Sabrina Startet 1.August.2009 Link til dette innlegget Startet 1.August.2009 Jeg vurderer å bytte ut VP MD7a/110s med en annen diesel motor. Hva kan anbefales? Jeg formoder alle nye motorer er ferskvann kjølt gjennom varmeveksler. Er der motorer som passer til det eksisterende seildrevet og evt. det gamle motorfundamentet? Bør jeg oppgradere til større motor og dermed også skifte seildrevet? Er der spesielle problemer med å skifte motor, og har noen gode råd og anbefalinger? Takker for alle gode råd og hint. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Jeg har skrevet om dette i en tråd tidligere, i min båt sto det også en MD7A, denne ble byttet ut med en Sole Mini 17. Solen passet rett på 110S drevet, men så kom "problemet", jeg fikk ikke opp turtallet på Solen, må nok bytte propell (håper det holder med det). Solen er ikke blant de dyreste på markedet. Fra vi begynte å løfte motoren på plass til vi startet den gikk det ca. 8 timer. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) Sabrina, jeg er i akkurat samme situasjon som deg, samme båt & motor. Hvorvidt det blir et motorbytte vil tiden vise, men dette er det jeg har funnet ut: Selv om det er flere motorleverandører som tilbyr overgang til 110S-drevet, så kan det ikke anbefales å sette en ny motor på det gamle drevet. Grunnen til dette er at 110S har en utveksling på 1,66:1, mens moderne drev normalt har 2:1. Grunnen til dette er at maks turtall på MD7A er nesten 1000 omdreininger lavere enn en moderne motor. En moderne motor, som normalt ligger rundt 3 600 omdreininger på maks vil dermed gi alt for høyt turtall på propellen hvis den settes på det gamle drevet. Problemet er da at du rett og slett ikke finner en propell som passer til den nye motoren. Hvis du bruker den propellen du allerede har, så vil motoren jobbe for tungt, du oppnår ikke maks turtall på motoren og den vil fort bli sliten. En mindre propell vil spinne for raskt til at den blir effektiv i forhold til båtens fart og tyngde. Jeg har brukt en god del tid på å undersøke rundt dette, og også snakket med leverandører av propeller for å høre om de har noe som kan passe, men konklusjonen blir uvegerlig at hvis du bytter motor så må du bytte drevet samtidig. Ang. motor så vil jeg nok gå opp til 20hk hvis jeg skal bytte, og heller nok mest mot en Beta. Disse er i likhet med Nanni bygget rundt en Kubota-blokk. En av fordelene med Beta er at de tilbyr seg å skreddersy motorfestene slik at du slipper å bytte beddingen. Kjekt å ta med, siden en ny beddding typisk ligger rundt 5000,-, og så kommer jo arbeidet med å fjerne den gamle og støpe inn den nye beddingen i tillegg. Grunnen til at jeg vill gått helt opp til 20hk er at denne motoren gir det desidert laveste forbruket i det effektområdet som gir deg best fart på båten - litt under 13hk. Ved et effektuttak på 13hk har denne motoren et forbruk på ca. 1 liter/time og ligger på ca 2200 o/min. Til sammenligning vil 13hk ha et forbruk på 3 1/2 liter/time og hyle på maks turtall - 3600 o/min - ved samme effektuttak. Prisforskjellen mellom disse to motorene er nærmest neglisjerbar i denne sammenhengen - ca 5000,-. Ut i fra det jeg kan se av målene så skulle 20hk passe greit på lengden, den er noen få cm lenger enn MD7A. Uansett hva du velger, så er det svært viktig at klarer å oppnå motorens maks turtall med den drev/propellkombinasjonen du har. Hvis ikke har ikke jobber motoren for tungt, og slitasjen blir deretter. Lykke til fra meg oxo Redigert 1.August.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
benq Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Hos meg mener motorleverandør at det finnes muligheter for å tilpasse propell som passer til motor og eksisterende drev, dette blir spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Snakket med Finisterra om dette - de som importerer Kiwiprop. Kiwiprop kan ikke justeres til lav nok stigning, men de har en ny, 2-bladet propell på trappene som muligens kunne passe. Vil anbefale at du tar en telefon og hører nærmere med dem. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
benq Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Har du noe tlf.nr. som man kan henvende seg til? Sitér dette innlegget Link to post
dobi Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Hei Sabrina! Jeg støtter NORsmurf på å øke motorstørrelsen når du først skal bytte. Da får du lavere utslipp, lavere forbruk, mindre vibrasjoner, mindre støy og ikke minst er båten MYE enklere å manuvrere til land/havn i mye vind. En dieselmotor bør i prinsipp ikke kjøres lenge under 20% belastning og over 80% belastning (dyser, ventiler og eksos tilsmusses). Så du bør finne en motor som ikke er for stor og ikke for liten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Har du noe tlf.nr. som man kan henvende seg til? Du finner det på websiden deres: http://www.finisterra.no/ Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.