Jump to content

RiksTV i båten - erfaringer med signal

Carma

Recommended Posts

Jeg har anskaffet en Samsung 26 LCD TV med innebygget RiksTV dekoder og brukt denne på båtferien i Risør området. Kjøpte månedskort som skal gi tilgang til ca 20 TV kanaler i 30 dager. Erfaringen er at det er svært få kanaler jeg fikk inn (rundt 5 kanaler), samt at de alle sammen hadde svake signal i form av at bildet "frøs" til stadighet. Skjønner ikke at RiksTV kan leve med et så dårlig produkt. Hørte fra andre at i Kragerø var det enda verre. Er det andre som har erfaringer med dette fra i sommer? NB! Har ny båtantenne med forsterker og alt fungerte utmerket i Asker hvor jeg har båtplass.

Hei jeg hørte at det var dårlige forhold fra telemark og nedover sølandet, men om det stemmer vet jeg ikke, kom fra Risør/finnøya i dag faktisk. Har ikke den rikspakka selv så jeg har ikke sjekket hvordan det fungerer langs kysten her, Men vi får vel håpe at det blir utbedring av levrandørene,,,

Vi har nå vært ute i 2 måneder og har besøkt 30-40 havner. Med Grundig boks og Glomex antenne i masta er det svært få steder vi ikke har hatt fullgodt signal, som f.eks. i Flåm. Med topografien der var det vel heller ikke å vente.

Sammenliknet med i fjor har vi opplevd at dekning har blitt vesentlig forbedret, og er på vei til å bli fullgod, selv med en rundtvirkende antenne.

Vi har vært på ferie fra Stavanger til Arendal i sommer, og hadde ikke noen som helst problemer med Riks-TVen vår underveis :flag:

Har helt vanlig antenne og Grundig mottaker.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Har en Grundig dekoder og en rundvirkende antenne med forsterker(Glomex?).

Første del av ferien var det knall vær så ikke noe TV titting. Men siden det var første gang med TV ombord så tok jeg ett par tester.

På skrata: Bra forhold

Portør lå da på østsiden av ett forholdsvis høyt fjell. Inn 10-15 kanaler, men mye "frys" og tap av signaler.

Svenner: Bra Forhold

Tallakshavn: Bra forhold.

På Svenskekysten så raste det også inn en god del kanaler .

Er så fornøyd med dekoderen og bildekvalitet, at vi har koblet dekoderen til TV'n i stua hjemme. Med en Biltema inne antenne, med forsterker. TV bildet er klarere enn kabelTV fra Canal+ (analogt abonnement).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har Sony Bravia 26" med integrert kortleser, Glomex med forsterker og abb. på ca 20 kanaler Riks TV. Har vært fra Koster til Mandal via Hvaler. Kragerø skjærgården pluss minus og rundt Blindleia og Isefjerfjorden, samt elva i Mandal så var signalene så dårlig at de fire TV2 kanalene ikke engang kom inn. De øvrige var svært varierende med mye frys på disse stedene. Etter kontakt med Riks TV så kunne de bare bekrefte at signalen nok hadde for dårlig dekning. Ellers er har det vært ok overalt.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

:smiley:

Det blir vel for banalt å minne om at du ofte må "installere kanaliste på ny", avhengig av lokale TV-omformere/sendere.

Har også slik en rund tallerken (dritt) som tar signaler fra alle kanter, det være skikkelige signaler eller reflekser.

My tull med den, hender ofte at den ikke finner signaler. Så har jeg en lite Biltema-sak, egentlig en liten

Yagi-inneantenne til 150 kr. Hvis ikke den finner signaler, da er det ingen brukbare signaler.

Bruker denne med utmerket resulat.

• 1 år senere...

Har også en slik Glomex antenne med forsterker. Kjøpte nettopp en Grundig dekoder og skulle koble på, men så til min forundring at antennekontakten i båten er en hun-kontakt. Inntaket på dekoderen er også en hun-kontakt. Altså burde jeg hatt en han-han ledning.. Jeg som blingser, eller er det antennekontakten i båten som burde vært en han-utgang?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Jeg har en Grundig TV med innebygget dekoder, og en Status tallerken antenne m forsterker. Eneste stedet jeg får inn noe er i hjemmehavna på Fornebu. Nedover kysten til Grimstad og opp igjen har jeg ikke fått inn noen ting - selvom jeg har forsøkt å søke opp på nytt. Men i hjemmehavna er bildet krystallklart. Dårlig antenne, kanskje? Forsterkeren er ny i år.

Litt pussig at så mange har disse problemene. Har man en bra antenne med forsterker (forsterker bruker ikke jeg)og en Grundig mottaker med så kort ledning som mulig, har ihverfall jeg god erfaring her i ytre oslofjord. Et tips er å foreta hyppige kanalsøk, og da mener jeg fullt kanalsøk, og når man kommer til om man kan miste allerede installerted kanaler, så skal man ikke være redd for å gjøre dette. Hørte forresten igår, at det er inngått avale me Rikstv og SVT for distrubisjon av SVT-kanalen i hele Norge. Ulempen er at pakkeprisen går opp 50 kr, men da skal det vistnok også komme noen andre kanaler i tillegg.

Det digitale nettet har veeeldig dårlig dekning sammenlignet med det gamle analoge nettet.

Ut fra kysten og i tettbygde strøk er det som regel bra signaler.

Men på mange små steder og uthavner, som før var bra dekket med det analoge nettet, er det nå dårlig med signaler.

Utbyggerne har sluppet lett unna kravet på å bygge ut til 95% dekning.

Etterhvert som de oppdaget at dette ville bli dyrt - omdefinerte de 95% kravet som så ble:

"70% av lander er dekket av kabel-TV eller parabol. Vi skal bygge ut de resterende 30% slik at 95% av dette er dekket."

Å så sier de videre: "De som ikke får inn digital TV må kjøpe seg parabol. De som er i skygge fra satellitt kan søke om

å få satt opp en egen sender som gir digital dekning i området"

I vår kommune (Sirdal) viser dekningskartet at det er kjempedekning arealmessig. Men det er på høyfjellet.

Der folk bor - nede i dalene, er det bare hvite flekker.

Men utbyggerne kan slå seg på bryste å si det er god dekning :confused:

Nå skumles det om å legge også radio over til digital sending og å slukke FM radioen.

Disse signalene blir minst like elendige å motta for oss som er "mobile" på sjø og land.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 2 uker senere...

Det er et par ting jeg også synes er rart med KRIGSTV. Det første året dette kom hadde jeg glomex-antenna liggende og slenge i et stuerom i båten. Rakk aldri å montere den, og fant ut til min forbauselse at det fungerte perfekt omtrent uansett hvor jeg var, men sesong to ble det dårligere signaler og da monterte jeg den permanent utendørs. Da fungerte det stort sett også greit i indre oslofjord og utenfor. Sesong 3 har det sluttet å virke helt, omtrent uansett hvor jeg er. på Bygdøy har det ikke virket i det hele tatt med tallerkenantenna i år, men med bordantenne med forsterker fra CO har det stort sett vært til å leve med, men fortsatt ubrukelig absolutt alle andre steder. Har vært i Horten nå, og får ikke dette drittet til å virke, verken med Glomex-antenna (den har også forsterker), CO-antenna (med forsterker) eller med den nye bordantenna som jeg kjøpte hvor jeg spesifiserte hva jeg skulle bruke den til. Denne har også forsterker og det har virket første dagen, men av en eller annen grunn kuttet ut siden. ER drittlei dette systemet, og håper fortsatt at det er lenge til radionettet blir digitalisert hvis det blir gjort på en like middelmådig måte som ble gjort med TV-signalene, men vil gjerne vite om andre også har hatt trøbbel med dette i Horten-området? Vurderer å sende hele dritten i retur til krigstv og bruke pengene på å oppgradere stereoanlegget ombord i stedet :headbang:

Får du inn TV-bilder på stereo'n? Det var jo en grei og billig løsning fremfor å surre med lekeantenner som bordantenner!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi hadde helt greie mottaksforhold (NRK-kanalene) i Steinbrygga havn i Borre for drøye to uker siden. Vi har en liten "talerkenantenne" (vet ikke hvilket fabrikat) med forsterker og Grundig dekoderboks. I sommer har vi forøvrig hatt TV-dekning på følgende steder uten problemer: Ved Saltnes (Råde), Mærrapanna/Slevikkilen og Østre Bolæren.

Jeg bruker vanligvis den minste av de aktive Glomex UFO-antennene, og er det vanskelige forhold, bruker jeg en Clas Ohlson 5-element Yagii antenne med forsterker. Begge er montert ca. 4m over havoverflaten. Kabling og kontakter er selvfølgelig i 100% stand. TV'n, en Grundig 19" sak har innebygget dekoder. Jeg har også en ekstra løs dekoderboks, også fra Grundig som faktisk er en smule mer følsom enn den innebyggede. Dette fungerer fint for meg mellom Drøbak og Göteborg (får selvfølgelig ikke norsk TV nede ved Göteborg!).

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er veldig enig med GeirT sine betraktninger om den dårlige dekningsgraden til de digitale signalene - sett i forhold til de gamle analoge.

Har selv den største Glomex'en med forsterker og Grundig dekoder og har erfart følgende de siste 2 åra:

Brukbar dekning i Oslofjorden og nedover Svenskekysten. Mellom Langesund og Farsund er det dekning i tettstedene / byene, men signalene er elendige og stort sett helt fraværende i uthavnene. Har i sommer ligget i 18 forskjellige uthavner på nevnte strekning og vi fikk ikke inn rikstv på et eneste sted! Dette er katastrofalt dårlig, og det er korrekt som GeirT skriver at de analoge signalene hadde vesentlig bedre dekning tidligere.

Det er beklagelig at vi ikke får den varen vi tross alt betaler for! Forblir dekningen like dårlig i fremtiden må vi kjempe for at ikke radiosignalene også digitaliseres, da blir det fullstendig krise!

Hei! Har kjøpt TV-antenne type Triax beregnet for båt.(Tilbud på nett, 645,-) Har forstått det slik at denne har innebygget forsterker. Spørsmålet mitt blir da; Finnes det TV`r som gir signal til forsterkeren i antenna, eller må man kjøpe en egen forsynings boks? Ser at Grundig er mye omtalt fordi den har innebygget riks-tv dekoder. Men er det andre merker som kansje er like bra? Tar med takk imot råd og vink.

Mvh

spilli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...