jumbo Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Noen har kansje sett tråden fra signaturen min. Det begynte med vann i sylinder for et år siden. I sommer tok jeg båten på land for å overhale maskinen. har sporadisk postet fremdrift. Og i dag var altså den store dagen kommet der jeg fikk "vridd om nøkkelen" og se om det funket. motorduren dere hører fra start er bilen som leverer strøm, (det var litt kinning til å begynne med). Vel den høres mer ut som en sabb en en v6er, prøvde å starte den etter dette men det gikk ikke. men det ble med den ene turen. Nå er det såvidt starteren greier å trekke rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Det der er ikke rett, Har du justert tenningen? Tenningsrekkefølgen rett`? Målte du lagerklaringen med måletråd? oljetrykk testet? kan du trekke motoren rundt med normal kraft? så her er det en masse spørsmål. Redigert 29.Juli.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 her er det nesten garantert feil rekkefølge på pluggledninger Håper det er så enkelt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Silverado Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Tro om det ikke er mulig å snu fordeleren 180 grader på V6eren..... Mulig mulig.... Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei. Ikke mange sylindrer den gik på git. Håper du får den til, men som skrevet tdligere i tråden masse spørsmål og alle er rettet mot tenning. Register og tenning, fordeler og merke, pluggledninger å 180 g feil Jeg reagerte også på at starteren din gik noe trengt rundt da du startet den, har du gode kabler ? og evt går du via det orginale batteriet fra din båt bør du heller lade det eller ta det bort når du bruker kabler fra bilen. Jeg har opplevd flere ganger at det batteriet stjeler masse av den strømmen en skulle fåt fra i dette tilfelle bilen. Håper den starter i morgen. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
jumbo Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hei igjen. takk for gode tilbakemeldinger. Jeg er rimelig sikker på at sylinder 1 er riktig. men jeg kan ha satt på resten av kablene feil vei. Jeg fulgte nummrene på fordelerlokket og la kabler til den respektive plugg. Jeg greier å trekke motoren rundt med å ta tak i remhjulet og ta i, det er tungt og vondt å få godt tak. men den går rundt. Skal sjekke mer tenning i dag. Veiven er slipt og jeg fikk lagre som passet til av auto 23. På direkte spørsmål, var det bare å legge de på plass, de skulle ikke tilpasses noe mer. Er ikke hundre prosent sikker på oljetrykket. men oljespruten stod en god meter fra ventilene når jeg kinnnet tidligere.. (derfor jeg la på ventildekslene for å ikke grise til hele garagen.) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 (redigert) Ok da virker det som du har trykk. Nei lagrene skal ikke tilpasses så det er rett, men man skal altid måle lagerklaringen ved instalasjon av nye lager for det hender at det kan bli feil, for stramt eller slakk. Ikke følg det som står på lokket. Skjekk hvilken vei rotoren går. Begynn med no1 slik du har gjort. monter kablene etter tenningsrekkefølgen men sjekk at no1 virkelig er no1 Redigert 30.Juli.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 husk att veiv går rundt 2 ganger pr runde på fordeler og kamaksel veldig fort og bomme her gjort det opp til fler ganger selv. sjekk att stempel nr1 er på topp og sett rekkefølge etter dette Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Smeller på med en liten videosnutt til.. Prøvde å snu tenningen... resultatet ser du 2:38 min uti filmen. Legg merke til at den blåser ringer 3 minutter ut. Nå starter den mye lettere, og jeg har fått lånt meg en tenningspistol. siste starten i går tok den uten hjelpe strøm fra bilen. I dag skal jeg prøve å stille tenningen og ventiler, så kansje det blir enda bedre. håper å få riser i morgen. så da er det ikke mye om å gjøre at vi får pelmet den i båten. Har fremdeles tro på at dette skal bli bra.... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 synes synd på starteren din Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
catano Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Hei. Etter at tenning ble justert ble alt så mye bedre men desverre røk bloten som holder reimhjlet. Problemet er dette er ikke en vanlig bolt da den kun brukes på jenki motorer og bare for å holde reimhjulet på plass, er det noen på forumet som har en slik bolt dvs bolt som passog blir brukt på alle GM motore? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
jumbo Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Arg... hvor vanskelig skal det være å få tak i en sånn bolt? Nå har jeg vert rundt hele byen. Polly var tom, men skulle hatt, Astrup hadde ikke og kom ikke til å få, Hos Riple Auto kunne det hende de hadde, men fyren i skranken gadd ikke lete siden jeg ikke hadde noe registreringsnr på bilen.. (fikk nermest kjeft for å komme inn uten å vite hvilken bil jeg hadde.) Auto 23 hadde ikke, og ville dratt til Bjordal og Madsen. Og noen chevy motorer i pappesker rundt om hadde for tjukk bolt. Men til slutt fant vi en bolt hos as maskin på kokstad som var nesten lang nok, og vi fikk bestilt en bolt på Bjordal og Madsen. Så nå får vi forhåpentligvis stilt ventilene i dag. Må få takke catano for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Slutt med det der! Her er enten registerkjedet satt på feil, eller så er tenningsrekkefølgen feil. Har du først total-renovert motoren er det vel ingen vits i å gjøre jobben en gang til? En motor skal ikke være så tungstarta, så det å "tvinge" den til start på det viset er bortkastet. Sjekk at registerkjedet er satt riktig. Sjekk tenning. That's it. Og bor du i nærheten av Oslo kommer jeg gjerne å hjelper deg. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hvis dette er en 4,3L v6 fra Gm har den ikke justering av ventiler de er hydrayliske, du skal bare justere til null klaring og et vist antal turn på muttern for forspennet til løfteren. Du må justere ingrepet på starteren din, Gm har skims for dette. Den skal ikke bråke slik som din. Ser at den slår tilbake, tenningen er for tidlig. sjekk register og tennings pungt, rekkefølge på kabler- at tennings rekken virkelig er korekt. Har selv v8 og denne motoren finnes med to forkjellige tennings rekkefølger Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hei. Jeg var borti et tilfelle der startmotor drar tungt rundt hvor feilen var dårlig kontakt på ledninger inn på starter. Dette var i forbindelse oppstart av en ford motor i garasje, eigeren hadde koblet opp midlertidige kabler, men etter å ordnet med god kontakt surret starteren som aldrig før. Tidligere forklart hvorfor du måtte overhale motor, startmotor var vel ikke da under vann å trenger en overhaling ? Ellers kommer det ny film snart ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
jumbo Svart 4.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2009 Registerkjedet er satt riktig på, tenningsrekkefølgen er riktig, ventiler er stilt, Og motoren går som en drøm. Motoren er forøvrig også nymalt. Forhåpentligvis står den i båten i løpet av kvelden. I morgen kommer første rapport fra sjøen. :-) Kommer nok kansje en ny film om ikke så lenge.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Bilde, video, bilde, video!! Vi vil ha! Please!! mvh Bavaria32sport ps Hva var galt? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 var nok feil rekkefølge på ledningene. Men rotor kan også monteres feil Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jumbo Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Det som var galt var nok feil tenningstidspunkt, og kansje litt dårlig kontakt her og der. I gårkveld havnet båten i sjøen og gikk for egen motor hlavveis til hjemmehavnen, da den ble sur og stoppet. så jeg måtte slepes siste stykket. så i dag får vi testet litt mere, skru på litt ledninger etc... har ikke vodep av første turen, men skal prøve å få tatt litt i dag. Slik ser motoren ut nå.. (ved å trykke på bildet åpnes albumet i nytt vindu) Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Med god hjelp fra catano, er motoren justert litt, choke-spjeldet er bare bundet opp slik at det ikke skaper trøbbel for oss. (Var nok det som gjorde motoren sur på første turen.) en liten video fra fredagens runde på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.