Jump to content

Erfaringer med VP TMD 30

tom-ass

Recommended Posts

Hei

Helt enig med tom-ass. Har selv turboutgaven, men det er jo samme motoren. Har ikke løst en skrue, utenom det som skal gjøres ang. vedlikehold ol.

Synes 105 hk passer bra på Nidelv 26. Marsjer da rundt 11-12 knop.

Båten er jeg også svært så fornøyd med. Tror vi opplever mye mer mellon holmer og skjær, enn de som bare fyker forbi.

Mvh

Kenneth.N

Mvh

Kenneth

Jeg har en TAMD30 fra 1984 i en Nidelv 26. Den har gått 4600 timer, og det eneste jeg har gjort ut over vanlig service er å bytte varmeveksler og dynamo.

Det er en svært pålitelig motor, starter alltid og går meget pent.

Jeg får den dog ikke opp i 16 knop som det blir skrevet over her, kanskje 13-14 på max fart men det kjører jeg aldri på. Liker meg best på 2500 omdr. da gjør vi ca. 8 knop.

Jeg har haft en tmd30A 86 Hk i en Saga 7000, har lige solgt den for en uge siden. Simpel og pålidelig motor. Dog skal du checke at der er skiftet zinkanoder, og ikke er problemer med ferskvandskølehuset. Jeg købte motoren, og måtte starte med og udskifte varmeveksler og kølevandspumpe, pga rørveksleren var tæret. Dette var dyrt!

Derefter kørte den fint i 2 sæsoner, og med en værkstedshåndbog hentet fra nettet, klarer man nemt og lave vedligehold selv.

Simpel og traditionel motor med god forvarmer, så den starter altid.

Reservedele kan stadig købes uden problemer.

Et minus kan være at den marcher med højt omdrejningstal, 3600, og det er ikke så rart i en båd som jeg havde, hvor motoren er lige under sædet.

• 8 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen da jeg også lurer på en båt med TMD30....hva er indikasjonen på at noe er galt med:

- Varmeveksler?

- Ferskvannskjølehuset eller hva det blir på norsk?

- Kjølevannspumpen?

Andre ting som bør sjekkes på denne motoren utover det som nevnes her allerede?

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...