Haabet Startet 25.Juni.2004 Del på Facebook Startet 25.Juni.2004 Har kjøpt meg en gummibåt (rib) type Arimar 270 (2002 mod). har også fått tak i en 10 (15) mariner 1994 mod. Båten er godkjent for motor opp til 6KW=litt mer enn 8 hk, og maks motor vekt er 34 kg. motor skal (etter ett kjapt søk på nett) veie 34 kg. Det jeg lurer på er om kreftene på akterspeilet vil være så store at festene kan ryke? Det er vel slik at kreftene er størst når båten blir dratt i plan, etter det er vel ikke belastingene så store. Så hvis jeg er er forsiktig med å gi full gass når den skal opp i plan regner jeg med at det går greit.... Har personlig aldri hørt om at akterspeilet har røket, men tenkte å sjekke med dere guruer før jeg prøver`n for fullt. Jeg vil også legge til at jeg har lang erfaring med kjøring av småbåter og er klar over de fleste farer som er ved lett jolle og "stor" motor. (ikke kjent for å kjøre uforsvarlig). så det jeg lurer på er om "ting kan dette fra hverandre" under kjøring På forhand takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Kjenner ikke båttypen din, men som erfaren båtbruker tror jeg nok at du kan stole på "gefu¨len" din når du håndterer denne redskapen. Vanligvis er det også lagt inn goood sikkerhetsmargin når" godkjent motorstørrelse" er beregnet! Lykke til med sesongen og nybåten! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Anders Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Nei festene kan ikke ryke, det har jeg vanskelig for å tro. Hekken tåler nok helt fint 9,9 hk. Ja det stemmer at det er større belastning når du gir full gass og skal opp i plan, men tror ikke det har noe betydning for din båt. Og som Jan sier, det er god sikkerhetsmargin med godkjent motorstørrelse, båtene tåler som oftest mer enn anbefalt maks motor. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Kjører med 9.9 hk på jolle godkjent for 6 hk. Ingen problemer av noen art. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 personlig har jeg hørt om gummibåter der akterspeilet har blitt "røska av" grunnet for stor motor / uvøren kjøring. Forskjellen mellom tillatt og benyttet påhenger har imidlertid vært mye større enn her.. Ikkeno`pent syn forresten, etpar har vært "beyond repair".. Ettersom båten din er en 2001 modell, så har den fortsatt garanti på duken, denne ryker nok om du bruker for stor motor ( garantien altså.. ) Min helt personlige konklusjon: tut og kjør ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
LEJ Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Du har ikke mere enn 2 hk forskjell mellom det båten er godkjent for og det du faktisk har. Kan ikke se at det kommer til å skape noen som helst problemer. Kjenner til de som synder adskillig mere mot motorbestemmelsene enn det du gjør og de har aldri hatt noen problemer med det heller. For sikkerhets skyld kan du jo følge med på innfestingen på akterplata mot resten av båten med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Takker for alle svar! Ble litt tryggere på denne konstelasjonen nå Dette er min første "oppblåsbare" så ble litt usikker på selve festene til selve flyte pølsa(riben) de ser jo relativt spinkle ut...... Igjen takk for svar! Espen Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Har kjøpt meg en gummibåt (rib) type Arimar 270 (2002 mod). har også fått tak i en 10 (15) mariner 1994 mod.Er ikke denne på 15 hester. Det er nesten det dobbelte av 8... Men om du er forsiktig bør det gå bra likevel Sitér dette innlegget Link to post
NW390 Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Jeg har tilsvarende Zodiac med 15 hk Yamaha. Hatt denne i ett ett år. Ingen problemer. Imidlertid er båten farlig å kjøre med liten last og full fart. Da kreves det full oppmerksomhet. Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Jeg har en Arimar 270 med 5 hk på. Som alle sier tåler den nok 9.9 (15), men jeg syns personlig båten er virker svært tynn i dørken, dette er båter som er optimalisert mtp vekt (jeg tror ikke det er store sikkerhetsmarginer ute å går på slike båter (neppe unikt for Arimar), styrkemessig. Jeg hadde en tur i dårlig vær og ble litt overrasket over at det i noen slag "knaket" (kom "knekk" lyder) fra dørken... når jeg landet. Etter dette har jeg tatt det mer med ro når jeg kjører i store bølger. Fant også ut at din egen tynge bør vær nær avstiverene fremme... Misforstå meg rett, jeg er kjempefornøyd med båten, men har konkludert med at den er så lett at den kanskje ikke er den kraftigste farkosten som finnes i dette game`et... Konklusjonen min er at jeg ville vært forsiktig med så stor motor. Du kan jo evt ringe importøren http://www.batsmann.no/ å høre hva de mener... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jorhei Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Personlig ville jeg nok vært litt forsiktig med å sette på en så mye større motor, hvis det er snakk om en 15 hk da. Tror nok det er lurt å holde seg til det båtene er godkjent for. Det er nok en grunn til at det står en maks motorstørrelse, selv om det sikkert er en sikkerhetsmargin der og. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
virgovoyager Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Hadde en gammel 9 fots gummibåt en gang i tida med litt for tung motor.. der la jeg merke til at limina sakte men sikkert løsna der hvor gummien møter motorbrakketen. Det jeg gjorde var å feste den med nytt lim og 2 syrefaste skruer med muttere på hver side.. Det fungerte veldig fint, du kan jo vurdere det om du merker noe til belastningen.. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Du kan nok behandle båten , men har du barn som bruker den? Hvis ja da ville jeg ikke montert på en så stor motor. Sitér dette innlegget Link to post
henning_dt85 Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Det er greit etter min mening å sette på en motor som er 2-3 hk større enn angitt, som sagt, så er båten litt overdimensjonert i forhold til hva den er godkjent for, men ville ikke sette på en 15 hk, det er dobbelt så mye, da tor jeg nok det kan gå ille etter noen år, men har du 15hk, så trenger du ikke kjøre på full gass ;) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Jeg er også usikker på om det er så lurt å sette på en 15 hk på en båt som er godkjent for 8 hk. Jeg tror at over litt tid så kan akterspeilet ryke. Men på en annen side, som andre også sier, så trenger du jo ikke å kjøre motoren for fullt hele tiden, selvom det kanskje er veldig fristende til tider. Men hadde jeg vært deg så tror jeg at jeg ville satt på motoren, men heller vært litt forsiktig med å kjøre for full guffe, og heller se litt på akterspeilet til tider. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Hadde for noen år siden en 25/30 hk Tohatsu på en Yam 320 som tålte maks motor 9.9 hk. JA, det var uansvarlig og endte med at, ikke hekken, men halve bunnen revnet av ene gangen jeg ga full gass. Dette var etter motoren hadde stått på en stund. Når jeg ga full gass ble mest sannsynlig akterspeilet bøyd så mye bakover at bunnen revnet på hele ene siden. Selvfølgelig på grunn av altfor mye motorkraft. Denne båten hadde opplåsbar "pølse" i midten. Nå er det mye større forskjell på en 9,9 og en 30 hk, men poenget er at det var ikke hekken som ble ødelagt. Det er ikke når du kjører full guffe du belaster akterspeilet mest, det er når du gir full gass fra lavt turtall. Enda verre er det hvis det er mye vekt i båten og lite luft. Men som sagt, jeg tror det går helt fint med 9,9 hk på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Problemet kommer hvis du skulle bli innvolvert i en ulykke e.l. Da vet du jo hva forsikringsselskapet vil gjøre- det blir full regress mot deg hvis du kjørte båt med motor utover godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Jeg kjørte med en Steady 260 med 9.9 hk. Båten var maks motor 8 hk. Jeg gikk rundt med båten og mistet den helt nye Tohatsu motoren min! Det var ikke noe problemer med forsikringen, fikk utbetaling uten problemer. På Marine Senteret, påsto de når jeg kjøpte båten der at det gikk "helt fint" med 9,9 hk på den. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Med fare for å virke litt moraliserende; hva er vitsen? Hvorfor presse grensene hva fabrikantens anbefalinger angår? Jeg tenker ikke her på et par HK fra eller til, men snarere at det er som regel en god grunn til at en båt blir anbefalt med en viss motorstørrelse. Hvis en skal ta eksempelet med en Steady 260 med max 8 HK anbefalt, vil en slik båt gjøre godt og vel 20 knop. Båten veier 60 kg. Dette er i overkant av hva Steadyen faktisk tåler. 2 HK ekstra her vil utgjøre betydelig forskjell vil jeg tro. Og det overrasker ikke meg at den gikk rundt. Det er nok av uvettig kjøring med små båter og alt for store motorer, med alt for unge, og uerfarne førere. I min verden tenker jeg at å ytterligere sprenge grensene ved å montere motorer som ikke er godkjent, er generelt å gå over en strek. Selvsagt finnes det unntak. Det kan kan være erfarne voksne fornuftige folk som vet å behandle en båt med for stor motor, og i de dleste av de tilfellene vil ting sikkert gå bra. For den yngre garde er vi relativt modne menn (flest menn, ikke sant?) modeller. Er vi gode modeller ved å gi blaffen i regler, anbefalinger og generelle fornuftige tiltak? Jeg synes ikke det, samtidig ser jeg at det av og til må brytes noen grenser. Spørsmålet er når, og på hvilken måte, og eventuelt til hvilken pris. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.