Vestlandsmanden Startet 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2009 Jeg har en Johnson 9,9 hk (1998) som starter, men stoppper fort igjen. Har tømt forgasser gjennom dreneringshull (skrue) i håp om at det var vann, men det samme oppstår. Mest sannsynlig rusk i forgasseren. Jeg vet hvor den er, men noen som vet hva jeg gjør for å komme inn i den og rengjort den? Eller noen som har mekket slik motor og kan se på den for meg? Må vente 3 uker på merkeverksted i Asker Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Har du sjekket bensintilførselen fra tank til forgasser. Jeg hadde nylig lignende problem, og etter mye styr og demonteringer, var feilen så banal og enkel som dårlig bensinfilter og litt rusk i grovfilteret i bensinkranen. Grovfilteret i bensinkranen er enkelt å fjerne og bensinfilter koster 19,90 på Biltema. Enkelt og lett å fikse selv, når jeg først fattet mot. Et kvarters jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandsmanden Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Takk for tips. Men hvor er bensinkranen? Mener du påkoblinga fra bensinslange og inn på motoren? Rett innafor bensininntaket på motoren er et filter, som jeg har sjekket. Det er rent. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Takk for tips. Men hvor er bensinkranen? Etter hva jeg husker har "Stoner" innebygget tank i motoren. Derfor satt det en stoppekran inne i hans motor. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
klikk Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Etter filteret går slangen til bensinpumpa. Typisk tegn på at denne krangler, er at motor starter pga den bensinen man har pumpet inn manuelt, men stopper etter en stund. Evt. at motor kveles når man gir gass. På slike motorer er det som regel en lamellpumpe som sitter i/på motorblokka. Kan åpnes ved å fjerne ett lite lokk og rense vekk sand etc. Vær forsiktig så du ikke ødelegger lamellene/pakningene! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Det kan alltid være godt for motor å få blåst skikkelig igjennom forgasser. Den må av, det er masse små kanaler og to-tre dyser inni som tetter seg lett. De kan også gro igjenn delvis. Bunnskruen for å tappe kan hjelpe....litt...prøv å tappe en gang til og pump på fødepumpa på slangen samtidig. Da spyler du litt ekstra reint. Ellers må den av. En vestlansmand burde fått raskere hjelp på vestlandet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestlandsmanden Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 (redigert) Takk for tips. Ja, en vestlandsmand burde fått raskere hjelp på Vestlandet. Men denne «manden» befinner seg i Asker. Merkeverkstedet her ville ikke/kunne ikke si hvor tappeskruen på forgasseren satt en gang! Redigert 2.August.2009 av Vestlandsmanden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Er problemet nå løst? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Bernt Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Er det på tomgang eller på alle turtalsområder den stopper? I disse forgasserne er det en liten slangebit som pleier å ryke, da vilden ikke gå på tomgang!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandsmanden Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Nei, problemet er ikke løst. Har ikke kommet videre. Det er kronglete å komme til forgasseren på denne motoren. Lurer blant annet på om jeg må ta av startapparatet for å komme til. Den stopper uansett turtallsnivå, men stopper fortere på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 jeg sitter her med samme motor og nesten samme problem. tok over en hvit johnson 9.9 tror det er en 90 taller av ett eller annet slag. den har stått ute å vert under vann. jeg tok den me hjem. åpna forgasser og det var potte tett alle krinker å kroker. det jeg reagerte på var at i helt i bunn kanalen der hvor hispeed dysa står var et ett lite alu? lokk med pittelite hull i. hvorfor er det der? og skal det være tett? jeg motte ødelegge det myke alulokket da hele dyse kanalen var tett i salt og irr. selve dysen er blåst opp og ser nå bra ut. har også testa flottør ved og blåse i slangen inn i forgasser og den holder helt tett. prøvde å starte dette her etter jeg monterte gasseren igjen og driten starta på 4 draget justerte forgasseren til jeg fikk maks turtall for så stille til ønsket turtall på tomgang.den gikk veldig rolig og fint også i gear på tomgang. men med en gang jeg trykker på gasser litt i mer en 2 sekunder dør den ut. er det bensin pumpa? tenker på siden forgasseren var så tett som den var. kan membranpumpa også være det da? men den går jo på tomgang, sto å gikk en halvtime uten problemer uten og måtte pumpe på gummi pumpa på slangen. forresten fersk ferdigblanda aspen 2t bensin jeg test kjører med Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Du må skru av luftfilterboksen - skru av startapparatet: Ta av den store ståltråden som går rundt plast drevet, Dra ut start snora ca halveis og knyt en knute rundt den piggen som ståltråden var tredd rundt, skru deretter ut den store 9/16 (14mm) bolten men ikke ta bolten ut av startapparatet prøv og løft staraparatet opp så bolten sitter i hullet hele tiden legg deretter staraparatet ut på siden av motorn (Henger i startsnora) Skru deretter ut den lille skrien med flat spot som ligger vannrett inn på h side , da kan du fjerne medbringern og gassrullen . Ta så og skru ut de to 7/16 (ca 11mm) mutterne som holder forgassern fast i motorblokka. Nå kan du svinge ut forgasser`n for demontering. Når du monterer de skruene som holder lokket på luft filter dekslet : så vri skruene litt feil vei til du kjenner de faller ned i gjengene sine , Da holder gjengene lenger . Og husk og få den lille tappen under startaparatet nede i hullet sit i motorblokka . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 I disse forgasserne er det en liten slangebit som pleier å ryke, da vilden ikke gå på tomgang!! Bernt Hvilken slangebit snakker du om her Bernt? Er den på dette bilde? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 (redigert) Nr 4 Slangen tåler ikke den høye andelen av alcohol vi har i bensinen i Norge så den krymper og blir for kort . Nr 43 er plomba på denne motorn!!! Bernt Redigert 20.August.2010 av Bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 NR 43 er fjernet fra min motor, og jeg har ikke sjekket nr, men takk for tipset Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.