Jump to content

Volvo penta md2 starter ikke


68pontiac

Recommended Posts

Hei jeg har en skilsø 23 med md2 motor,forrige helg var vi ute en tur og gikk veldig sakte da den begynte å falle på turtall til den stoppet blei tauet inn til brygga og har siden da skiftet diesel filter og gjort rein vannutskiller og sjekka tanken og lufta og nå starter den innimellom og dør ut etter noen sekunder har prøvd å få den igang hele uken nå men til ingen nytte å nå begynte den å lage noen sinnsyke skrikelyder når jeg setter på kompresjonen men er helt fin uten kompresjon.

Har forsøkt å bare starte den på en sylinder av gangen men da jeg skal starte den på sylinder 1 så stopper den momentant og låser seg så jeg må vri svinghjulet litt tilbake og da sviver den fint igjen så lenge den ikke har komp

er det noen her som vet om en annen motor lik dne jeg har eventuelt om hva som passer rett i fester til den jeg har

 

 

Mvh

Arne

Link to post

har nå funnet ut at det er rådelageret på sylinder 1 som er utslitt sikkert for at oljepumpa har tulla men så lurer jeg på om det ikke er like greit å kjøpe helt ny motor for har sett litt rundt på nettet etter brukt og de koster jo nesten det samme som en ny i sverige har sett litt på denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18338665 det er en kina motor men den lille på 27 hk koster jo ikke mer enn 27000 svenske +mva er det noen som vet noe om disse motorene om det lar seg gjøre uten alt for mye tull og tilpasninger for å sette i en sånn det hvor den gamle md2b har stått?

Link to post
begynte den å lage noen sinnsyke skrikelyder

 

Jeg har et par tråder nå om min MD2B, og der var det en som nevnte at det kunne komme skrikelyder ved en viss feil.

 

RÅD: IKKE prøv å starte maskinen ennå. Ta ut oljefilteret og del det. Sjekk om det ligger metallspon i det. Dersom det gjør det er det mulig å redde motoren din. Står "oppskrift" i en av mine tråder, men jeg husker den ikke - da det sannsynligvis ikke er aktuelt for meg...

Her er linken. Se innlegg nr 4

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

ja har lest tråden din og sikkert alle de andre trådene om disse motorene men tror ikke jeg gidder mer med den gamle der kommer aldrig til å stole på den igjen så det blir vel å samle opp kroner til en ny eller nyere motor og heller selge den jeg har i deler når det nye er på plass

Link to post

jeg har nå målt motor rommet i båten og det er ikke bredere enn snaue 50cm så så mye bredere motor enn den jeg har blir det ikke plass til fikk egentlig tilbud om en peugeot motor samme som vp md21 komplett med alt men den er ca 60 cm bred så da blir det vel til å prøve å fikse den motoren jeg har eller få tak i en bunndel som er i orden og sette over stempel og sylindre over på så det er vel bare å få båten på land å skru ut motoren å ta vinteren til hjelp

Link to post

Men hvis det bare er rådelageret og ikke veiva er ødelagt, så er jo ikke det noen stor operasjon å bytte.

Llitt avhengig av hvordan motorrommet ditt er utformet, går det å bytte ut gjennom lokket på siden av motoren.

Du må kjøpe nytt rådelager (kanskje lurt å ta begge?) + muttere som holder rådelageret + Plastigage for å sjekk urundheten på veiva hvor rådelageret skal monteres.

 

Det er vanskelig å komme til med momentnøkkel for å stramme til rådelageret, men du kan lage til en arm på en meter og måle antall kilo med en fiskevekt som vist på bildet her:

s8000004a.jpg

 

Moment = Kraft * Arm: http://id.mind.net/~zona/mstm/physics/mech...onToTorque.html

Link to post
Er det mye forskjell på md 2 og md 11.Trodde md 11 var en viderebygning på md2 med minimale forskjeller.Der er vel litt flere md 11 å oppdrive enn md2.Mulig jeg er på bærtur nå. :confused:

 

Neida, det er riktig MD11 er en videreutvikling av MD2, MD17 er videreutvikling av MD3, mange deler er like, men er usikker på om du kan bruke underdel sammen med MD2 sylindre og topper

Link to post
  • 1 måned senere...

drar denne opp igjen, jeg har kjøpt en 3 sylidret izuzu motor med hydraulisk gear men ser i ettertid at det blir for mye jobb å tilpasse for å få den oppi båten min så jeg kunne tenke meg å bytte den i en fungerende md2b eller en md11,izuzu motoren er ferskvankjølt og fra 94/95 og alt som skal til for å bruke den følger med

Redigert av 68pontiac (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...