Skvulpen Startet 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2004 Har Porta Potti i båten, og bruker Thetfords egen sanitærvæske (den blå og den røde, til skylletank og avfallstank), men jeg synes lukten av denne væsken er ganske kvalmende. Hele kabinen fylles av odøren, som gir assosiasjon om dass, selv om toalettet ennå ikke er brukt i år! Er det noen som har erfaring med andre typer / merker sanitærvæske, som ikke avgir slik "dolukt"? Jeg blir nesten kvalm i båten om dagen, og kommer til å tømme ut all væske i både skylletank og avfallstank, det må nesten være bedre med "drittlukt" enn denne lavendel-stanken, eller hva det nå er for noe ... Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Bruker selv GREEN WIKING og har MEGET gode erfaringer med den. Har selv en septiktank ombord, men var også plaget av lukt før jeg gikk over til Green Wiking. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Bruker selv GREEN WIKING og har MEGET gode erfaringer med den.Den brukte jeg også tidligere og den fungerte glimrende. De senere år har jeg kun spylt gjennom septiktanken før hver tur: 50 pump med rent vann, tøm tanken og gjenta = INGEN luktproblem Dette virker godt med vanlige pumpedo men er vel gjerne ikke så godt med Bæsj-n-Carry Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Intruder Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Bruker også Green Wiking, men tipset om skylling skal absolutt testes!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 24.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Hvilke butikker / butikk-kjeder forhandler Green Wiking, - jeg vil gjerne prøve denne! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Hvilke butikker / butikk-kjeder forhandler Green Wiking, - jeg vil gjerne prøve denne! Denne skal du få kjøpt i de fleste fargehandlere/båtbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Green Viking bruker jeg også. Skyller ellers alltid gjennom ved å pumpe inn mye vann etter tømming. Tømmer så på nytt. Green vikning var i fjor 50% dyrere på Fargehandel (sadolin) enn på MAXI i samme handlesenter i Fredrikstad. Har ikke sjekket i år, men handler den i hvertfall ikke på nevnte fargehandel. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Green Wiking, eller hydro sin Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
silva Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 eller hydro sin Den har jeg hørt at mange bruker. Hvor kjøpes den? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Green Wiking, eller hydro sin Green Viking blir produsert av Hydro-Fritzøe. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Denne skal du få kjøpt i de fleste fargehandlere/båtbutikker.Jeg har også god erfaring med Green Viking/Hydro sin væske.Bare vær obs på prisforskjeller som SVIR hvis du handler på feil sted. Har sett priser opptil kr 200,- i båtbutikker, mens OBS tar ca halvparten for en 2-liters kanne. Mener også at jeg har sett 5-liters kanne, men har ikke sett noe pris på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Unnskyld med litt reklame for Hvaler, men på Skjærhalden selges den for 105 kr. for 2l. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Heisan! I dag fant jeg typen som heter Bio Sanèr på Obs! Bygg, en grønn sanitærvæske, økologisk nedbrytbar, der man bruker samme guffa både i skylle- og oppsamlingstank. Kostet 159,- for en 2-liter. Denne hadde jeg en rest av i forrige båt (fulgte med fra forrige eier), og den funka bra i fjor, dufter svakt av sitron / furunål, ikke kvalm parfyme. Så nå prøver jeg denne igjen! Visstnok produsert av Casco, - håper ikke dritten limer seg fast i dunken nå da! Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Har den erfaring med sanitær-vesker at alle som er miljøvennlige ikke har forventet effekt. Den som virker er den som brukes i porta-potti (mørk blå).Det er etter hvert få plasser du får kjøpe denne ikke miljøvennlige sanitærvesken som heter THETFORD. Den inneholder blant annet FORMALDEHYD og METANOL Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Metanol i dassen, det kan jommen bli fyrverkeri! :lol: :lol: Det er jo det man bruker på dragstere, blir jo rene turbo-dassen??!! :wink: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
will Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 Nitromethan 96% er hva de bruker til dragstere. Metanol (tresprit) Metanol i dassen, det kan jommen bli fyrverkeri! Det er jo det man bruker på dragstere, blir jo rene turbo-dassen??!! Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Har mange år brukt "Domestos", slik vanlig middel man heller i doen hjemme. Har på 1/3 flaske hver gang tanken er tømt, og sper på litt av og til fram til neste tømming. Ingen lukt, kjenner flere som nå bruker samme produkt med god erfaring. Pris= Langt under spesialproduktene. Literprisen er vel rundt 20 kroner. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Skvulpen Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Har mange år brukt "Domestos", slik vanlig middel man heller i doen hjemme. Har på 1/3 flaske hver gang tanken er tømt, og sper på litt av og til fram til neste tømming. Ingen lukt, kjenner flere som nå bruker samme produkt med god erfaring.Men fungerer denne som sanitærvæske da, - altså slik at den bl.a. løser opp "the hard stuff" og papir nede i potta, slik at alt blir tyntflytende og lett å tømme ut? Eg berre spyr! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Har den erfaring med sanitær-vesker at alle som er miljøvennlige ikke har forventet effekt. Den som virker er den som brukes i porta-potti (mørk blå).Det er etter hvert få plasser du får kjøpe denne ikke miljøvennlige sanitærvesken som heter THETFORD. Den inneholder blant annet FORMALDEHYD og METANOL At THETFORD virker kan så være, men det er pga. innholdet av Formaldehyd (Formalin) som dreper alle levende organismer i dassen og er sterkt kreftfremkallende! Den dreper de anarobe bakteriene som utvikler hydrogensylfidgass som stinker, men den dreper også de utmerkede arobe bakteriene (som trenger luft) og som kun bryter ned dritten til fin suppe uten å lage lukt. Skal du gjøre det ennå billigere, går du på apoteket og kjøper Formaldehyd der og blander den ut selv. Eller kanskje du kjenner en som jobber på patologisk avdelin på et sykehus og jobber med lik? Der behandler de nemlig likene med Formalin for at de skal holde seg (eller ikke våkne opp igjen?). Kanskje du kan få en dunk gratis av vedkommende? Nei, hold deg til biologisk væske som gir næring til de arobe bakteriene og sørg for at lufteslangen har stor nok diameter, gjerne 1", slik at tanken får rikelig tilgang til luft (oksygen). Garantert luktfritt system. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BEG Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Men fungerer denne som sanitærvæske da, - altså slik at den bl.a. løser opp "the hard stuff" og papir nede i potta, slik at alt blir tyntflytende og lett å tømme ut? Eg berre spyr! Av egen erfaring har jeg sett at Domestos løser opp dritten. Jeg skal ikke gå i detalj om hvordan jeg kom fram til den konklusjonen Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Victora III Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Løfter denne tråden med et spørsmål i samme gate, men likevel litt på siden: Ser at det har sprutet litt blå sanitærvæske i underkant av toalettringen. Dette har stått en stund og satt seg skikkelig fast. Får det ikke av med ordinære vanskemidler. Kan virke som det har trukket inn i plasten (eller hva nå Jabsco-toalett-ringen er laget av). Gode råd for å få av det blåe fra hvit toalett-sete?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Prøv å lege på en klut fuktet med Klorin og la det stå en stund. Deretter vaskes det med vann for å fjerne klorinrester. Burde gjøre jobben, skulle man tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Har en med stålbåt i foreninga.. Han har montert kompressor med trykkluft-tank ombord(kjekt å ha), denne er også montert til septik-tanken ombord. Når den tømmes skjer det gjennom en skrog-gjennomføring noen cm under vannlinja bak. Hold avstand ! Møkka-strålen står ut 3 meter bak båten !!! P.S. Han trenger ikke noe "lurium" som løser opp møkka.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Victora III Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Prøv å legge på en klut fuktet med Klorin og la det stå en stund. Deretter vaskes det med vann for å fjerne klorinrester. Burde gjøre jobben, skulle man tro... Tenkte også ta på klorin - godt tips med fuktet klut - prøver dette. Når den tømmes skjer det gjennom en skrog-gjennomføring noen cm under vannlinja bak.Hold avstand ! Møkka-strålen står ut 3 meter bak båten !!! Gjelder å trykke på riktige knappen når motor skal konserveres på land en lørdag formiddag da .... Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) bestemor bruker Blue Kem på doen i biamen. Men er Green viking bedre? Noen som vet ca pris på disse 2? Redigert 14.Oktober.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.