småbåtentusiasten Startet 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2009 Er det motorene som er utslitt eller tæret av tidens tann? Alle synes det er for dyrt med ny motor og velger å selge? Båtene er også solide og derfor tunge og krever litt størrelse på motor - og derfor mye drivstoff ? Syns de fine lell, men er skeptisk når markdet flommer over av dem. Alle synspunkter mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 hvor mange er mange? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Dette er da desidert en av norges mest solgte båtmodeller. Kjempesolide tidløse båter. Tipper det ikke er mer enn normalt mange i sirkulasjon i forhold til antallet som er levert og i bruk. Men jeg er jo litt inhabil da Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
P. K. Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Enig, dette er båter det ble laget og solgt mange av - av gode grunner, for det er var veldig gode båter og de er idag også gode alternativer når det gjelder rimelige daycruisere. De er nok noe dyrere å bruke og å holde, og litt mer kompliserte å holde i orden enn nyere og enklere båttyper (10-15 år nyere båter i samme prisklasser og i noe høyere prisklasser). Men det er endel som holder på med dem, og det er fine båter å oppgradere og modernisere. Mange av dem som er på Finn har nyere motorer også og de er slett ikke alltid for høyt priset. Mye båt for pengene synes jeg generelt om 2000, 2100 og 2300 (både tidligere og senere generasjoner), selv om jeg nok synes både 2100 og særlig 2300 har endel mer å by på enn 2000 (særlig eldste versjoner av 2000). Men de krever nok en viss sans for klassikere fra denne tiden. Selv vil jeg heller ha en Dr 2100 eller 2300 enn en ny (f.eks.) Yamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Kjempesolide tidløse båter. Sikkert mye godt man kan si om Draco, men tidløse er de etter min mening ikke. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Enig: 24 stylen er helt ok, men resten er ikke akkuart tidløse Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Sikkert mye godt man kan si om Draco, men tidløse er de etter min mening ikke. "Tidløse" er kanskje å ta i, men det er et faktum at disse båtene var i produksjon lenge og at de var attraktive lenge etter også. At de nå virker foreldet i forhold til rådende designtrender, er en annen sak. Jeg synes nok selv de var ganske mye "forut for sin tid". Se på annonser og brosjyremateriell fra 1970-tallet og du ser at Draco må ha vært noe virkelig flott. Bruksområdet er ikke forandret på nye daycruisere. Det kan man kanskje si om lignende båter fra andre produsenter fra samme tid også, men disse virket gammeldagse allerede på 80-tallet. Nå skal det også nå noteres at Draco var heldige eller flinke med oppdateringen ca. midt på 80-tallet. Her lyktes de i å videreføre konsept og skrog uendret på mange modeller, men kunne likevel selge båtene som topp moderne. Sitér dette innlegget Link to post
TomasK Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Er det noen med Draco 2400 her forresten? Vurderer muligens å hoppe fra min lille 16 foter over til en båt som er konfortabel å overnatte i og har separat toalett/bad. Denne har jo stikkabin, hvordan er størrelsen her? Mulig for en person på over 1.80 å ligge konfortabelt? Hvordan er drivstofforbruket med en slik båt og innenbordsmotor på rundt 200+ hk? Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Er det noen med Draco 2400 her forresten? Vurderer muligens å hoppe fra min lille 16 foter over til en båt som er konfortabel å overnatte i og har separat toalett/bad. Denne har jo stikkabin, hvordan er størrelsen her? Mulig for en person på over 1.80 å ligge konfortabelt? Hvordan er drivstofforbruket med en slik båt og innenbordsmotor på rundt 200+ hk? Ganske grei omtale her: Draco 2400 test i Båtmagasinet Her omtales stikkabinen som helt grei for to voksne. Utover dette synes man visst at båten er ganske trang. Men den får bra omtale på sjøegenskaper. Jeg synes selv 2400 er en fristende båt som jeg tror gir akkurat de bomulighetene jeg ønsker, men den er også i største laget både mtp. håndtering uten mannskap (sitter litt for høyt og isolert i forhold til 2300), vindfanget er også stort på denne båten når det blåser. For min del er den også i største laget for havna på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 (redigert) Når jeg skrev tidløs tenkte jeg nok mest på Stylingen og de andre med stor rute. Sterling og nittitallsmodellene står seg fremdeles godt designmessig. Men en god gammel flyfish eller bigfish ligner jo litt på Bayliner(2858) 288 om en legger godviljen til. Bruksegenskaper på 2400 Styling... Passe stor for to store og to små på helgetur. Har gode faciliteter. Mine gjester bemerker alltid at de er overrasket over den romslige og lyse kabinen. Stikk kabinen har bredde 110cm og egner seg til en voksen eller to barn. Lengden er lang +ståplass i enden innenfor dør- Fin til en rask omkledning. Manøvreringsmessig er den rimelig letthåndtert etter min mening. Har hatt noen båter etterhvert. Alle mindre typer pluss en 24 fot Hanto. Men det at man sitter litt høyere i Stylingen er faktisk en fordel når en skal inn i båsen. Utriggerne er godt synlige fra styreposisjonen. Jeg klarer meg godt uten mannskap. Mange sitteplasser og tre gode seter i fartsretningen. Kjekk båt som ser bra ut og har solide sjø egenskaper. Redigert 31.Juli.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
P. K. Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Manøvreringsmessig er den rimelig letthåndtert etter min mening. Har hatt noen båter etterhvert. Alle mindre typer pluss en 24 fot Hanto. Men det at man sitter litt høyere i Stylingen er faktisk en fordel når en skal inn i båsen. Utriggerne er godt synlige fra styreposisjonen. Jeg klarer meg godt uten mannskap. Det er klart det er fordeler med å sitte høyt, det var ikke det jeg mente. Å komme inn i båsen i hjemmehavn er jo greit i de fleste båter. Det jeg tenkte på var snarere i fremmede havner der man gjerne trenger minst fire armer og hender om man er alene. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 fremmede havner der man gjerne trenger minst fire armer og hender om man er alene. Tja.... Den eneste gangen det er nødvendig med litt hjelp er egentlig ved dregging mot svaberg. Noen må hoppe i land med tampen. Det bør helst ikke være sjåføren om det er litt vind og bevegelse i sjøen. Skikkelig avsporing på denne tråden. Men det lønner seg alltid uansett båt (ikke bare Draco)å klargjøre fortøyning, fendere og båtshake før en nærmer seg ønsket kai eller ankringsplass. En liten plan B om ting ikke går som planlagt kan også være lurt Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Avsporing, ja...! Ingen blant dere som vil "innrømme" (om det er grunn til det) at de originale motorene er så gamle at båtene selges fremfor selv å ta kostnaden ved motorbytte? Mange av motorene er Volvo Penta B20 eller større. 40 år gamle motorer som allerde den gang var kjent for å være tørste? Jeg har desverre sett relativt få båter som har fått nyere motorer. Vi prøver en gang og ser om noen svarer litt nærmere på spørsmålene. (Ville helst holdt meg til lettere og nyere utenbordsmotorer, men på Draco er det kanskje litt feil pga tyngden og designet?) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Det går jo an å montere utenbordsmotor på dem, hvis man kjøper brakett til dem. Burde fungere bra det, men det blir vel sett på som en bastard... Men det er vel billigere enn å montere ny innenbords + nytt aggregat.. (?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Executive Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Ingen blant dere som vil "innrømme" (om det er grunn til det) at de originale motorene er så gamle at båtene selges fremfor selv å ta kostnaden ved motorbytte? Dette er noe som i stor grad gjelder svært mange sytti-åttitallsbåter som lenge har ruslet og gått ved hjelp av kontinuerlig førstehjelp. For litt siden kunne disse omsettes til relativt skyhøge priser. Mange kunne da på en måte forsvare å koste på disse litt i form av en ny(ere) motor. I dagens situasjon er en det tvilsom økonomisk investering å legge 100-200-300 store penger i en 20-30-40 år gammel båt. Spesiellt om den også kunne trengt litt "sjaining" ellers også. Så det er kanskje best å tross alt bare selge den slik den er? Jeg tipper markedet etterhvert vil bli rimelig mettet med eldre halvslitte båter i behov av ny motor. Eller tilogmed to... Du har kanskje rett i at dette er er litt av tendensen vi kan se på store merker som bl.a. Draco. Men det er her merkeentusiastene kommer inn i bildet. Redder gamle juveler til samme prisen eller høyere enn nye med blanke skrog og fine pyntelister (før het det fenderlist). En gammel restaurert Draco, Windy,Nidelv etc. vil bli høyeste mote om noen år når alle nye båter kommer fra Kina og India.... Myndighetene burde sørget for moms og avgiftsfrie motorer ved oppgradering av norsk industri historie Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) Takk for vettig innlegg! Jeg kjenner ikke båtmarkedet så dette var nyttig å vite! Redigert 1.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Den er kanskje litt liten, men Mercuiser har jo en ny bensinmaskin på 100 hester til rundt 87.000, samt den gamlere 3.0 literen på 130 hester til omtrent samme pris... Ikke sikkert det ville vært så dumt å tenke på ! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Syns de fine lell, men er skeptisk når markdet flommer over av dem.Alle synspunkter mottas med takk Om du liker 20 fot DC og ikke vil bruke et lass penger så ville jeg kikket etter en med VP B20. Let etter en som er skrogmessig intakt og fin. Disse er ikke raketter på sjøen. Men marsjer fint rundt 20 knop med relativt nøysomt forbruk. Jeg kjenner en som har en fra 1971. Det er ikke til å tro når en kjører båten. Klassisk fin design med utmerkede sjøegenskaper. To personer ligger greit over i kabinen. B20 motoren er lettskrudd og billig å skaffe deler til. Styr unna versjonene med OMC. Mercruiser er OK. Men jeg tror VP versjonen er billigst å serve over tid. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Draco24styling Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Eller en 21-23 med v8 Mer passende mener jo jeg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 2400Styling eller andre, kan dere si noe mere om OMC. Synes B20 skriker og pines under planingsfart, men er ok i snekkefart.Ønsker å kunne dra av en god del på turtall og like vel beholde plan, da blir vel 100-130 hk (og lite volum) litt lite? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 2400 styling: forslaget med avgiftsfritak kommer aldri til å komme igjenno,. Det sakper tollbarierer som tvilsomt vil være lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 2400Styling eller andre, kan dere si noe mere om OMC. , da blir vel 100-130 hk (og lite volum) litt lite? Mine referanser til OMC gjelder syttitallsmodeller. Altfor mye leamikk og elektriske komponenter som står i sjøen. Virket heller dårlig som nye... Sjekk:http://www.horizonblue.dk/omc_drevet.htm 130hk er på grensen i 20 foteren. Men som sagt tilbringer jeg endel tid ombord i en slik fra 1971. Det går greit i rolig planingsfart. Maks blir selvsagt litt stressende. Om jeg skulle satt inn ny motor i en slik ville det blitt Mercruiser 4,3MPI med Alpha One. Eventuelt Steyr 164 forslaget med avgiftsfritak kommer aldri til å komme igjenno,. Det sakper tollbarierer som tvilsomt vil være lovlig. Javeel Mer en drøm enn et forslag. Men hva er poenget med at vi skal betale hk avgift for å bytte til en mer moderne motor med lavere forbruk istedet for å kjøre rundt i for små gamle bensinslukere og sotprodusenter? HK avgift er ute av synk med dagens virkelighet. Men dette emnet hører hjemme i en annen tråd. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Blue_Dragon Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Er det noen som kjenner til Polar Plast og Draco modellene? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Det er avgiftsfritak på bilmotorer . Men ikke til båt. Men det er lov og importere en bilmotor, for så og marinisere denne selv uten og betale HK-avgift. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Jeg har en sånn "gammel haug av en draco 20 med gammel motor". I stedet for å bytte motor, har jeg valgt å overhale den gamle v6eren, håper den holder noen år til. Båten gjorde gode 36 knop på sensommeren i fjor. Og jeg regner rundt 1.3 liter på "milen". Ligger rundt 25 på marsj. Det er litt putling med så gamle båter, men det er halve båtlivet for meg, og jeg syns det er kjekt å ha noe å putle med. Og det er en veldig god båt i sjøen. Hvis man skal kjøpe ny motor til båten ryker det jo fort en del penger. og da er det jo lett å vurdere om man ikke får en nyere båt med nyere motor for ikke så veldig mye mer penger, i stedet for å oppgradere den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.