Jump to content

Erfaringer med rimelige HT-båter

Sebaldus

Recommended Posts

Har lenge ønsket meg en grei, liten båt til å fiske med om vinteren. Har nå en 14 foter men kunne tenke meg noe litt kraftigere. Utgangspunktet var en større skjærgårdsjeep på rundt 16 fot men synes denne typen båter fremstår som veldig dyre i forhold til de litt eldre båtene på samme størrelse med vindskjerm og hardtop. Tenker på båter som Rana 17 HT, Hansvik 18, Askeladden 16 osv osv.

Ser også at flere av disse ser ut til å gå ganske bra med forholdsvis små motorer. Har en 25 (30) Tohatsu på båten jeg har i dag og finner jeg en lik HT båt med rotten motor kunne det vært fristende å beholde motoren.

Så til spørsmålet. Noen som har erfaring med disse båtene og vet hvilke som er å foretrekke? Eneste jeg har vært borti er Askeladden 16 og mener å huske denne slo noe veldig i bølger. Er dette noe som gjelder alle av samme type? Ser også at de fleste ikke er selvlensende. Er det noen modeller som er dette?

Råd mottas med takk!

• 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Takk for svar...noen som vet noe om Øien 530 HT?

Vi har den eldre utgaven, som heter 17 HT. Båten er 1988-mod, og utstyrt med en 1996 Yamaha 55 2-t. Med denne motoren gjør båten ca 22 knop (GPS-målt) på maks med to voksne ombord, passende marsjfart rundt 18 knop. Båten er veldig stødig, og jeg med mine 95 kg kan fint gå på dollbordet uten at den bryr seg nevneverdig om dét. Jeg har to ting å innvende mot båten: Den slår litt for mye i motsjø, og tankrommet under motorbrønnen er dårlig egnet (utformet) for å sette inn større, fast tank. I alle fall hvis man ikke vil få spesialtilpasset en tank, noe jeg synes er litt råflott på en såpass gammel og billig båt. Vi har brukt båten mye til fisketurer, både laksedorging inne i fjordene og havfiske på yttersiden av Sotra, og uten tepper og annet "dill" er den meget lett å gjøre ren etter et større "blodbad". Vi har også hatt en del rene koseturer, også her fungerer båten greit. Alt i alt en grei og fornuftig farkost, alder og prisklasse tatt i betraktning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...