Jump to content

Seiling for barn/ungdom.

Anonym

Recommended Posts

I forbindelse med et større arrangement for barn og unge er det aktuelt å ha seiling som en aktivitet..

Her må vi ta utgangspunktet i at mange aldri har satt sin fot i en båt, langt mindre seilet, alder: Fra ca 12 år og oppover.

Jeg ser for meg jolleseiling, da dette gir ungene mest hands on og man får bedre respons på det man gjør..

Men, det er selvsagt noen issues.

Det ene er at det er begrenset hvor mange man kan ha i gang samtidig, det andre er at man må få tak i disse jollene fra et sted..

Det er vel ønskelig med joller der det er minst 2 ombord, gjerne 3 dersom det også er ålreite joller som passer til dette..

Krav:

Må være tilgjengelig i et visst antall, jeg tipper 20-30 joller vil være et passende antall, kanskje flere og..

Må være mulig å transportere flere på en tilhenger (flest mulig selvsagt)

Bør være relativt rimelig å leie pga begrenset budsjett.

Har dere noen tips til hvilken jolletype man bør satse på?

Redigert av Anonym (see edit history)

Walker bay, VG jolle, den nye A-jollen, RS Feva... OSV...

Det største problemet ditt er vel å finne noen med 20 like båter som vil leie dem ut. Det blir vel Redningsselskapet, en seilforening eller sjøspeidere.. Og at noen av dem vil leie ut utstyret uten å ha egne instruktører til stede som vet hvordan båtene skal behandles er heller tvilsomt... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Problemet med å leie joller tror jeg nok ikke er noe reelt problem, vi skal nok klare den biten.

Og som jeg pleier å si, vi må ikke være så problemorienterte, her skal vi være løsningsorienterte, så order det seg nok!

Men greia er altså bare å finne jolletypen i første omgang, fortrinnsvis en jolle med både forseil og storseil, siden det gir litt mer å gjøre..

I første omgang er det veeeeldig på et teoretisk stadium uansett, og jeg vil sjekke muligheter for så å legge frem disse for de rette folkene.

Hva med å ta kontakt med en større seilforening for å få til et sammarbeid

pettersand:

Det har seg slik at det ikke var det jeg spurte om.

Jeg tror dessuten en slik løsning vil bli vanskelig å organisere, og at det er bedre å faktisk leie joller av noen som har..

Nei det har seg vel slik da, men kan du tenke deg andre i dette landet som sitter inne 20-30 tomannsjoller en dem som driver med seiling og er organisert i seilforeninger? :rolleyes:

Rednigsselskapets har en rekke Walker Bay joller som de benytter til sine sommerskole. Hva de benyttes til resten av året vet jeg ikke. Anonym oppgir heller ikke om det er i sommersesongen han trenger båtene! Men skal en ha et antall på over 20 joller må du nok kontakte flere av kretsene for å "samle" inn et stor nok antall. Men båttypen burde være velegnet til formålet :sailing:

Rednigsselskapets har en rekke Walker Bay joller som de benytter til sine sommerskole. Hva de benyttes til resten av året vet jeg ikke.

Her i kretsen blir jollene brukt av Sjøspeiderne i Sandnes resten av året...

Tipper de blir lånt ut til slike formål i resten av landet også....

Fritjof Brandt

Sommeren 2008 stilte jeg med 12 A-joller (enkrona) på speiderleir. Vi var 3 voksne ledere som var med. En til å hjelpe de ombord i båtene fra brygga, en til å plukke dem opp av vannet når de kullseilte, og en til å snu/hente båtene som var kullseilt.

Dette var økter på 2½ time, og det var ganske mye vind. slik at vi omtrent forventet at de kullseilte. men det var noen som også klarte seg helt til økten var ferdig. det gikk omtrent 30 minutter med til å forklare seiling på et enkelt nivå, og det meste av dette var selvfølgelig glemt når de kom ut i jolla :)

Men så til poenget. Grunne til at jeg valgte A-jolla, var at seilkretsen her i Aust-Agder har kjøpt inn 12 stykk av dem, Når dette ble gjort, var det en forutsetning at de ikke ble lånt ut til eksterne folk, nettopp fordi man da ikke hadde noen kontroll med hvordan de ble brukt. Jeg fikk låne dem fordi jeg er den som er jolleansvarlig i Grimstad Seilforening, og sånn sett ikke var en ekstern person. Å låne ut til noen andre som skal ha ansvaret for dem, er som oftest ensbetydende med at de kommer ødelagte tilbake.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Sommeren 2008 stilte jeg med 12 A-joller (enkrona) på speiderleir. Vi var 3 voksne ledere som var med. En til å hjelpe de ombord i båtene fra brygga, en til å plukke dem opp av vannet når de kullseilte, og en til å snu/hente båtene som var kullseilt.

Dette var økter på 2½ time, og det var ganske mye vind. slik at vi omtrent forventet at de kullseilte.

To følgebåter på 12 joller! :eek: Det synes jeg var dristig hvis det var så mye vind at de kunne kullseile!

Dersom det blåser så mye at det er sannsynlig at vi vil få en eller flere kullseilinger kjører jeg maks to joller per følgebåt!

Fritjof Brandt

To følgebåter på 12 joller! :eek: Det synes jeg var dristig hvis det var så mye vind at de kunne kullseile!

En del av opplæringen går ut på å rette opp kantret båt, uten hjelp fra andre

Dersom det blåser så mye at det er sannsynlig at vi vil få en eller flere kullseilinger kjører jeg maks to joller per følgebåt!

:eek:

Og dersom du ikke har så mange - avlyser du regattaen/treningen?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Sikkerhet er utrolig viktig på sjøen. Selvfølgelig skal seilerne selv rette opp båtene, men det er ofte kaldt i vannet. Når et barn er i vannet SKAL det ligge en følgebåt rett ved siden av (uten at motoren sviver!!!!)

Instruktøren (altså meg) skal før treningen være på vannet og sjekke ut forholdene. Han skal gjennomføre en sikkerhetsvurdering og bestemme hvor mange joller som skal på vannet. Bestemmer han at det kun skal to joller per følgebåt, og foreningen har to følgebåter så blir det fire joller. Vi er ca 10 barn på hvert kurs, og da blir de siste 6 seilerne med i følgebåtene. Å så bygger seilerne på å seile. Det blir mindre seiling på hver, ja, men sikkherheten betyr mer.

Fritjof Brandt

Det var dette med hvor de seilte da :)

De seilte på et lite innelukka område, på utsiden var det ikke aktuelt å la dem slippe til de dagene det blåste mye.

De 2 øktene som det var passe vind for å bevege seg på utsiden av bukten som vi holdt til i, var vi 3 følgebåter.

En del av opplæringen går ut på å rette opp kantret båt, uten hjelp fra andre

Ikke på et stunt som det jeg holdt på med. Stuntet mitt var 6 økter av 2½time. hver økt var satt opp med nye speidere som kom. dvs at jeg hadde 110 speider gjennom i løpet av de 6 øktene. Skulel jeg tatt full opplæring, med hvordan rette opp en båt etter kullseiling osv, så ville jeg hatt minimum 4 økter pr kull. Der en av øktene var kullseiling. Det var også få av dem som var kledd til å fortsette å rette opp en båt etter en kullseiling.

Sikkerhet er utrolig viktig på sjøen. Selvfølgelig skal seilerne selv rette opp båtene, men det er ofte kaldt i vannet. Når et barn er i vannet SKAL det ligge en følgebåt rett ved siden av (uten at motoren sviver!!!!)

Instruktøren (altså meg) skal før treningen være på vannet og sjekke ut forholdene. Han skal gjennomføre en sikkerhetsvurdering og bestemme hvor mange joller som skal på vannet. Bestemmer han at det kun skal to joller per følgebåt, og foreningen har to følgebåter så blir det fire joller. Vi er ca 10 barn på hvert kurs, og da blir de siste 6 seilerne med i følgebåtene. Å så bygger seilerne på å seile. Det blir mindre seiling på hver, ja, men sikkherheten betyr mer.

Det høres fornuftig ut - men som sagt mitt stunt var ikke et seilkurs. Det var en aktivitet på en speiderleir.

Til sammenligning hadde vi ca 30 barn innom på seililng som aktivitet på en sommerskole nå i sommer.

Da var det 4 økter på ca 2½time. En hovedinstruktør i jolle. 3 hjelpeinstruktører som tildels seilte sammen med 1-2 deltakere. En person på land som hadde overoppsyn. Selvfølgelig ble det noe kaos den første dagen, da måtte undertegnede (som egentlig skulle vært på land) ut i båt for å hjelpe.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Ikke på et stunt som det jeg holdt på med.. Skulel jeg tatt full opplæring, med hvordan rette opp en båt etter kullseiling osv, så ville jeg hatt minimum 4 økter pr kull.

Tja? Det er dette med sikkerhet da. Lurer på om speiderene føle at de kan seile jolle etter "stuntet" ditt. "Kan seile har gått på kurs!"

Jeg har også holdt begynnerkurs for jolleseilere og om jeg skulle gjøre det igjen vil jeg ikke gjøre det uten å inkludere retting av båt, i praksis :smash: . Å ikke gjøre det anser jeg som uansvarlig og minner mer om "fabrikk". Skal undervise X antall på Y timer. Drit i sikkerheten.

Prosedyren er jo såre enkel

En eller flere jolle® med tau i brygga. To av gangen i hver båt - kantre båten (dritgøy) og rette den opp. Så neste to uti. Tar ikke lang tid - spesiellt fordi de som står på brygga og venter på tur, maser fælt. Kalt og vått, er det minste de tenkte på.

Tja? Det er dette med sikkerhet da. Lurer på om speiderene føle at de kan seile jolle etter "stuntet" ditt. "Kan seile har gått på kurs!"

I speider'n (ihvertfall Norges speiderforbund) har vi regler om sertifisering for at en gutt eller ei jente skal få lov å være skipper på en speiderbåt. Det er både aldersgrenser, farvannsgrenser, båttypeavgrensninger. Dersom det seiles i konvoi under ledelse av større følgebåt er det mulig å krysse åpnere farvann enn vedkommendes sertifikat gjelder for - f eks for at en gruppe med stor følgebåt med voksne kan krysse Sekken fra Hvaler over til Sverige, eller seile over Kvåsefjorden mellom Kristiansand og Blindleia. Et totimers stunt er nok bare tenkt som smakebit og teknisk håndtering av den aktuelle jolletypen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det høres fornuftig ut - men som sagt mitt stunt var ikke et seilkurs. Det var en aktivitet på en speiderleir.

Joda. Det innlegget var ikke ment mot deg, men som et svar til 2nd Trikker'n.

Et totimers stunt er nok bare tenkt som smakebit og teknisk håndtering av den aktuelle jolletypen.

:yesnod:

Slike økter med speideren var også mine første møter med seiljolle...

Fritjof Brandt

I speider'n (ihvertfall Norges speiderforbund) har vi regler om sertifisering for at en gutt eller ei jente skal få lov å være skipper på en speiderbåt.

Det er ikke dem jeg tenker på, men guttungen som har gått kurset og ber om å få låne jolla til naboen, og sier "Kan seil, har kurs".

Men la nå ikke dette spore av til å bli en diskusjon om ansvaret til eieren.

Oppmøte klokken 09:30 (noen kom tuslende rundt 09:45)

Frem til 10:00 - litt informasjon før økta starter:

Dette er _ikke_ et seilkurs, da måtte vi hatt 5 dager. (10 økter)

men dette er en smakebit.

Dette er skjøte . Det er gasspedalen, og klutsjen (vet dere hva en kløtsj er?)

Dette er roret - det er "rattet", "styret", og det skal dere _ikke_ slippe. Dere kan slippe skjøtet, men ikke roret.

Der kan komme til å gå rundt, det er litt kastevind idag, men det er ikke farlig. Da kommer han i GH'n (det er den gule jolla) bort og plukker dere opp, og kjører dere i land, slik at dere kan komme dere opp i leiren for å få på dere tørt tøy.

Fra kl 10 forsøk på å seile

klokken 12: tilbake til leiren for å spise lunsj

og så klokken 13:30 - ny økt frem til klokken 16

og slik gikk uka, avbrutt av haik, og noen andre aktiviteter.

Vifa - Bruce Roberts 35

• 2 måneder senere...

Hei

Nå begynner dette å ta litt mer form..

Arrangementet er en speiderleir av type stor skala, med flere tusen deltakere, og leiren arrangeres av en organisasjon som selvsagt tar vare på alt utstyr man disponerer under leiren.

Og jeg har lyst til å få til seiling som en aktivitet, så derfor forsøker jeg å innhente mer om dette..

Jeg er i gang med å ta kontakt med en del aktuelle kontakter nå.

Sjøspeidergrupper står på lista over de vi må ta kontakt med.

"Eg synæs dokkar hellar skulle skaffæ dokkar en fering!"

Nei, alvorlig talt:

Her har KFU... sjangse til å være historisk perspektivrike, samtidig som ungene kan få noe fantastiske og fremfor alt veldig varierte utfordringer! Skaff en bråte med robåter med ror og enkel rigg - Kystledbåtene fra Hardanger Fartøyvernsenter er fine! - og la ungene både ro og seile i trad.-båter med historie flere tusen år tilbake!

Kystleden i Kristiansand/Bragdøya Kystlag har 2 slike båter, og det finnes kanskje noen i Mandal og Farsund også.

Men hva slags farvann er det for unger på sjøen på Lista da??

Min erfarin er fra vår seilforening,

Jeg kan annbefale 2 krona som en egnet båt for dere. Trygg, sikker og artig og seile. Dette er en perfekt båt for 2-4 personer, m eget stødig og sikker. Vi har 8 slike i vår forening som brukes av barn_ungdom- og voksne.

Men våre får du ikke låne siden vi er en seilforening, og de vil du jo ikke snakke med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...