Jump to content

Johnson 9,9 rusk i forgasser

Vestlandsmanden

Recommended Posts

Jeg har en Johnson 9,9 hk (1998) som starter, men stoppper fort igjen. Har tømt forgasser gjennom dreneringshull (skrue) i håp om at det var vann, men det samme oppstår. Mest sannsynlig rusk i forgasseren. Jeg vet hvor den er, men noen som vet hva jeg gjør for å komme inn i den og rengjort den? Eller noen som har mekket slik motor og kan se på den for meg? Må vente 3 uker på merkeverksted i Asker

Har du sjekket bensintilførselen fra tank til forgasser. Jeg hadde nylig lignende problem, og etter mye styr og demonteringer, var feilen så banal og enkel som dårlig bensinfilter og litt rusk i grovfilteret i bensinkranen. Grovfilteret i bensinkranen er enkelt å fjerne og bensinfilter koster 19,90 på Biltema. Enkelt og lett å fikse selv, når jeg først fattet mot. Et kvarters jobb.

Etter filteret går slangen til bensinpumpa. Typisk tegn på at denne krangler, er at motor starter pga den bensinen man har pumpet inn manuelt, men stopper etter en stund. Evt. at motor kveles når man gir gass. På slike motorer er det som regel en lamellpumpe som sitter i/på motorblokka. Kan åpnes ved å fjerne ett lite lokk og rense vekk sand etc. Vær forsiktig så du ikke ødelegger lamellene/pakningene!

Det kan alltid være godt for motor å få blåst skikkelig igjennom forgasser.

Den må av, det er masse små kanaler og to-tre dyser inni som tetter seg lett. De kan også gro igjenn delvis.

Bunnskruen for å tappe kan hjelpe....litt...prøv å tappe en gang til og pump på fødepumpa på slangen samtidig. Da spyler du litt ekstra reint.

Ellers må den av.

En vestlansmand burde fått raskere hjelp på vestlandet :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nei, problemet er ikke løst. Har ikke kommet videre. Det er kronglete å komme til forgasseren på denne motoren. Lurer blant annet på om jeg må ta av startapparatet for å komme til.

Den stopper uansett turtallsnivå, men stopper fortere på tomgang.

• 1 år senere...

jeg sitter her med samme motor og nesten samme problem.

tok over en hvit johnson 9.9 tror det er en 90 taller av ett eller annet slag.

den har stått ute å vert under vann.

jeg tok den me hjem. åpna forgasser og det var potte tett alle krinker å kroker.

det jeg reagerte på var at i helt i bunn kanalen der hvor hispeed dysa står var et ett lite alu? lokk med pittelite hull i.

hvorfor er det der? og skal det være tett?

jeg motte ødelegge det myke alulokket da hele dyse kanalen var tett i salt og irr.

selve dysen er blåst opp og ser nå bra ut.

har også testa flottør ved og blåse i slangen inn i forgasser og den holder helt tett.

prøvde å starte dette her etter jeg monterte gasseren igjen og driten starta på 4 draget

justerte forgasseren til jeg fikk maks turtall for så stille til ønsket turtall på tomgang.den gikk veldig rolig og fint også i gear på tomgang.

men med en gang jeg trykker på gasser litt i mer en 2 sekunder dør den ut.

er det bensin pumpa?

tenker på siden forgasseren var så tett som den var. kan membranpumpa også være det da?

men den går jo på tomgang, sto å gikk en halvtime uten problemer uten og måtte pumpe på gummi pumpa på slangen.

forresten fersk ferdigblanda aspen 2t bensin jeg test kjører med

Du må skru av luftfilterboksen - skru av startapparatet: Ta av den store ståltråden som går rundt plast drevet, Dra ut start snora ca halveis og knyt en knute rundt den piggen som ståltråden var tredd rundt, skru deretter ut den store 9/16 (14mm) bolten men ikke ta bolten ut av startapparatet prøv og løft staraparatet opp så bolten sitter i hullet hele tiden legg deretter staraparatet ut på siden av motorn (Henger i startsnora) Skru deretter ut den lille skrien med flat spot som ligger vannrett inn på h side , da kan du fjerne medbringern og gassrullen .

Ta så og skru ut de to 7/16 (ca 11mm) mutterne som holder forgassern fast i motorblokka.

Nå kan du svinge ut forgasser`n for demontering.

Når du monterer de skruene som holder lokket på luft filter dekslet : så vri skruene litt feil vei til du kjenner de faller ned i gjengene sine , Da holder gjengene lenger .

Og husk og få den lille tappen under startaparatet nede i hullet sit i motorblokka .

Bernt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...