200-1300 ,-, sa han.

Han jeg snakket med anbefalte isetdet å kjøpe inverter. Bl.a. Bravida har kjøpt veldig mange 150W invertere fra Komplett.no til sine HP laptop`er , sa han.

Hvis din Laptop ikke bruker så mye strøm så hadde jeg valgt omformer istedet for inverter hvis du ikke trenger 220V til noe annet.

Har du en ny HP laptop så sjekk hvor mye strøm den trenger.

Min 1 år gamle HP trenger 4.74A ved 19V maks.

Min (også 1 år gammel, men kanskje utgående modell denne gangen) TRENGER ikke 3,95A selv om det står på boksen. Clas Ohlson sin omformer leverer også bare 3,5A IIRC og det funker fint.

Strømforbruket har nok en del med processortype bl.a. .

Jeg har en P4 2.53 GHz processor. Den er ikke spesielt konstruert for laptop og benyttes vanligvis i stajonære PC`er. Merker på viftene at det utvikles en del varme så strømforbruket er nok helst sikkert høyere på disse.

Bruker den som stasjonær hjemme og til det er den bra. Rask og med meget god kapasitet.

Kan f.eks også koble til ekstra skjerm eller til TV direkte. Nettverkskort, modem, cd-brenner, trådløst nettverk mm.

Hei

Jeg har anskaffet meg en omformer fra www.elfa.se/no

Den heter Energy Knight I   Har nr   69-881-82    og koster  497,00

Denne passer til en mengde laptop´er. Den hadde ingen plugg som passet til min maskin.

Min var for ny. Jeg sendte en mail til produsenten og forespurte etter riktig plugg og fikk denne sendt fra China gratis.  

Kjempe service.  :yesnod:

Denne har ingen vender for valg av spenning, noe som er en fordel da man kan komme bort i velgeren ved et uhell.

Istedet har den en spenningsvelger man stikker inn i omformeren. Har man satt inn spenningsvelgeren for 19 volt som jeg har, kan den ikke endre seg.

Den tåler max 5 A som burde holde for de fleste. :lol:

Hos Elfa ligger også en ov ersikt over hvilke maskiner den passer til, og det er ikke få.

Lykke til

Bruker selv for tiden en Dell som krever 18-19 v. inn. Denne er koblet til batteriene 12.7 -14.4 v.

Dette lader ikke batteriet i pc'en men holder nivået på batteriet og maskinen fungerer perfekt. Lading kan fikses ved å legge inn en zener på ca. 10 v. på den tredje lederen i pluggen. Dette er "styringen" som skal til for at elektronikken i batteriet tar lading. Ofte er batteriene i den bærbare på under 12 v. men disse er ofte utstyrt med ineligente chipper som ikke lar deg gjøre som du vil............

:fishing:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har også en Dell Latitude C510  den har jeg dobble batterier til og da kan ungene se 2 stk filmer før strømen er borte.

Så har jeg lader til 230V og lader for bruk på 12 volt systemet.

Funker helt topp for oss.

:cool:  har ungene  det bra har vi (som er eldre det bra også)   :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

PiperBill  :yesnod::lol:

Kjøpte nettopp en selv til min LapTop

Gå til http://www.geminav.no trykk på nettbutikk og deretter bærbar Pc.

Kjell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...