Jump to content

Trenger diger poppetang...

Suzuki

Recommended Posts

heisann,

skal feste noen "items" på mast og bom, og trenger i den anledning tilgang til en poppetang som klarer 6,4mm nagler..

Er det noen i Oslo området som har en sånn, og er villig til å låne bort.. ? Ettersom jeg er en person med skummelt utseende, tilbys et passende depositum... :cool:

Suzuki

ps - vet at Biltema har tang til 498,- kr. Kan ikke ha ALT heller....

No boat needed..

Hei Suzuki!

Jeg har ikke poppnaggeltang (vel, jeg har en enkel en,..), men ønsker bare å fortelle deg om min lille erfaring:

En av mine bedre venner har en pinnebåt (HR26) hvor et kryssholdt er løsnet i masta. Dette er festet med popnagler. Men disse to sitter så dypt inne i kryssholtet, at det hittil har vært umulig å finne enten en popnaggel med lang nok stamme eller en tang med tynn lang nok "snute" til å kunne få festet dette. Antar derfor at man må benytte en noe spesiell tang beregnet for dette.

Eller: Jeg skal forsøke å sveise fast to naggel-stammer, legge noe pressfeste (mutre..) rundt denne og så prøve en vanlig tang.

:-) fredriksen

Det er bare å tre en bit av et tynt rør utenpå "spikeren" til naglen, evnt bygge opp med noen muttere..

Jepp, har prøvd dette, men da ble poppnaglen (stiften i den) for kort.  :sailing:

Må derfor prøve å få

a: Kjøpt en med lengre stift

eller

b: sveise sammen to stifter slik at den blir lang nok.

Tipper det er 50 mm inn til selve popnaglen, så det brukes muligens noe spesialtenger på Orust...

Ellers Suzuki: IM meg, så ser vi om du holder til nært nok til at du kan få låne tanga mi (dyrere å kjøre etter enn å kjøpe en ny..?) Er du nær nok til at det lønner seg, så fikser vi det.

:-) fredriksen

Jeg kommer også til å trenge slik tang i løpet av sesongen for å feste ny spinlock til genoafallet  i masten. Må visstnok få tak i nagler av monell (? en legeringstype)  og en kraftig popnagletang med langt spisst hode. Jeg hadde tenkt å høre med verktøyutleie firmaer. Eller hvis man kjørte innom en marina/verksted som hadde sådann kan man sikkert få låne en slik popnagletang i fem minutter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...