triggerhappy Startet 1.August.2009 Link til dette innlegget Startet 1.August.2009 (redigert) Kjøpte en båt med 2002 DF 50 på i starten av uken, fikk prøvd den for første gang i dag. Kjørte en kjapp tur hvor jeg økte fra 2000 mot 3000 o/min i 5-10 min, før jeg tok et raskt strekk på full gass, og 5 min med 2-3000 o/min til havn igjen. Alt fungerte perfekt. Tur nr. 2 en time senere startet også fint, lå på rundt 2000 ut til åpnere farvann, ga på videre opp mot 3000, da gikk temperaturalarmen. Både lyd, og temperatur-lampe som lyser i instrument. Stoppet og startet motoren, den gikk noen sekunder før alarmen gikk igjen. Ventet et halvt min med nøkkel ute, startet opp igjen, da gikk den 5-10 min før alarmen gikk igjen. Start og stopp noen ganger til, noen ganger gikk alarmen med en gang jeg fikk den i gir, andre ganger gikk det opptil 10 sekunder. Gjorde et forsøk på skikkelig gasspådrag, da fusket/kuttet den på ca 3000. La merke til at "Limit"-lyset lyste innimellom. Turtallssperre på 3000 når alarmen går? Fikk den til slutt til å gå uten alarm på rundt 2000 o/min, kjørte 15 min til havn, uten problemer. Da vi kjøpte båten fulgte det med et dokument fra Suzuki-forhandler/verksted om at feilvarsler ble utløst, motor var testet både på lands og til vanns, uten at noen feil på motor ble funnet på motor. Sto ikke spesifisert mer enn det. Sto heller ikke noe om at de løste problemet. Kjølevannet var ikke varmt, kanskje 5 grader over havtemperatur. Eksosen kjentes ikke varm, og eksosmanifolden og blokk var ikke varmere enn at jeg kunne legge hånden på den. Starter og går helt strøkent. Kan man anta at det er en sensorfeil, ikke en motorfeil? I så fall, er det en kjapp måte å koble ut en sensor så jeg får brukt båten de nærmeste dagene? Hva er den beste permanente løsningen? Er feilen på sensor (vanntemp elelr eksostemp), eller kan det være selve alarmen, eller en "kommunikasjonssentral" som gir info til alarmene? Redigert 1.August.2009 av triggerhappy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
triggerhappy Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Oppdatering: Snakket med mekanikeren som hadde sett på båten, de hadde ikke fått noe feilvarsel i det hele tatt da de så på den, og derfor ikke gjort noe med motoren i det heletatt. Prøvde den på nytt denne helgen, gikk 2 min på tomgang og 3 min på rolig kjøring før alarmen gikk. Startet og stoppet noen ganger, før den gikk 6-8 min med normal kjøring uten problemer. Start og stopp igjen, da kom alarmen. Kjenner på kjølevann, eksos, motor, og den er ikke varm.... Skrudde ut termostat, og tok en tur, samme som sist. Alarmen gikk, og denne gangen var den ikke lunken engang. Testet termostat i gryte, den fungerte som den skulle. Monterte den ca 1 time etter at vi kom til brygge. Motor hadde ikke mye varme igjen i seg, men alarmen gikk 5 sekunder etter oppstart. Startet og stoppet den, og alarmen gikk igjen etter 5 sekunder denne gangen òg. Motoren kan umulig være varm, det må være en feil på noe elektronikk. Det er tre temperatursensorer, sylindertemp, eksosmanifoldtemp og innsugsmanifoldtemp. Kan alle disse tre gi utslag på alarmen, eller er det bare sylindertempsensoren som gjør dette? Bestemmer instrumentet selv om alarmer skal utløses basert på signaler den fra fra sensorer gjennom hjernen, eller får den beskjed fra hjernen om at alarm skal utløeses? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 hjernen bestemmer alarmene. sensorene går inn dit. er datainterface på motoren, så skal være mulig å lese av med diagnoseverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Er det ikke også en sensor som føler på vanntrykket ?????? Jeg vet ikke, jeg bare undres..... Sitér dette innlegget Link to post
triggerhappy Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nei, vanntrykksensor står iallefall ikke i oversikten over sensorer i brosjyre på motor. Blir vel kanskje nødt til å sette på verksted for å få lest av feilkoder. Men prøver å finne ut av mest mulig selv, gidder ikke dra den på henger til verksted for at de skal kjøre den 3 min i tønne, og si at det ikke er noe feil med motor. Leste i brosjyren på motoren om hvor fancy det suzukiinstrumentet er, og fikk inntrykk av at det selv bestemmer når alarmer skal igangsettes, basert på signaler den får fra sensorer, som har vært igjennom hjernen. Men det vanlige er jo at hjernen sender kommando om å utløse alarm ja. Så da kan vel selve instrument utelukkes som feilkilde? Står igjen med hjerne eller sylindetempføler som feil da vel. Sitér dette innlegget Link to post
triggerhappy Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Oppstart igjen i formiddag, alarmen gikk av etter 5 sekunder på begge forsøk. Tok ut igjen termostaten for å se om det hadde noe å si, fortsatt alarm 5 sekunder etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Enkelte Suzuki DF har hatt endel tull med eksostemp føler! Har du prøvd å resette servise alarmen? Denne går jo via oljelampa,men er jo verdt å prøve denne prosedyren Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
jonol Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg hadde også en DF50 for 4-5 år siden. Den ga oljetrykks-alarm, mens det egentlige problemet var for høy temperatur. Olja ble så varm og tyntflytende at pumpa ikke klarte å opprettholde trykket. Da måtte jeg bytte ut termostaten med en som hadde lavere åpnings-temperatur. (50 gr.C.). Da var problemet borte. Nå er det vel neppe akkurat dette som er problemet hos deg. Ville bare nevne det. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
triggerhappy Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 (redigert) All info hjelper jonol Takk 68 GT! Gjorde et forsøk på resetting, men ikke sikker på om det ble gjort helt riktig. Kommer nok uansett til å bytte eksostempføleren nå! Redigert 9.August.2009 av triggerhappy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
triggerhappy Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Byttet eksostempføler og sylindertempføler i helgen, båten går fint uten alarmer. Eksostempføleren så ikke bra ut, regner med at feilen lå der. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En gjennganger på DF serien det der........... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
triggerhappy Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Legger inn en oppdatering på denne gamle tråden, i tilfelle flere skulle få samme problem. Opphavet til feilen med eksostemepraturføler var sinkanoden på eksosmanifold. Denne hadde fått et så tykt belegg at den ikke fungerte lenger. Sitér dette innlegget Link to post
stockshark Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hei triggerhappy eller andre... Har noenlunde samme feil med min DF 50 2000 modell. Først gikk den for ca halvt turtall selv med maks gasspådrag i perioder før den gikk opp for fullt. Slik vekslet den i flere minutter. Deretter på hjemturen etter fullt turtall gikk plutselig temp og rev alarmen, og motoren kuttet turtallet automatisk til et minumum. Motoren ristet kraftig før å fikk dratt gasshendelen til et minumum slik at jeg gikk normalt på lavt turtall hjem. Er dette sannsynligvis samme feil, altså eksostemperaturføleren? Hvor sitter denne og hva koster denne? Hadde vært flott å slippe å dra opp båten og kjøre den til verksted hvis dette er en bagatell å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.