Jump to content

Joda fra 1971, lekkasje i rom under båten

azadi

Recommended Posts

Jeg har en Joda fra 1971. Jeg har hatt den i litt mer enn et år, men er ikke båtvant. Så da jeg så at teppet i lugaren var vått av og til trodde jeg bare det kom av regn utenfra. I forrige uke så jeg det det var en luke som ledet til et rom under båten som var full av vann. Jeg tok ut vannet, men noen dager etter var den igjen full av vann.

Regner med at det lekker da, men jeg så ikke noen hull i båten da jeg pusset den i vår, men jeg regner med at det var sprekker allerede i fjor siden teppet var vått innimellom. Jeg kan se i rommet under båten at det er noen sprekker, men siden det er et lite rom, så båten vil ikke synke. Noen som har tips om hva som kan gjøres? er det noe jeg kan gjøre selv? eller må jeg gå til verksted?

Jeg har smakt nå. Det er saltvann. Tror det kommer fra skroget, men det er rart når jeg ikke ser noe hull. Jeg har jo kjørt den på noen skjær innimellom, men kan ikke se et hull/sprekk.

Hehe. Beklager at jeg ler, men det var virkelig en behagelig avslappet holdning man ikke treffer mange av på dette nettstedet... ;)

Ville, om jeg var i dine sko bestilt et løft på land for å se hvor ille skaden er... Husk at du skal slite med åfå igjen noen penger fra forsikring om de får fatt i denne historien... Redd dine verdier nå, enn å Berge en sunket båt om noen uker!!!

Lykke til!

hvis det ikke regner saltvann der du bor

Hender at jeg må kjøre vinduviskerene for å få saltvannet vekk fra frontruta når jeg er på tur. Kommer gjerne samtidig med litt større bølger og fart.

Kona skal ta med strykejernet på neste tur.

Hva med aksling og hylsa?

... skroggjennomføringer til kjøling osv... Så i en annen tråd at det lakk vann gjennom skruehull etter kjøljern. Mange muligheter her. Ville nok satset på et løft for å sjekke. Og for all del: Få satt inn ei lensepumpe! Helst med nivåbryter, så slipper du å ligge søvnløs om natta. Det er ikke bare vi trebåtfolk som har behov for lenseautomatikk, vet du.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Aksling: fra motoren til propellen.

Hylse: der akslingen passerer gjennom skroget (akterstevnen).

Reparasjon: Båten bør på land, sprekken lokaliseres, skroget få tørke ut slik at hele skadeområdet og området inntil er helt tørt (så ikke vann blir lukket inne i plasten); er du tottalt amatør som du skriver bør nok en båtbygger/ et verksted få gjøre jobben for deg.

Hvis vannet kommer inn gjennom hylsa (se over), er det sannsynligvis en enklere sak; det bør være en boks med fett som har et rør til denne hylsa. Dersom det er fett i, så kan du trekke til lokket noen runder, så skal hylsa bli tett(ere). Er det ikke fett i, må du handle slikt fett, og deretter trekke til. Prat med erfarne folk i havna di!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Nå er båten heist på land og jeg fant lekkasjen(e). Det er helt nederst i skroget, der jeg sikkert kjørte i skjærene. De som hjalp meg og heiste opp tipset om at jeg kunne vente til det tørket og så ta på stålteip (hvis jeg ikke husker feil), etter at jeg har pusset. Er det flere som er enig i det? hvor får jeg i så fall kjøpt denne teipen?

Hvorfor jeg kjørte i skjær? Jo jeg kjørte gjennom Hvaler og hadde lagt en fantastisk rute (på vei hjem fra Stømstad - på veien utenfor kastet den eldste opp, så han ville gjerne ha litt roligere vann), men så må jeg ha mistet en sving og kom inn i et slags sund ved Siljeøya der jeg rett og slett ikke kom ut igjen...ikke engang den veien jeg kom inn (som må ha vært ren flaks) :headbang: . Hvor jeg enn snudde var det et skjær (og det var lavvann). Jeg satt fast 3 ganger i løpet av 2 timer. Det var virkelig JÆVLIG. :cryin:

Jeg var på turen alene med to små gutter som hele tiden sloss og kranglet...hvis det går som en unnskyldning...

Det kan ta en god stund å tørke dette- Glassfiber trekker nemlig vann, og den må jo ha stått med saltvann der en stund.

Få til god lufting også inne, slik at plasten tørker raskest mulig fra begge sider.

Jeg anbefaler deg også å få hjelp fra fagfolk til å avgjøre når det er tørt nok til å plaste videre.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei! For det første: du er IKKE den første, og langt ifra den siste som har gått på skjær! Har selv gått på i områder jeg er relativt godt kjent. Som en eller annen srev her inne for noen år siden. Det finnes to typer båtfolk, de som har gått på skjær, og de som ikke vil innrømme at de har gått på skjær. Tideliggere da jeg seilte optimist jolle, brukte vi vinteren til å reparere evt. Skader på båten. Tørket godt opp i noen uker, pusset ned, fylte med epoxy, slipte og lakket. Jobben er grei. Men krever nøyaktighet og tid.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

jeg har ikke gått på grunn :flag: men nå har jeg bare hatt båt i 3 sesonger også da :lol: det kommer nok en dag for meg også.

Jeg synes også at du skal gjøre skikkelig arbeid først som sist. Trekker virkelig glassfiber så mye vann? det kommer vel ann på hvor mye polyester som er brukt i støpeprosessen? For polyester er vel i utgangspunktet helt vanntett?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...