Jump to content

Joda fra 1971, lekkasje i rom under båten

azadi

Recommended Posts

Ingen tape i det hele tatt. - Jeg bygde opp med epoxy (tror jeg) , la på topcoat (gelcoat med herder) og primet noen strøk (en form for maling) - deretter stoffet jeg (smøre på bunnstoff).

Tape brukes evt bare til maskering.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg ville slipt vekk all gelcoat i 10-15cm avstand fra skaden, og laminert opp med polyester og glassfiberduk i flere lag for å gjenopprette styrken i laminatet. Deretter fire-fem strøk med antipest primer før bunnstoff. Hull i båten bør man ikke ta lett på, om ikke reparasjonen blir gjort skikkelig kan det lett sprekke videre neste gang du er ute i dårlig vær langt fra land.... :diving:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser en tydelig sprekk i laminatet på første bilde. Dette må fikses, ellers kan det sprekke videre! Om du ikke føler deg trygg på å reparere strukturelle skader selv, kan det være lurt å få noen som kan plastarbeide til å hjelpe deg med dette. Sikkerheten til familiemedlemmer eller andre er ikke noe å ta sjanser med...

På det andre bildet kan det se ut som om bare gelcoaten er skallet av, hvis dette stemmer holder det med antipest primer og nytt bunnstoff her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hva er det som kan gå galt hvis jeg gjør det selv?

Det verste som kan skje er at båten sprekker videre og derfor går ned. Og å være midtfjords uten båt er ikke å anbefale....

Høyst sannsynlig vil det ikke skje noe mer enn at du eventuelt ikke får det tett. Men det er greit å være sikker på at skroget er OK, er det ikke?

Det trenger slett ikke være fagfolk, kjenner du noen som har jobbet litt med glassfiber før er ikke dette noe hokus pokus.

Takker for kommentarer. Vet ikke om jeg får tak i noen som har jobbet med glassfiber siden de fleste jeg kjenner i nærheten har trebåter. Men jeg kan vel lese en bruksanvisning... :confused: og hvis jeg får litt mere detaljerte instruksjoner blir jeg VELDIG glad. Jeg regner med at dette er noe man må lære uansett

Hvor får jeg kjøpt dette? polyester og glassfiberduk? på malfix.no har de et reparasjonssett med polyester,herder og glassfiber...skal jeg bare kjøpe det for eksempel?

Hva ska jeg bruke for å slipe? slipemaskin? sandpapir? fil?

Redigert av azadi (see edit history)

De fleste båtbutikker selger sett med polyester og duk til slike småreparasjoner. Biltema selger også. Bruksanvisning følger som regel med.

Du sliper med vinkelsliper med gummirondell og "sandpapir" sliperondeller. Alternativt Flapdisk, disse er også greie å jobbe med. Slip bort alt skadet laminat, til du er nede på "hel ved". Deretter sliper du slik at du faser ut laminatet gradvis ca 10cm til hver side. All gelcoat må vekk der i hele dette området! Klipp til glassfiberen, fire-fem lag med gradvis økende størrelse. Bland til polyesteren, legg på polyester, duk, mett duken og sørg for å få ut alle luftblærer, og gjør det samme med de resterende lagene. Etter herding vasker du over med Zalovann og sliper lett før priming med antipest primer. Temperaturen bør ikke være under 20 grader når arbeidet utføres for å få skikkelig herding. Du kan eventuelt bruke en 500w halogenlampe i passe avstand til å varme opp skadestedet under herdingen.

Redigert av index (see edit history)

Var jeg deg, ville jeg avslutte båtsesongen for i år. Bildene dine viser ekstremt tykke lag med hardt bunnstoff som jeg anbefaler deg å fjerne. Den beste måten etter min mening er å skrape det av (Bosch el-skrape eller Fein tilsvarende). Alternativt blåse det av med marmorsand (jobb for fagfolk). Da kan du inspisere bunnen på båten skikkelig, kanskje dukker det opp andre skader som har vært skjult av tykke lag med bunnstoff, f.eks plastpest. Når det gjelder lekkasjeskaden din, må du tørke godt ut med varmepistol. Når du har fått tørket, bruk slipemaskin med grovt papir og slip bort gelcoaten inn til glassfiberen, ca. 10 cm. utenfor skaden. Frem med varmepistolen igjen. Vask godt med aceton. Lær deg teknikken med glassfiber/epoxy-arbeid. Legg på glassfiberduk godt mettet med epxy i flere lag, slip, eventuelt sparkle med tokomponent epoxy, slip, sparkle, slip, påfør bunnstoff, kos deg på fjorden med tett bunn.

Jeg vet ikke hva slags forsikring du har? Har du kasko dekkes vel dette siden du måtte risikere båt for å berge mennesker? Jeg skal til Oslo til uken, men er ikke god nok på strukturelle skader og rep av det. Noen andre som kunne vipet innom Herren og vist/pekt litt i et kvarter?

Hansi: Han har tatt kurs og prøve, det har lite med en skippers erfaring å gjøre. Jeg har kjørt båt i 31 år og har gått på selv et par ganger. Forslaget om kart er bra.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har som sagt båtsertifikat...og kart. Men jeg må ha ha gått glipp av et merke et eller annet sted og svingt i feil retning på et tidspunkt. Hvis dere har sett området rundt Siljeholmen vil dere se at det er skvalpeskjær alle steder...men jeg skulle selvfølgelig ha snudd når jeg ble usikker...man lærer så lenge man lever...

Har inntrykk av at det er en grei reparasjon, så det er kanskje ikke vits i å involvere forsikringsselkapet. Problemet er at det må tørke så lenge...og jeg mister resten av sesongen...litt deprimerende...

Var i en båtbutikk, malfix, i går og eieren mente at hvis jeg ikke lot båten bli på land ville den ikke rekke å bli tørr før vinteren, og hvis vannet blir til is inni skroget, blir skaden enda større...

Redigert av azadi (see edit history)

Alle kan gå på, har gjort det selv :-) Ikke tenk på det som noen krise.

Du har vært flink og kommet deg ut av elendigheten, dog med litt skader, men husk: all plast kan repareres :-)

Plasten MÅ vært tørr, det er ingen snarvei rundt det. Og har du vann inn i skroget, er mye vått. Og det bruker lang tid på å tørke. Om det kan tørkes med vifter/lamper osv kan andre svare bedre på enn meg.

Vann i glassfiberlaminatet fryser til is og sprenger om vinteren, derfor sier Malfix (hyggelig fyr forresten) dette. Han har rett.

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvorfor jeg kjørte i skjær? Jo jeg kjørte gjennom Hvaler og hadde lagt en fantastisk rute (på vei hjem fra Stømstad - på veien utenfor kastet den eldste opp, så han ville gjerne ha litt roligere vann), men så må jeg ha mistet en sving og kom inn i et slags sund ved Siljeøya der jeg rett og slett ikke kom ut igjen...ikke engang den veien jeg kom inn (som må ha vært ren flaks) :headbang: . Hvor jeg enn snudde var det et skjær (og det var lavvann). Jeg satt fast 3 ganger i løpet av 2 timer. Det var virkelig JÆVLIG. :cryin:

Jeg var på turen alene med to små gutter som hele tiden sloss og kranglet...hvis det går som en unnskyldning...

Luftputebåt er kansje tingen for deg. :lol: (spøk)

Luftgjennomstrømning hjelper. Vifte fungerer derfor bra. Vi brukte varmeovn på høsten for å få fortgang i tørken. Sikkert derfor det ble en varm vinter...

I og med at det er vått tvers igjennom, vil jeg anta (dette må du sjekke opp med ekspertisen) at du kan borre et par hull og dermed øke tørken. Da må båten helst ha en luke oppe inni også for å få luftsirkulasjon.

Evt. kan det hjelpe med en lufttørrer inni båten nå på sommeren. Men da må du tette alle innganger for luften. (Ut fra erfaring her på forumet blir sikkert denne påstanden snart diskutert... LOL )

Lykke til!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vet ikke om jeg får tak i noen som har jobbet med glassfiber siden de fleste jeg kjenner i nærheten har trebåter.

Høres ut som om du vanker i det rette miljøet ihvertfall. :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

det ser ut til at vifteovn i båten gjør at den tørker fortere, håper den er tørr i løpet av av få dager, og da kan jeg kanskje begynne med å lappe den sammen....

med min forkjærlighet for skjær foreslo noen asfaltlim utenfor kjølen. Noen som har erfaring med det?

Kanskje HELT feil plass å nevne dette, men jeg har stor glede av å lese om båtfolk som hjelper båtfolk på dette forumet. Det har hjulpet meg mye med andre problemer (diesellekkasje og startproblemer), og nå ser det ut som Azadi kan spare seg mange lapper på å gjøre jobben selv etter gode rååd fra mer erfarne båteiere :-)

HEELT OT, men greit å få sagt det likevel :cheers:

Alle kan gå på et skjær....før eller siden. Det som er viktig er å unngå skade og død. Alt det andre er bare materiell.

Som det heter fra fly-språket; Any landing you can walk away from is a good landing!

Men fiks båten din skikkelig, det gir den gode følelsen! Lykke til.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...