Jump to content

Service manual Volvo Penta DP-E drev

Dag-Håkon

Recommended Posts

Noen som har en pdf utgave av service manualen for DP-E drevet? Noen som vet forskjellen mellom DP-E og DP-C( og andre tidligere modeller? Når motor og drev har gått en stund må jeg øke turtallet til omkring 800omdr/min for at drevet skal koble inn forover og er jeg er redd for at koblingskonen er utslitt til tross for kun 670 timer bruk!

Hilsen

Dag-Håkon

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Verkststadshåndboken for Volvo Penta drev som ligger i dokumentarkivet dekker til og med DP-C. Da jeg skulle ta av drevet i går stemte derfor ikke kart og terreng. I håndboken står det at en skal bruke M6 skruver på minst 30mm for å presse ut lagertapp øvre vekselhus men bolten som står her er mellom 9 og 10mm og M10 har både .5mm for stor diameter og annen stigning enn bolten som står der. Noen som har tatt av DP-E drev og kan fortelle meg hvilke bolter jeg trenger eller hva annet jeg kan gjøre?

Jeg gjorde det samme som deg. Fant ikke ut av hvilke skruer som skulle brukes første gangen jeg skulle demontere DPE drevet.

Nå bare bikker drevet fra side til side slik at lagertappen løsner litt. Så tar jeg en tang med litt bredt nebb og klyper på tvers mellom skruene.

Så vrir jeg og drar ut lagertappen.

Når jeg setter på drevet om våren sprayer jeg alle delene med litiumfett fra Biltema, da er alt mye lettere å ta av om høsten.

Lagertappen har fire hull. To som boltene står i og to som er litt mindre som skal brukes for å terse av tappen ved demontering. Volvo Penta i Ålesund (Gulliksen) sa at jeg kunne ta skruene fra bakdekselet og skru dem inn i lagertappen (samtidig) og på den måten terse av tappen.I sevicemanualen står det at man kan bruke to minst 30mm lange M6 skruer til jobben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...