Jump to content

Interessant byggelogg fra Norge!

MagneO

Recommended Posts

Jan Eirik Vågen har bygget båter i mange år. Jobbet på 80 tallet med salg i Weswitco A/S (den gang norges største båtutstyrsgrossist) og var på besøk hos han hvert år. Det var faktisk mer fasinerende å komme dit enn å komme til Scand, Nidelv og alle de andre store.

Jeg har kun annenhånds kunnskap om disse skrogene til Vågnes, men ifølge min kontakt så skal båten bestå av tre krysslagte lag med furu (omkring 6mm tykkelse), siste laget av mahogny er jeg ikke sikker på tykkelsen, men i og med at totaltykkelse på skrog skal ligge på 23-24 mm så regner jeg med at dette laget kan være rundt 4mm eller noe deromkring.

Gleder meg veldig til å ta kompisens båt i nærmere øyesyn kan jeg love!!

... skal båten bestå av tre krysslagte lag med furu (omkring 6mm tykkelse), siste laget av mahogny er jeg ikke sikker på tykkelsen....

Men er lagene av kryssfiner eller heltre?

Hvis du ser bildet av baugen med bildetekst "Så var det 2. laget", så ser det ut til å være bord, og ikke finerplater som blir brukt. Ser ut som om ikke alle er like lange.

Uansett, dette er flott håndverk!

Buster X med Yamaha 70

Men er lagene av kryssfiner eller heltre?

Hvis du ser bildet av baugen med bildetekst "Så var det 2. laget", så ser det ut til å være bord, og ikke finerplater som blir brukt.

Det stemmer! Det blir brukt bord ja, eller staver... eller hva dere snekkere kaller det :smiley:

Veldig fint håndverk ja, og det blir ekstremt sterke og stive båter vil jeg tro. Lagene av staver ligger "i kryss" over hverandre, og alle lagene blir bakt inn i epoxy.

Flotte båter!!

• 3 måneder senere...
Hmmm, er det bare meg som reagerer på at "ALT" av teknisk utstyr monteres før dekk og overbygg kommer på plass?

Beste og enkleste måten å gjøre dette på, men en bør jo ta hensyn til at noe at dette skal ut igjen en gang. Likeså kabler som legges opp. Vaagsnes vet nok hva de gjør i prosessen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Husker en gang at det var en kar som fikk seg en fin båtmotor, men båt hadde han ikke. Enkleste for han var å sette motoren på beddingen og bygge en båt rundt denne. Resultatet ble bra.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har bygg nr 73. Her er ingen "billige" løsninger!

Jeg tror jeg skal klare å få ut alt uten å demontere noenting, inkludert 500 liter dieseltank.

Tror det er andre båter som har større problem med akkurat det.

Hvis alle båtbyggere hadde gjort en like solid jobb, hadde det ikke vært mye reklamasjoner.

Var forøvrig min som lå til salgs på finn, men den ble ikke solgt da jeg ikke ville gå ned i pris.

Alt for fin båt å selge billig!

Her er 3 stk ved siden av hverandre. Min i midten.

AAkra_004.jpg

Det er nok store muligheter for at du har sett båten i Haugesund....

Det er jo limt så man har ikke problemer med at det sprekker. (Jeg fikk noen få sprekker i overbygget, men det er fikset)

Det må mattes ned før man påfører et nytt strøk med lakk.

Dette bør gjøres en gang i året, men jeg bruker ikke lengre tid på slippen en plastbåtene.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...