glalaksen Startet 2.August.2009 Del på Facebook Startet 2.August.2009 (redigert) Hei Min kjære samboer sa i dag "klart vi må kjøpe oss en båt når vi bor så nært havet" Dette sa hun til og med med vitner til stede :) dermed er den biten i boks. Nå er det slik at jeg har en veldig snill samboer som har sagt ja til båtkjøp tidligere, men her i vinter så ramlet det ut av henne at "jeg synes vi skal kjøpe ny snøscooter" og dermed ble den kjøpt (A.C. z1 xt El. noe lignende) og båten lagt på vent. Dermed så lurer jeg på hva skal vi kjøpe? og når? kriteriene for båten er blant annet: 1.Må kunne brukes hele året. 2.Der må være muligheter for overnatting for to voksne og to små barn. 3.Den må kunne fiskes med, og da mener jeg sette garn, gangvad osv. i tillegg til juksa og snik. 4.Selvlensende dekk. 5.Styring ute og inne. 6.Driftsikker for "langturer". 7.Gjerne slik at man kan sitte inne og spise og se ut vinduene. 8.Må være en god sjøbåt med kjøl, gjør ikke noe om den går sakte. 9.Min overordnede har et viktig kriterium, nemlig at den må kunne brukes med en gang. Vi har et slikt prosjekt som Hasard her inne har stående med samme tidshorisont også :) Denne tresnekka blir nedprioritert til fordel for restaurering av hus og oppbygging av et lite firma vi har. 10. vil ikke ha båt med AC da jeg ser for meg at dette ikke er forenelig med fiskeriene våre? 11. ikke trebåt selvom det er det jeg drømmer mest om, men er ikke forenelig med hus firma to små barn osv.12. viktig viktig, den må være barnesikker. Budsjettet har vi satt til 150 000,- Videre så lurer jeg på hva vi må ha av utstyr og hva vi bør ha? tenker på Vhf, ekkolodd osv. Vi har forsåvidt god tid, men vil ha den før neste sommer og helst før vinterfisket :) Har sett litt på finn.no på viksund 27 fot, dette virker som en ok båt for oss. Vi holdt på å kjøpe en 22 Rana når vi heller kjøpte snøscooter, men den synes vi blir helt feil nå som tanken har fått modnet. Kanskje det er noen her inne som har en båt de vil kvitte seg med når sesongen er over? Vi bor i Nordland, men skal sørover i løpet av høsten. Tror jeg enda har gode priser på dekkslast med saltfiskbåtene som går langs kysten. Setter stor pris på innspill Redigert 2.August.2009 av glalaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Viksund 27 kan være en grei båt for dere, men se også på Snekling (25 fot). Det er en lettvint og praktisk båt med selvlensende uteplass akter, styreplass inne og ute samt bra innredning. Bedre fartspotensiale enn Viksund 27 også. Mange av de som har vært til salgs de siste årene har hatt skikkelig fiskeutstyr (trommel) også, så de har tydeligvis vært brukt av fiskere. Vær oppmerksom på at det er to versjoner med litt forskjellige innredninger. Den greieste er versjon 2, som har en "dinette" med høy spiseplass inne (bra utsikt i alle retninger derfra), men den har bare en stikkøye (som stikker akterover (under benkene i cockpit). Versjon 1 har 2 stikkøyer men ikke noen sitteplass i høyde med de store vinduene. Det er p.t. 1 Snekling på Finn. Den er noe over budsjett ditt, men den ser veldig fin ut. Det har vært andre rundt 150.000 også i år. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Takker for kjapt svar Skal nedover til brønnøysund til torsdag-onsdag, må få prøvd å se på den da. Går jo mot slutten av sesongen kanskje de firer litt på pris og er det en båt min kjære liker så kanskje hun firer litt også Ellers så har jeg funnet denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17982830 Synes den er litt i overkant gammel. Redd for tilstanden på skroget. Selgeren har også samme navn som en bilselger i Bodø og da blir jeg også litt "redd" hehe Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Viksund 27 er nok en av valgene som vil passe best til dine ønsker. Mye båt for pengene og denne f.eks har jo både nyere motor og befinner seg allerede i din landsdel. Ellers kan Halco 26,Nord West 740 (her er vel litt knapt med køyer) det samme gjelder selfa 26 og være alternativer. Lykke til og "husk" å oppdatere oss underveis i prosessen Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Hei Bergen Den i tromsø er ikke så dum, men det blir ikke rare forskjellen i reiselengde å hente den utenfor trondheim, men frakt bør være enkelt å få til Den selfa annonsen har jeg lagret, skal prøve å komme meg innom der når jeg drar til lofoten om halvannen uke. Når det gjelder halcoen så søkte jeg opp disse på finn.no nå og fikk en prisforskjell på 190 000!!!! det var jo litt Ungene er veldig små, ei på ni måneder og ei til på vei. (gikk litt fort i svingene her) Flere forslag mottas med mer enn gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Halcoene er for det meste selvbygg og har derfor et stort spenn i utført kvalitet og standard, og derav stor variasjon i pris. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Høres ut som en Viksund Columbi kan være tingen for dere ja! Jeg har samme sort, og den fungerer utmerket som turbåt for to voksne og to tenåringer samt til fisketurer i vinterhalvåret. Prøv å finne en av de senere modellene med avrundede hjørner på vinduene og innredning i teakfiner, de eldre har en del mer upraktiske løsninger. Jeg ville også unngått båter med 25hk VP motor, det blir litt snaut i en såpass tung båt. Min hadde en 54hk Ford Sabb, en motor jeg heller ikke vil anbefale etter mye problemer. Nå har jeg skiftet til en 70hk Ford FSD, som er en fornøyelse å ha med å gjøre i forhold til den gamle. Det beste hadde vært å funnet en som har fått byttet motor, originalen er tross alt 30-40 år gammel (1970-1980). Ellers er dette en båt jeg trygt kan anbefale. Solid, romslig og praktisk til litt sånn kombinert bruk. God bysseløsning med et par meter benk, romslig dinette med god utsikt, og soveplass til 5-6 alt etter alder/størrelse. Sjøsterk som få, og praktisk med selvlensende akterdekk. Under akterdekket er det et praktisk lasterom, der man kan stue mengder av bagasje etc. Så dette er en båt som trygt kan anbefales! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaksen Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Nå har jeg vært inne på finn.no og prøvd å se etter vinduer med avrundede hjørner, men alle ser rimelig kantete ut for meg. Hva koster det å bytte motor i en slik båt? inkludert ny motor arbeidspenger osv. Er vel et nokså dumt spørsmål, ala "hvor bratt er en bakke?", men en ca pris. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17982830 Hva med denne båten, veldig kjekt at der er mesan tenker jeg, men synes den ser litt hjemmesnekret ut den øverste skjermen? Hva slags annet utstyr bør vi se etter i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.