Tine IV Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Som det blir nevnt her så er det flere plasser med dårlige forhold,har vært mange steder der det er null tv men.Har ofte søkt flere ganger ,etter flere søk så har jeg plutslig fått inn mange kanaler .Så ikke altid det funker på første søk,selvom det står at den har funnet mange kanaler osv .Kan jo være et tips til dere som ikke har brukt dette så mye,om det ikke er nevnt andre plasser da. Får inn alle kanaler knallbra uannsett hvor i området jeg er rundt Horten,Holmsbu var dårlig .Spørs hvor i havna jeg lå ,men der er det blitt bra nå.Har også fått inn i Holmestrand,noe som var umulig før i den by'n. Tine IV Redigert 22.September.2010 av Tine IV (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nab Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 ...men vil gjerne vite om andre også har hatt trøbbel med dette i Horten-området? Hortens-området burde gå fint inn, har ikke hatt problemer her. Har du husket å søke inn kanaler på nytt (det er Halden som vanligvis er best her). Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Finnes det TV`r som gir signal til forsterkeren i antenna, eller må man kjøpe en egen forsynings boks?Mvh spilli Etter det jeg kjenner til så skal alle Riks TV godkjente mottakere skal ha mulighet for å mate eksterne forsterkere (men bare med 5 volt). "Signalet" de gir er en DC komponent på 5V I menyen ett eller annet sted finnes det en funksjon for å slå denne av/på. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Er veldig enig med GeirT sine betraktninger om den dårlige dekningsgraden til de digitale signalene - sett i forhold til de gamle analoge. Signalene i dag er fortsatt analoge (det som går fra senerantennen til mottakerantennen). Tidligere benytter NRK stort sett VHF mens TV2 / Lokal TV benyttet UHF, dette har en del å si for dekningsområdet, UHF er mer avhenging av direkte sikt enn VHF. Men alikevel er det digitale bakkenettet bygget ut på en slik måte at ingen fastboende er uten TV tilbud fra NRK. Min erfaring er at jeg nå får inn langt flere kanaler nå enn før. Tidligere 1 til 3 kanaler nå over 20. Men det er noen steder der jeg tidligere bare fikk inn NRK, som jeg nå ikke får inn noen ting. Dekningsgraden for TV er derfor gått betrakktelig opp etter overgangen. Men la oss ikke gå tilbake i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Det digitale nettet har veeeldig dårlig dekning sammenlignet med det gamle analoge nettet. Men på mange små steder og uthavner, som før var bra dekket med det analoge nettet, er det nå dårlig med signaler. Nå skumles det om å legge også radio over til digital sending og å slukke FM radioen. Disse signalene blir minst like elendige å motta for oss som er "mobile" på sjø og land. Er veldig enig med GeirT sine betraktninger om den dårlige dekningsgraden til de digitale signalene - sett i forhold til de gamle analoge. Brukbar dekning i Oslofjorden og nedover Svenskekysten. Mellom Langesund og Farsund er det dekning i tettstedene / byene, men signalene er elendige og stort sett helt fraværende i uthavnene. Har i sommer ligget i 18 forskjellige uthavner på nevnte strekning og vi fikk ikke inn rikstv på et eneste sted! Dette er katastrofalt dårlig, og det er korrekt som Merkelig sitter igjen med det motsatte inntrykket hadde GLOMEX TV-ANTENNE MARINE MASTER fra før men når Grundigboksen kom ble det andre boller fine bilder der det bare var snø før, har antennen i mastetoppen (14m). Det samme er med DAB radioen nå får en værmeldingen hele tiden. Mye bedre lyd på DAB enn med FM de gangene jeg har sjekket. Har mistanke om at det er IRR i kontaktene som er synderen etter det som er skrevet i denne og andre tråder, når en med samme antenne og boks får så forskjellige signaler. Er fornøyd på strekningen Mandal til Læsjø via svenskekysten. Så antydning til IRR da jeg tok ned masten i fjor enda jeg bruker vulkaniseringstape over skjøtene. Så jeg fikk klemt på nye kontakter i år og vulket de på nytt. Redigert 22.September.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Salt Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 utmerket signal i Kostersundet. Glomexantenna er surret fast på storseilbommen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
dennrick Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg har en Grundig TV med innebygget Riks TV mottaker + glomex rundvirkende antenne. Hadde litt trøbbel i begynnelsen av sesongen, men har skrudd ned forsterker signalet fordi jeg stort sett er i området Horten - Stavern. Der tror jeg signalene er sterke, og med ytterligere forsterkning tror jeg at jeg leste et sted at man bør skru ned forsterkeren til antennen. Til og med på svenskekysten fikk jeg inn en del kanaler. Så... kanskje det å skru ned effekten på antenne forsterkeren kan hjelpe... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MaSa Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 etter så mange år så er det fortsatt dårlig dekning i kragerø gjestehavn og sentrum.Nærmeste sender stod i skien fikk jeg beskjed om så derfor svake signaler rundt fjellet i gjestehavnen her.Burde vel vært gjort noe med på disse årene i en by som kragerø? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Sjøga Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ligger nå i Kragerø gjestehavn og får ingen tv signaler. Noen som har signal her? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Tar opp igjen denne tråden. Jeg fikk Riks TV i båten i fjor høst, men da bare med NRK-kanalene. Da prøvde jeg det bare litt lokalt i Grimstad. Dette fungerte helt greit. I år har jeg bestilt en slik pakke med flere kanaler, og også reist mellom Grimstad og Tønsberg. Min erfaring er at dette er veldig dårlige greier. Ja, jeg synes vel rett og lett at det er ubrukelig. Bildet fryser ofte, og noen steder helt umulig å se på. Verste stedet jeg har vært i så måte er i Sandefjord gjestehavn. Der skrudde jeg på TVèn i god tid før EM-finalen i fotball. Til og begynne meg virket det stort sett greit. Bildet frøs litt av og til, men det var til å leve med. Da kampen begynte frøs bildet i et sett. Da hadde det også begynt å regne. Vet ikke om det burde ha noe å si, men i praksis fikk jeg ikke sett EM-finalen. Jeg titta også inn i andre båter i havna der, og der var det på samme måte. I Sandefjord sentrum? I Grimstad-skjæregården har det stort sett fungert, men altfor mange steder har det mildt sagt vært elendig/ubrukelig. Egentlig har det vært slik at det ikke har fungert. I alle fall så har det vært helt bingo om man fikk inn TV når man kom til en ny havn. Joda, jeg har tatt nytt kanalsøk. Hvilke erfaringer har dere? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei! Har vært på tilsvarende tur i år som jeg refererte fra i #23, og siden turen foregikk når det bl.a. var fotball EM så ble det endel tv-titting. Erfarte i år at mottaksforholdene generelt er blitt noe bedre enn på tidligere tur, men det er fortsatt svært problematiske mottaksforhold i mange uthavner - jo lunere/beskyttet havnen er jo dårligere er som regel mottaksforholdene. I tettstedene er det stort sett ok forhold, men vær obs på at noen steder kan det være nødvendig å redusere signalstyken for å få frem tv-bildet! Dersom en MÅ se et tv-program har jeg erfart at det er viktig å ha antenna så høyt som mulig, og det er nødvendig å studere dekningskartet for riks-tv inngående før en velger uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Redusere signalstyrken har jeg ikke prøvd. Jeg som trodde at signalstyrken burde være så sterk som mulig. Så du mener at signalstyrken i Sandefjord kan ha vært for sterk? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei igjen! Dersom du lå sentralt i havna i Sandefjord - ved fergene - vil jeg tro du kan ha hatt for sterke inn-signaler. Da lå du jo like nedenfor senderen og du skulle nok ha skrudd ned endel på forsterkeren - om du har en slik regulerbar fra f.eks. Glomex. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) I sandefjord er signalstyrken så sterk at en bør ha en forsterker med bypass funksjon. Glomex antennene bortsett fra den minste modellen har dette. Redigert 30.Juli.2016 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Jeg har en slik Glomex som jeg kan regulere på antenneforsterkeren. Jeg har den på full styrke bestandig, men jeg får prøve å regulere da. Men når bilde fryser, tyder det da på at signalene er for sterke? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hvilken Glomex har du ? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Vet ikke hvilken Glomex, men den lyser rødt når den er skrudd på og kan stilles fra 1 til 6. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hvis du har den minste Glomex med 25cm diameter ville jeg prøvd med forsterkeren på laveste nivå. Har du den større med 37cm antenne kan du skru forsterkeren helt av da denne har bypass og vil da virke som en passiv antenne ved for sterke signaler. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) På bobilen har jeg en TRIAX retningsantenne med filter mot 4G. Får veldig sterkt signal overalt! Men jeg må opp på taket og rette den inn! Antennen er en slik: Triax Digi 6 W DVB-T Antenne - 6 elementer (LTE) Den runde UFO antennen fungerer sikkert fint i en europeisk storby hvor du kan se TV masten. I Norge er det mange refleksjoner ute å går, så nytter ikke klage på Riks TV når du har ubrukelig antenne! For 200kr kan dine problemer være løst... Triax Digi 6 Utendørs DVB T antennen er designet til å motta både horisontale og vertikale signaler.For optimal mottakelse skal DVB T antennen monteres vannrett de fleste steder. Utendørs DVB T antennen pekes mot den nærmeste sendemasten.Triax Digi 6 DVB-T Antenne har et innebygget LTE-filter som avviser LTE/4G signaler og på den måten fjerner støyen disse signalene kan forårsake. Det er spesielt i byer, hvor 4G dekningen er best at man opplever disse signalene gir problemer.Denne utendørs DVB-T antennen er utført i aluminium, magnesium og manganlegering, som gjør at den motstår selv ekstreme værforhold. Den leveres med et justerbart beslag til montering på master og rør med en diameter fra 38-60 mm.En utendørs DVB-T antenne kan også pladderes skjult. F.eks. på et topploft. (etter mottakerforhold)Spesifikasjoner:- Antall elementer: 6- Materiale: Aluminium- Tilkobling: F-connector- Kanaler: 21-60- Frekvens: 470-790 MHz- Størrelse: 718 x 330 mm- Vekt: 530 gram Redigert 30.Juli.2016 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Refleksjoner var et problem ved gammeldags analogt TV-system, da fikk en dobbeltbilder. Ved digitalt system, er det motsatt, da kan mottakeren utnytte både hovedsignalet og refleksene. Har ikke antennen/mottakeren innebygget LTE-filter kan slikt kjøpes, blant annet hos Seatronic. Redigert 30.Juli.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Nyere TV'er har LTE filter innebygget, min Finlux TV har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.