Jump to content

Fiske, noen som har tips om gode måter og kansje sluker?

evn

Recommended Posts

Halloen.

har fisket uten for rosnes i norhordaland.

men har ikke fott noe .

eg har sote garn fisket med harpe.

noen som har noen gode fisketips for og få fisk eventuelt sluker ?

eg har brukt trollgarn men er så mye glass og brennmagneter i sjøen no for tiden at det eneste som er i garnet er drit .

eg pleier og fiske 250-300 meter i fra ett fiske opptrett og inne melom holmer.

bør eg fiske men stang og lyse glinsene sluker.?

dorge ?

vudere og sitte ut dypvannsgarn eller makrellgarn som eg ikke har gjort til no ..

det er vell mange her inne som har gode fiske måter som dokar kansje vil dere med andre ?

Espen

på jakt etter båt

Setter nesten alltid ut stanga med ei hekle på når jeg tar ut , bruker for det meste hekle med sølvskimrende attraktor siden jeg seiler med 3-5 knop og fisker pelagisk fisk (rovfisk) aldrig slått feil enda første middag i båten er fersk fisk :)kjøpte ei bok om agnfiske i sjøen fra maritim for ei stund siden , har hatt mye glede av den , men fisk ikke mere en du spiser, så kan neste generasjon og få gleden av og fiske :) :cheers:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Hei,

For stangfiske i sjøen er det vel ikke så mye som kan måle seg med den gamle grønne stingsilda og møresilda. Til juksing anbefales svenskpilk. Til dorging foreslås harpe med vekselvis gummimark og blanke kroker. Dette gjhelder hele kysten vår. Skitt fiske

fx 1o omfar sku funke bra til flere fiskeslag og 12 til laks og ørett

I en tid der både laksen og ørretten sliter, anbefaler du garnstørrelse etter dem, noe som er et direkte ulovlig fiske.

Det vi trenger er heller mere oppsyn som får fjernet dritten, enn flere garnfiskere!

Møresilda og sildesluker (de til 10 kr funker like bra som stingsilda til 50, bare bytt kroker og ringer).

Prøv gjerne en jigg til torsk, sei og lyr.

Finn grunnene :smiley:

Jigghode med helt agn til lange og brosme, gjerne med noe selvlysende slange på dypet.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Når det kommer til fiske med kunstagn i saltvann har jeg èn favorittsluk, og det er sølvutgaven av ABU Koster. Bruker faktisk kun den. Den fås i 28, 40 og 60 gram. Har testet ut denne sluken mot andre populære sluker ved både overflatefiske og pilking, og er ikke i tvil om at Koster gir mer fisk enn noen annen sluk jeg har brukt. Har hatt opptil 6 forskjellige sluker samtidig på samme dyp og kun få meter fra hverandre, og har da fått overlegent mye mer fisk på Koster enn på de andre slukene.

Har brukt denne sluken til fiske etter torsk, sei, hyse, laks, sjøørret, blink(sjørøye), lyr, havabbor, makrell og horngjel, og har fisket med den hele kysten nedover fra Gamvik kommune i Øst-Finnmark til Oslo. Får alltid fisk på Koster. Utseendemessig er det ikke noe fancy med sluken i det hele tatt, men et eller annet med den trigger huggrefleksen til fisken. Ellers har jeg helt sluttet å bruke naturagn. Bruker kun forskjellige typer av Gulp til agnfiske. Syntes det funker like bra som "the real thing", men det blir mye mindre griseri med Gulp.

01072009188.jpg

I en tid der både laksen og ørretten sliter, anbefaler du garnstørrelse etter dem, noe som er et direkte ulovlig fiske.

Det vi trenger er heller mere oppsyn som får fjernet dritten, enn flere garnfiskere!

Møresilda og sildesluker (de til 10 kr funker like bra som stingsilda til 50, bare bytt kroker og ringer).

Prøv gjerne en jigg til torsk, sei og lyr.

Finn grunnene :smiley:

Jigghode med helt agn til lange og brosme, gjerne med noe selvlysende slange på dypet.

• 3 uker senere...

halloen.

tusen takk for alle tips, det er bare og komme med flere kommer godt med:D

har fortiden ikke vert så mye på sjøen.

så har ikke fott fisket så mye.

men jeg kan love dere at eg kommer til og prøve vær eneste en sin gode ide .

bare legg inn flere tips ..

hvordan fisker eg med ruse?

må eg ha et garn med små masker i for og lede fisket tett oppi eller?

Hilsen Espen

på jakt etter båt

halloen.

tusen takk for alle tips, det er bare og komme med flere kommer godt med:D

har fortiden ikke vert så mye på sjøen.

så har ikke fott fisket så mye.

men jeg kan love dere at eg kommer til og prøve vær eneste en sin gode ide .

bare legg inn flere tips ..

hvordan fisker eg med ruse?

må eg ha et garn med små masker i for og lede fisket tett oppi eller?

Hilsen Espen

Hei Espen.

Ruser er en veldig fin måte og fiske på, og fisken du får er av ypperste kvalitet, du trenger heller ikke agn i Rusene, da lede noten (garnet) leder fisken inn i Rusa.

Det finnes litt forskjellige modeller og utgaver av "Ruser", den vanligste modellen består av et notpanel på 5-10 meter i midten, på hver side av dette står selve ruse enhetene, disse er vanligvis runde med 3-5 "kalver" innover, prinsippet er det samme som krabbeteiner, kommer innover, men ikke ut..

Ved setting av ruser så knyter du sammen en lenke, om du skal ha flere uti på en plass. Knyt rusene direkte sammen, ikke bruk tau imellom hver enhet, jo tettere de står, jo bedre. Da vil også selve ruseenheten med kalvene fungere som ledenot til neste åpning.

I enden du kaster først har du et 5-10m ile ifrå rusa og til et lodd, her funker det greit med en stein, er det et utsatt område mtp strøm så bør du ha en 5-10 kilo. Nå bakker du båten om du setter ifra baugen/går forover om du setter akterut. Pass på at kalvene og ledenoten går rett ut, uten snurr. I siste enden du hiver har du også en ile på 5-10 meter bort til et lodd, så ile ifra loddet og opp til overflaten, på dette tauet MÅ du ha synketau, eller henge på en daumann midt på, husk merking av blåsen med navn og nummer.

Vent så 1-2 døgn før du går ut og drar, og slipp utigjenn hummeren... :flag:

Her kan du lese om reglemang, når det er lov og sette ruser osv osv..

http://fdir.no/fiskeridir/fritidsfiske

http://fiskeri.no/Tema/Fritidsfiske.htm

Skitt fiske! :yesnod:

Mvh, Fisker.

hvorfor er det ingen som bruke flø pose/finner ingen som selger dette lenger

Strømper som brukes til løk fungerer bra. Vil du ha små poser, kan du bruke surgifix (eller noe sånt) som selges på apotek (fingerbandasje) men de er endel tettere.

Lite tips, Bruker du agn på kroken finnes det elastisk tråd du kan surre det fast med. Får du i fiskeutstyrsbutikker.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...