swiggen86 Startet 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2009 (redigert) Heisann jag har en mørebas 17". Jag tenkte köpa mig en 40hk till den o nu funderar jag på vilken fart jag kan förventa mig med den? mvh viggen Redigert 31.Juli.2009 av swiggen86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Hei! Jeg vil tippe ca. 20 knop. Litt mer om båten er helt tom, noe den oftest ikke er. Fylles båten med folk og last tror knapt den planer med 40 hk. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Min svoger har denne med en mercury 60hk og da går den 25 gps knop med 2 pers. Men med 4-5 pers tar det laaang tid for å få den i plan. Jeg ville absolutt anbefale minst 70 hk om ikke heller en 90 v4. Da får du bra kraft og stille gang. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Mørebas 17' er en tung båt. Vil også anbefale min. 70 hk på den. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 må bare føye meg inn i rekken her, redd 40 vil bli knappt, og du vil komme til å ønske det var litt mer, det må nesten bli full gass hele veien om du vil ligge i planefart. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Tviler på at du får den opp i plan. Min første båt for 20 år siden var en Nor-Dan 18 fot, og den var ikke tung. Den hadde jeg en 35 hk på, og var langt i fra å få den i plan...den bare gravde seg ned. Byttet til 60 hk...og da gjorde den 25 kvop Sitér dette innlegget Link to post
swiggen86 Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 oki men blir en liten stund til vi får se det om den planer enda.for når vi skulle ta den på land i dag, so var vi uheldig laga ei rifte botnen på den,so da skal alt plukkes fra hverandre og RESTAURERES,så det bli en lite pærle til neste sesong, kanskje en liten prøvetur om 2 måneder eller noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Og så ville jeg vurdert (faste) trimplan eller "tabs". Mørebas'en trenger motorer med stort moment (=for det meste lik stort volum) pga tyngden. Ser f.eks at Yamaha 50 hk er stor i volum og har 4 sylindre, mens Honda i denne kraftklassen har lett motor med mindre volum og 3 sylindre. Honda bruker BLAST (kontrollert fortenning) på større modeller når akselerasjonen gis i form av "full gass" for å oppnå "totakt-effekt" (mye kraft) på lavere turtall, men det selvsagt grenser for hvor mye fortenning som er mulig uten at motoren lider. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Er det dobbeltbunn og isopor i Mørebas 17? I så fall kan det være greit å sjekke om den har trukket vann, noe Mørebas er kjent for på de større båtene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
swiggen86 Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Ja den har dobbel bunn og fylt me skum. og isopor og den har trukket vann.so da blir og plukke helt fra hverandre og tette alle hull på riktig fremgangs måte. og lette båten so mye mulig, er vell muligheter for det tenker jeg,? og lakke skrog innvendig og utvendig.og so lage smugler luker i dørken so det går ann komme ned i dørken for og sjekke vann og det kommer kun til og bli løs isopor denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 hav er vekta på disse mørebassene? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
Teerex Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Min veide rundt 800 kg med motor, men nå husker jeg ikke om det var med Honda BF50 eller Suzuki DF70. Sistnevnte motor var i tyngste laget, men med Smarttabs montert ble det ikke så ille allikevel. Den greide 24-25 knop med 50 hk og drøyt 30 knop med 70 hk og stålprop. Bedre motorisering ville ha vært en 70-90 hk totakter eller helst E-tec 75-90, eller om man skulle ha en moderne lett stillegående sak E-tec 60 eller nye suzuki DF60 som kommer til våren. 40 hk på en så tung båt = ikke så morsomt. Om man ikke er radmager og alene i båten da Redigert 14.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.