Øyen Startet 3.August.2009 Del på Facebook Startet 3.August.2009 Jeg monterte en hekksvinger på en Øyen 16 som jeg har en 40hk Suzuki på. Har også montert Smart Tab på den. Når jeg kjører så båten planer så spruter det fra Smart Tabs og på svingeren og derifra høyt oppe på motoren. Svingeren er montert ca 40cm ut til siden på høyre side, og avstanden til propellen er ca 40cm. Hva skjer med signalet fra svingeren tro, hvis jeg monterer hekksvingeren enda nærmere inn mot kjølen på båten, og da kommer den jo også litt nærmere propellen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Ikke uvanlig problem, hekkmonterte svingere kan føre til sprut også uten smartabs i nærheten.. Om det vil fungere bedre med svingeren nærmere propellen må man teste for å kunne si noe om. At den sitter dypere vil bare være en fordel, mindre sjanse for luft. Men den kan bli forstyrret av støyen fra propellen, eller turbulens fra kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Dette problemet hadde jeg også. Fikset det enkelt ved å lage et lite hus eller tak om du vil av meranti finer. Tre små biter limt sammen til en U som limes på hekken over svingeren. Null sprut etter dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Øyen Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Takker for svar og tips, får prøve meg litt fram. Regner med at det er ikke har noe å si om en senker senterlinjen på svingeren litt dypere ned enn det som det henvises til? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 (redigert) Takker for svar og tips, får prøve meg litt fram. Regner med at det er ikke har noe å si om en senker senterlinjen på svingeren litt dypere ned enn det som det henvises til? Senker du mer enn senterlinjen spruter den mere,ta heller å hev den,det fungerte for meg! ikke etter boka men men..... funker greit Redigert 5.August.2009 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Øyen Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Senker du mer enn senterlinjen spruter den mere,ta heller å hev den,det fungerte for meg! ikke etter boka men men..... funker greit Får prøve å heve litt, tror den ble montert litt lavere enn senterlinjen også, hvis ikke får jeg lagen en skjerm av aluminium over som tar vekk spruten, det har jo ikke så mye å si at det spruter litt, bare så irriterende at det sprutet så høyt oppe på motoren. Får henge meg over kanten i fart for å se hva som må til. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 det har jo ikke så mye å si at det spruter litt, bare så irriterende at det sprutet så høyt oppe på motoren. Om det dannes en "tåke" som når opp til innsuget bak på motoren vil det kunne suges salt inn i motoren. Ikke bra... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Øyen Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kan noen komentere min plassering av hekksvingeren, fungerer helt fin under dorging, men ved større hastigheter opp mot 20-25 knop så mister jeg dybdemålingen, står bare å blinker med samme tall. Bildet blir også veldig dårlig. Dette brukes på ett Humminbird 535X ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Plasseringen ser ikke gunstig it iom at den står rett utenfor en kanal i skroget hvor det kan bli ledet luftbobler. Uansett er det vanskelig å få en hekkmontert svinger til å fungere bra i planefart. Se også dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Øyen Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Får vel prøve å montere den innvendig da. Vil jeg få samme resultat om jeg limer inn en hekkmontert svinger eller om jeg kjøper en svinger for innvendig montering Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Prøv å flytte svingeren 7-10cm til venstre. Hvis du skal fiske vil jeg ikke anbefale innvendig montasje av en hekksvinger. Sitér dette innlegget Link to post
Øyen Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Vurderer i stedet å montere svingeren innvendig, men så skrår jo bunnen litt, så hvis hekksvingeren skal stå i vater så blir det jo nesten en 10mm tykt lag med epoksi eller sika på den siden inn mot midten. Vet ikke om det har noen betydning, ellers må jeg jo kjøpe en for innvendig montring. Ser at den for innvendig er rund, men det er vel ikke noe fram og bak på den, jeg har bare mulighet til å montere på venstre side innvendig, og da skrår det jo en vei Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ser problemet eg de er motoren. hvis du bytter den ut med en som er 30 hk mindre, da forsvinner den spruten du viser til Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Øyen Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Ser problemet eg de er motoren. hvis du bytter den ut med en som er 30 hk mindre, da forsvinner den spruten du viser til hva om det bare er en 5hk da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.