roaldbj Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Hva er din erfaring når det gjelder strømforbruk i din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Med battmeter har jeg jo full kontroll på forbruket. Og med solcellepanel i tillegg har jeg nå en altfor stor batteribank med 3 x 120Ah. Nå er det faktisk slik at jeg ofte forlater uthavn med mer strøm på banken enn da jeg kom. AGM batteriene har jeg fått gratis og å ta ut et av dem for å la det stå og visne bort i garasjen er en enda dårligere løsning. Skulle jeg derimot ha kjøpt batteriene for 5000 kroner stykk hadde jeg valgt 2 og ikke 3. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Det er mulig jeg ikke har den helt optimale batteribanken Lotus, men når mine batterier holder i 9 år er jeg fornøyd. 8 år helt uten å tenke på batterier, og så et år når jeg må passe litt på hvor mye jeg bruker er OK for meg. Hvorfor batteriene da blir syke og dør, interesserer meg null. Jeg har batterier i båten av nødvendighetsgrunner, og ikke som et eksperiment innen elektro. Testing av batterier (LiIon) drev jeg med i flere år i jobben, så det får holde. Nå nyter jeg pensjonisttilværelsen. Hvor store og hvilken teknologi av batterier jeg kjøper neste gang (om 6 - 7 år), får tiden vise. At forbruket pr. døgn ikke skulle variere gjennom sesongen, er jeg ikke enig i Lotus. I juli brukes nesten ikke lys, men i oktober er det mørkt når en kommer frem til uthavnen og lyset må på. I juli ser vi nesten ikke på TV, men i oktober koser vi oss med fredagskrim og det som måtte være. I juli brukes nesten ikke varmeapparatet mens det i oktober går nesten døgnet rundt. At kjøleskapet skulle bruke så mye mindre i oktober enn i juli, er i så tilfellet marginalt. Vi har da ikke skapet stående ute på dekk men inne i oppvarmet båt. Jeg har også battmeter, og det viser adskillig større forbruk i oktober (med lite lading fra solcellepanelet) enn i juli Men nå skal jeg ha meg en pils og bare nyte ferien (med landstrøm!). Lars H. webkamera fra båten (Hunnebostrand nå) her Redigert 4.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det skjønte jeg ikke Lotus. Mener du at når det er kaldt ute og varmeapparatet står på så bruker kjøleskapet mindre strøm. Jeg vil da tro at du enten har det veldig kaldt i båten eller har kjøleskapet på dekk. Det er en himmelvid forskjell på strømforbruk sommer og vinter i mange fabrikkbygde båter i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Jeg har et termometer som måler temperaturen bak kjøleskapet i cockpiten. På sommeren blir det styggvarmt bak der og i selve cockpiten så varmt at LCD-displayene ofte blir helt svarte. Under slike forhold stresser kjøleskapkompressoren noe alldeles voldsomt. På vinteren bruker jeg ikke båten, så der aner jeg ikke hva forbruket ville vært. Redigert 4.August.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Hei Lotus. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår innlegg 27. Du har jo hatt PDAR regulator solcellepanel og batterimonitor i noen år. Det er jo selvsagt mulig at du i de mange andre trådene har oppgitt ladedata på noen ekstreme tilfeller som er unntaket for ditt generelle brukermønster? Hvordan kan det ha seg at du nå med nye batterier plutselig forlater naturhavnen med mer strøm på batteriene enn når du ankommer naturhavnen. Har dynamoen sluttet å virke i år eller har du begynt å ro båten? Har du kvittet deg med en del forbrukere eller gjort noen andre grep? Siden du ikke bruker båten om vinteren så kan jeg opplyse deg om at de fleste båtene bruker mer strøm om vinteren og at rett mange har problemer med at dieselvarmeren ikke tenner natt til søndag. Man kan jo da bare starte motoren for å få opp spenningen når dette skjer og samtidig sørge for å ta noen mellomservicer på brenneren for å fjerne sotet som dannes. Har du noen andre forslag på løsning for de som har dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Det har seg slik Ole Petter at da jeg fikk vekk de to elendige sønnakbatteriene og fikk 2 nye Sønnak batterier i tillegg til det gamle som var ganske ok, ble det mye bedre. Så fikk jeg solcellepanelet mitt for drøye halvannet år siden. Så fikk jeg nye batterier denne sesongen. med nye batterier som har skikkelig spenning, jobber kjøleskapet mer effektivt og med over 6A ladestrøm på det meste fra det nye solcellepanelet og 18 soltimer rundt St. Hans her i Sør-Norge, blir det til at på gode soldager ender jeg opp med mer strøm inn på batteribanken enn jeg bruker. Forbrukerne er de samme som før, men å knerte opp mot 60Ah i døhnet klarer jeg ikke. Du var tidligere svært negativ til solcellepanelene og mente at man heller kunne starte med å spare strøm andre steder som f.eks til belysning. Det gikk deg hus forbi at de fleste av oss bruker fint lite av våre amperetimer til belysning og at parafinlamper er kjekke duppeditter. Man bør nok være båteier for å få med seg slike ting. Så alt i alt? Mer strøm inn enn ut. Blir ikke bedre enn dette. Mitt kjøleskap er oppgitt til til å ha en cut-out spenning på 10,0V. Min dieselvarmer krever 10,5V. Ser ikke helt de store problemene når et 100% utladet batteri fortsatt leverer 11,7V. Skjønner derfor ikke hvilket problem du snakker om. Vet du ikke hvordan et varmeapparat virker? Det brenner jo vekk soten fra glødingen før det har gått 30 sekunder etter start. Det som gjør at det soter ned er når de går på lav hastighet over lang tid. Ole Petter. Bruker man båten om vinteren og hvis man da har et større forbruk da, ja så dimensjonerer man etter dette. Prøver du igjen å konstruerer problemer som ikke finnes? Redigert 4.August.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Hei. Ingen ekspert, men en logisk tanke er jo at jo mer dynamoen må jobbe jo mer sliter den dynamobørster. Vet iallefall at ingen dynamoer har noe "bristegrense" de har en maks kapasitet som er bestemt av størrelse og konstruksjon på viklinger og magneter og regulator Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 men en logisk tanke er jo at jo mer dynamoen må jobbe jo mer sliter den dynamobørster. Det gjør ikke mye. Børstene er slitedeler, men holder lenge, koster lite og det er skjelden noe problem å bytte den. * Å gi avkall på kraftig lading er da verre siden motoren går jo likevel. Og for bruttokostnådene av alle timer som båtmotorer går unødvendigvis, f.eks. bare for å mellomlade batterier, kan man sikkert kjøpe "to nye dynamoer" i løpet av en båtliv. Jørg * ...hvorfor tenker jeg hver gang på Slagskipet hvis jeg sier det? Ekstrahilsen til deg, skulle du lese dette her ! Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.