azadi Startet 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2009 Jeg har en Joda fra 1971. Jeg har hatt den i litt mer enn et år, men er ikke båtvant. Så da jeg så at teppet i lugaren var vått av og til trodde jeg bare det kom av regn utenfra. I forrige uke så jeg det det var en luke som ledet til et rom under båten som var full av vann. Jeg tok ut vannet, men noen dager etter var den igjen full av vann. Regner med at det lekker da, men jeg så ikke noen hull i båten da jeg pusset den i vår, men jeg regner med at det var sprekker allerede i fjor siden teppet var vått innimellom. Jeg kan se i rommet under båten at det er noen sprekker, men siden det er et lite rom, så båten vil ikke synke. Noen som har tips om hva som kan gjøres? er det noe jeg kan gjøre selv? eller må jeg gå til verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Kommer det vann inn selv i finvær ? Da lekker den i skroget et sted. Kommer det kun inn i regnvær lekker den sikkert mellom skrog og overbygg, ev gjennom lister etc. Og det kan jo være vann andre steder også Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Framtia Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 det første jeg ville gjort er å ta en smakeprøve for å finne ut om det er ferskvann eller saltvann... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
azadi Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Jeg har smakt nå. Det er saltvann. Tror det kommer fra skroget, men det er rart når jeg ikke ser noe hull. Jeg har jo kjørt den på noen skjær innimellom, men kan ikke se et hull/sprekk. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 (redigert) Men hull må det være, hvis det ikke regner saltvann der du bor Redigert 30.Juli.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 azadi skrev: Jeg har smakt nå. Det er saltvann. Tror det kommer fra skroget, men det er rart når jeg ikke ser noe hull. Jeg har jo kjørt den på noen skjær innimellom, men kan ikke se et hull/sprekk. Hehe. Beklager at jeg ler, men det var virkelig en behagelig avslappet holdning man ikke treffer mange av på dette nettstedet... ;) Ville, om jeg var i dine sko bestilt et løft på land for å se hvor ille skaden er... Husk at du skal slite med åfå igjen noen penger fra forsikring om de får fatt i denne historien... Redd dine verdier nå, enn å Berge en sunket båt om noen uker!!! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
azadi Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Jeg har mistanke om at lekkasjen har vært der siden i fjor, og det har jo gått bra...men jeg får vel ta den opp. hvis jeg finner en sprekk kan jeg tette det igjen selv...eller må jeg til et verksted? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Hvor lang er en fisk? umuligt å svare på men ofte kan en det hvis en har noenlunde orden på tommeltotter og verktøy. Ta den opp og ta noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 SRA skrev: hvis det ikke regner saltvann der du bor Hender at jeg må kjøre vinduviskerene for å få saltvannet vekk fra frontruta når jeg er på tur. Kommer gjerne samtidig med litt større bølger og fart. Kona skal ta med strykejernet på neste tur. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Hva med aksling og hylsa? Sitér dette innlegget Link to post
azadi Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 hæ? du snakker med en total amatør... Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Schierna skrev: Hva med aksling og hylsa? ... skroggjennomføringer til kjøling osv... Så i en annen tråd at det lakk vann gjennom skruehull etter kjøljern. Mange muligheter her. Ville nok satset på et løft for å sjekke. Og for all del: Få satt inn ei lensepumpe! Helst med nivåbryter, så slipper du å ligge søvnløs om natta. Det er ikke bare vi trebåtfolk som har behov for lenseautomatikk, vet du. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Salt Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Aksling: fra motoren til propellen. Hylse: der akslingen passerer gjennom skroget (akterstevnen). Reparasjon: Båten bør på land, sprekken lokaliseres, skroget få tørke ut slik at hele skadeområdet og området inntil er helt tørt (så ikke vann blir lukket inne i plasten); er du tottalt amatør som du skriver bør nok en båtbygger/ et verksted få gjøre jobben for deg. Hvis vannet kommer inn gjennom hylsa (se over), er det sannsynligvis en enklere sak; det bør være en boks med fett som har et rør til denne hylsa. Dersom det er fett i, så kan du trekke til lokket noen runder, så skal hylsa bli tett(ere). Er det ikke fett i, må du handle slikt fett, og deretter trekke til. Prat med erfarne folk i havna di! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
tom-ass Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Eller en skroggjennomføring? Jeg hadde en gang lekkasje i vannslangen til toalettet, den var helt usynlig. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Polarn Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 (redigert) Dassen er en klassiker. Hvordan klarte du å kjøre på alle skjæra? Siden du har kjørt på noen sier du? Redigert 30.Juli.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
azadi Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Nå er båten heist på land og jeg fant lekkasjen(e). Det er helt nederst i skroget, der jeg sikkert kjørte i skjærene. De som hjalp meg og heiste opp tipset om at jeg kunne vente til det tørket og så ta på stålteip (hvis jeg ikke husker feil), etter at jeg har pusset. Er det flere som er enig i det? hvor får jeg i så fall kjøpt denne teipen? Hvorfor jeg kjørte i skjær? Jo jeg kjørte gjennom Hvaler og hadde lagt en fantastisk rute (på vei hjem fra Stømstad - på veien utenfor kastet den eldste opp, så han ville gjerne ha litt roligere vann), men så må jeg ha mistet en sving og kom inn i et slags sund ved Siljeøya der jeg rett og slett ikke kom ut igjen...ikke engang den veien jeg kom inn (som må ha vært ren flaks) . Hvor jeg enn snudde var det et skjær (og det var lavvann). Jeg satt fast 3 ganger i løpet av 2 timer. Det var virkelig JÆVLIG. Jeg var på turen alene med to små gutter som hele tiden sloss og kranglet...hvis det går som en unnskyldning... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 (redigert) Jeg vil nok anbefale å få gjort det ordentlig med en gang. Red: (jeg har aldri prøvd meg i nærheten av Siljeholmen en gang.) Redigert 31.Juli.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Det kan ta en god stund å tørke dette- Glassfiber trekker nemlig vann, og den må jo ha stått med saltvann der en stund. Få til god lufting også inne, slik at plasten tørker raskest mulig fra begge sider. Jeg anbefaler deg også å få hjelp fra fagfolk til å avgjøre når det er tørt nok til å plaste videre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Polarn Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Tror neppe jeg hadde teipet båten ved hull/sprekk Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
azadi Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Hva burde jeg gjøre da? for å gjøre det ordentlig? og som sagt...jeg kjørte meg vill...og vil ALDIR dra dit igjen....med båt... Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) Slettet sorry Redigert 1.August.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/B Shanty Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Hei! For det første: du er IKKE den første, og langt ifra den siste som har gått på skjær! Har selv gått på i områder jeg er relativt godt kjent. Som en eller annen srev her inne for noen år siden. Det finnes to typer båtfolk, de som har gått på skjær, og de som ikke vil innrømme at de har gått på skjær. Tideliggere da jeg seilte optimist jolle, brukte vi vinteren til å reparere evt. Skader på båten. Tørket godt opp i noen uker, pusset ned, fylte med epoxy, slipte og lakket. Jobben er grei. Men krever nøyaktighet og tid. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
kintii Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 jeg har ikke gått på grunn men nå har jeg bare hatt båt i 3 sesonger også da det kommer nok en dag for meg også. Jeg synes også at du skal gjøre skikkelig arbeid først som sist. Trekker virkelig glassfiber så mye vann? det kommer vel ann på hvor mye polyester som er brukt i støpeprosessen? For polyester er vel i utgangspunktet helt vanntett? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Er det bare tomt rom der og ikke noe inntak/aksel osv? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
azadi Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Ja rommet er helt uten inntak noen steder. Så prosedyren her er sliping? fyll med epoxy og deretter lakk...ikke noe ståltape? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.