tom-ass Startet 31.Juli.2009 Del på Facebook Startet 31.Juli.2009 Jeg driver å ser på båter om dagen, se denne tråden, men har et par kamerater som fraråder meg Volvo Penta på det sterkeste. Disse kameratene har selv Yanmar. Båten vi snakker om er Nidelv 26, som ofte har en Volvo Penta TMD 30 i kjeller'n. Er det en myte, eller er det mere tull med Volvo Penta enn Yanmar? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
TrondT Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Har TMD30 (86hk) i Skilsø'en, putrer og går greit den. Har ikke noen erfaringer med Jalmar-motorer, men tror ikke at TMD30 skal være en grunn til ikke å kjøpe en båt. Lykke til med jakten uansett motor TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
kennilse Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Hei Helt enig med tom-ass. Har selv turboutgaven, men det er jo samme motoren. Har ikke løst en skrue, utenom det som skal gjøres ang. vedlikehold ol. Synes 105 hk passer bra på Nidelv 26. Marsjer da rundt 11-12 knop. Båten er jeg også svært så fornøyd med. Tror vi opplever mye mer mellon holmer og skjær, enn de som bare fyker forbi. Mvh Kenneth.N Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
tom-ass Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Er det virkelig ikke flere som har noe å si angående disse motorene? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
At-le Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Har selv VP 30 TMD. Det er ok motor, bare byttes eksosbend. Kjøre turtall 2500 omr. billig drift. ca 5 liter pr time 7-8 knop. At-le Sitér dette innlegget Link to post
oddis21 Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Har TAMD 30A, gått 2600 timer uten problem. Har ikke hørt noe spesielt negativt om denne motoren, skal visst være noe av det bedre som VP har produsert. Eneste som må gjøres innimellom er å rengjøre oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Har et vennepar med en TAMD(?)30 105 hk. i kjelleren på en Nidelv 26. Han er strålende fornøyd, og båten gjør opp mot 16,5 knop. Rolig og fin gange. Snill på dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jeg har også denne motoren med turbo. Gått 2500 timer, aldri problemer, kun renset kjøleren en gang. Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jeg har en TAMD30 fra 1984 i en Nidelv 26. Den har gått 4600 timer, og det eneste jeg har gjort ut over vanlig service er å bytte varmeveksler og dynamo. Det er en svært pålitelig motor, starter alltid og går meget pent. Jeg får den dog ikke opp i 16 knop som det blir skrevet over her, kanskje 13-14 på max fart men det kjører jeg aldri på. Liker meg best på 2500 omdr. da gjør vi ca. 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jeg har haft en tmd30A 86 Hk i en Saga 7000, har lige solgt den for en uge siden. Simpel og pålidelig motor. Dog skal du checke at der er skiftet zinkanoder, og ikke er problemer med ferskvandskølehuset. Jeg købte motoren, og måtte starte med og udskifte varmeveksler og kølevandspumpe, pga rørveksleren var tæret. Dette var dyrt! Derefter kørte den fint i 2 sæsoner, og med en værkstedshåndbog hentet fra nettet, klarer man nemt og lave vedligehold selv. Simpel og traditionel motor med god forvarmer, så den starter altid. Reservedele kan stadig købes uden problemer. Et minus kan være at den marcher med højt omdrejningstal, 3600, og det er ikke så rart i en båd som jeg havde, hvor motoren er lige under sædet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Takk for opplysningene folkens! Da tar jeg ikke hensyn til om det er Volvo Penta eller Yanmar! Ser i de fleste annonsene at 86HK er mest vanlig. Om dere vet om noen Nidelv26 med 105 HK så skrik ut! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
kennilse Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hei Ser på http://www.amorøsa.no/index.html at den er til salgs. Er vel en av de finere. Mvh Kenneth.N Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Bergen dørk Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Løfter denne tråden igjen da jeg også lurer på en båt med TMD30....hva er indikasjonen på at noe er galt med: - Varmeveksler? - Ferskvannskjølehuset eller hva det blir på norsk? - Kjølevannspumpen? Andre ting som bør sjekkes på denne motoren utover det som nevnes her allerede? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.