Jump to content

Sprut fra hekksvinger

Øyen

Recommended Posts

Jeg monterte en hekksvinger på en Øyen 16 som jeg har en 40hk Suzuki på. Har også montert Smart Tab på den. Når jeg kjører så båten planer så spruter det fra Smart Tabs og på svingeren og derifra høyt oppe på motoren. Svingeren er montert ca 40cm ut til siden på høyre side, og avstanden til propellen er ca 40cm.

Hva skjer med signalet fra svingeren tro, hvis jeg monterer hekksvingeren enda nærmere inn mot kjølen på båten, og da kommer den jo også litt nærmere propellen :confused:

Ikke uvanlig problem, hekkmonterte svingere kan føre til sprut også uten smartabs i nærheten..

Om det vil fungere bedre med svingeren nærmere propellen må man teste for å kunne si noe om. At den sitter dypere vil bare være en fordel, mindre sjanse for luft. Men den kan bli forstyrret av støyen fra propellen, eller turbulens fra kjølen.

Dette problemet hadde jeg også. Fikset det enkelt ved å lage et lite hus eller tak om du vil av meranti finer. Tre små biter limt sammen til en U som limes på hekken over svingeren. Null sprut etter dette. :cheers:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Takker for svar og tips, får prøve meg litt fram. Regner med at det er ikke har noe å si om en senker senterlinjen på svingeren litt dypere ned enn det som det henvises til?

Senker du mer enn senterlinjen spruter den mere,ta heller å hev den,det fungerte for meg! ikke etter boka men men..... funker greit

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Senker du mer enn senterlinjen spruter den mere,ta heller å hev den,det fungerte for meg! ikke etter boka men men..... funker greit

Får prøve å heve litt, tror den ble montert litt lavere enn senterlinjen også, hvis ikke får jeg lagen en skjerm av aluminium over som tar vekk spruten, det har jo ikke så mye å si at det spruter litt, bare så irriterende at det sprutet så høyt oppe på motoren. Får henge meg over kanten i fart for å se hva som må til.

det har jo ikke så mye å si at det spruter litt, bare så irriterende at det sprutet så høyt oppe på motoren.

Om det dannes en "tåke" som når opp til innsuget bak på motoren vil det kunne suges salt inn i motoren. Ikke bra...

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Vurderer i stedet å montere svingeren innvendig, men så skrår jo bunnen litt, så hvis hekksvingeren skal stå i vater så blir det jo nesten en 10mm tykt lag med epoksi eller sika på den siden inn mot midten. Vet ikke om det har noen betydning, ellers må jeg jo kjøpe en for innvendig montring.

Ser at den for innvendig er rund, men det er vel ikke noe fram og bak på den, jeg har bare mulighet til å montere på venstre side innvendig, og da skrår det jo en vei

:crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...