Jump to content

Tohatsu liker jeg

turminator11

Recommended Posts

For oss "gamle" så betyr visst for de yngre ungdommene "dro".... å kjøre fra :crazy:

På "vanlig" norsk skulle vel "dro" bety at han tauet speedbåten :lol:

Redigert av Helge (see edit history)

Det er snakk om det ny-norske verbet å dragge ("drægge"), som har sitt opphav fra (å vinne i) drag racing.

Muntlig blir det å drægge, drægger, dro, har dræggd. Må på ingen måte misforstås i retning av slep eller ankring med dregg.

Turminator: Du kan når som helst få drægge mot meg med liten kuling imot. Så kan jeg drage deg opp av vannet etterpå.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Jeg fikk over 40 knop på min gamle Steady 260 med 8 hk Tohatsu, løfta 50 mm på speilet. Men jeg ble bedratt(bedrægd) av en Hydrolift F26 mens dette pågikk, jeg hadde altså slepern inne/ute. Tohatsuen er forresten ikke den styggeste motorn da. Nei nå er det nok tull for i kveld, sorry :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så gøy at du liker motoren din, Turminator! Det er herlig når en får bekreftet at en har gjort et godt valg og fått en fin motor. Tohatsu er blitt mye bedre de siste årene og har mange salgssteder nå, sikkert ikke uten grunn. Designet er mindre jålete enn mange andre motorer nå. Det betyr i praksis at det vil være bedre over tid. De mest utspjåkete designene (som slengbukser og hang-glider-snipper fra 70 årene) får meg til å se en annen vei.

Less is more!

By the way: Husk å se litt forover også etter flytende tømmer i sjøren når du farer av gårde med din (lille?) rib. Jeg har sett en del større stokker i saltvann det siste som ligger VELDIG dypt i sjøen.

Håper mange gode sjøopplevelser kommer til deg!

Er ikke Tohatsu et kjent "merkenavn" i seg selv da? Har selv en Tohatsu som jeg er meget fornøyd med etter syv sesonger uten feil eller feilslag og mer enn det forventer ikke jeg av en motor i all beskjedenhet! Går fort, rask i akselrasjon og bråker litt, men det visste jeg før kjøp. Dette er en 18hk to-takter som veier 37kg (tror jeg det er).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 8 måneder senere...

Appropo Tohatsu. Har en 25 hk, 4-5 år gammel, på en Buster Mini 12 fot på under hundre kg. Kjekk og god motor som gir kjapp akselrasjon. Men jeg synes den har en veldig "hard" lyd på topp turtall. Med hard mener jeg at den både er ganske høy, men det er på en måte "hardhet" i lyden. En yamaha-motor synes jeg har en mykere lyd, så også andre merker. Det slo meg at det kanskje går ann å etterisolere dekselet?? Er det noen som har erfart det, når vi tross alt er inne på påhengsmotor-temaet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...