matglede Startet 3.August.2009 Link til dette innlegget Startet 3.August.2009 Hei båtvenner..... Er ny bruker her...kjempebra side. Lurer på og kjøpe meg en scand classic, lurer litt på hva man bør se etter. Evt er det noen som har noe erfaring(gode/dårlige). Hvilke motorer bør man gå for,evt styre unna.. Takker for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 (redigert) Hei på deg! Scand Classic er etter min mening en bra båt. Hadde selv en 81-modell fra 2003 til 2008. I denne sto det en Bukh 36hk. ALDRI problemer med motoren, startet ALLTID på første forsøk. Den er saltvannskjølt ja, men virker som den er dimensjonert/beregnet for det. Båten i seg selv fungerte også greit for vår lille familie (2 voksne + junior på 6-11 år). Vi hadde versjonen med toalettet i egen kabin akter. I utgangspunktet var vi på utkikk etter AV-utgaven, uten egen kabin til toalettet, men fant fort ut at uteplassen på vår båt var grei nok. Dette betydde at vi hadde den ene ledige stikkøya til å stue vekk massevis av baggasje på langtur, samt at junior kunne ha med en kamerat på helgeturer. Ting jeg ville sjekket NØYE ved kjøp av denne båten (gjelder vel egentlig alle båter i denne alderskategorien...): Kvalitet på alle tankene (Jeg måtte bytte/reparere begge dieseltankene, vann- og septiktanken ) Det var også lekkasjer flere steder fra vinduene i forkabinen (hovedgrunnen til at båten ble solgt...) Redigert 3.August.2009 av Jeppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 (redigert) Du bør ta en titt på flyndre/rorsystem før kjøp. Saltvannskjølt Buch ville jeg styrt unna var jeg deg. Disse begynner å bli gamle (= problemer med saltvann/kjøling) I tillegg er 36hk i svakeste laget for dette skroget. Redigert 3.August.2009 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Ja,det er i alle fall et svakt punkt p[ disse båtene - fprdekket.Det er laget av glassfiberbelagt kryssfiner.Det lekker rundt dreggluka og inn i kanten på fineren som ikke er beskyttet.Får dette utvikle seg blir dekket råttent og mykt å gå på.og det blir lekkesjer.Vinduene i min båt tror jeg er tette.Det kommer fra fordekket.Jeg kjøpte båten in 2002,og det eneste jeg ikke har skifttet er varmeapparatet - Eberspecher D3.Motoren ,en MD 17 D ga meg mye hodepine.Nå har jeg en nyere 2003 T,og den går fint.Tungstartet,men den starter hver gang.Så,jeg er enig med de som har skrevet lenger oppe her - - hold deg unna saltvannskjølte motorer fra 80-tallet.Men - en likande båt.Derfor har jeg tenkt å ha den videre. Hiolsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 En god kjenning av meg her i Skien skal selge en meget fin slik båt. Den bør sees. de rette tingene er oppdatert på denne båten, som kalesje, varmer, teak ute, puter osv. Han treffes på tlf: 41401580 Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Har også hatt en Classic en gang i tiden. Romslige gode båter, men jeg vil definitivt anbefale en AV versjon der toalettet er flyttet inn på babor side. Dermed får du frigitt uteplass. Dassen bak i den mer vanlig "dassicen" er ingen god løsning, etter mitt syn. Muligens litt dyrer AV-vversjonen, men desto mer populær. Kan ellers understreke sjekk av fordekk og luke. Hadde samme problem. Dette er en kjent svakhet på Classicen. Aluminiumstankene er også en svakhet. Sjekk om disse er skiftet. En drittjobb om de begynner å lekke, og det gjør de før eller siden i en båt fra 80-tallet. Motormessig er jeg helt enig; stryr unna saltvannskjølt om mulig. Jeg hadde en Yanmar 55 som var en kanonmotor. Ellers ei kjemp-snekke. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Min båt hadde ikke dreggkasse i baugen. Hvorvidt dekket hadde kjerne av finèr vet jeg ikke, men det fantes ikke svai i det... Er også enig i at en godt holdt ferskvannskjølt motor er å foretrekke. Men i årgangene rundt 1980 ble vel de fleste levert med Bukh-motor. Min opplevelse av denne motoren er ihvertfall udelt positiv. Man får selvsagt ca. 2 knop høyere fart med en "noenogfemtihester" Marsjer da behagelig i 8,5 knop istedenfor 6,5... Hvis det er et mål... Gutek: Du sier ikke noe om hvor gammel båten din er. Hvis ikke vinduene er "pakket om" og de ikke har (be)tydelige spor etter silikon el. tilsvarende rundt listene, bør du sjekke nok en gang om ikke lekkasjene kommer fra disse. Har snakket med ganske mange båteiere med båter i den aktuelle "aldersgruppe", og alle er enige om at de fleste lekkasjene kommer akkurat herfra... Som med det meste annet når det gjelder båt: Alt er et spørsmål om pris... Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Hvilken prisklasse ser du etter? Kan sikkert få en sliten Polar 770 til 200.000,- Mye bedre båt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
matglede Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Takk for mange gode tips. Tenkte og bruke 150-200 tusen. ønsker og ha den med ac,med tanke på de 2 stikk køyene. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Er helt enig Sjelden jeg har med så mange at jeg har behov for rundsitter bak. Og jeg synes toalettrommet så greit nok ut men det vil jo tiden vise :) Du bør ta en titt på flyndre/rorsystem før kjøp.Hva skal man se etter da? En god kjenning av meg her i Skien skal selge en meget fin slik båt.Det hørtes nesten ut til å være han jeg har avtalt å kjøpe båten til...Men tlf nummeret stemte ikke :) Hilsen meg som skal hente en 81 (Classic eller var det Dassic?) til torsdagen :) Må si det blir spennende å gå fra 35 til 8 knop Men jeg får jo en annen comfort da... På denne er det ikke dreggluke foran så det finnes nok noen versjoner uten dette problemet Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kire Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Den pen Classic`n jeg refererer til ligger i Skien. Eier heter Snorre og båten ligger ute på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
matglede Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 takker for innspill... hva slags motorer bør en gå for/styre unna Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Har det blitt Classic på deg? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
matglede Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 nei har ikke kjøpt enda........driver og kikker... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Det er mange båter å velge mellom nå, definitivt kjøpers marked! Jeg har fulgt med, og lagt mange annonser i min finn, der ligger dem til dem blir innaktive. Kun 1 av 16 annonser jeg har lagret er solgt, resten ligger der til dem går ut på dato! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Kire Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 har du sett på den i Skien som jeg tipset deg om. Du bør titte på den. Båten er bra. Sitér dette innlegget Link to post
matglede Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 nei har ikke kikket på den.....vært litt "ute av drift" en periode men er i gang igjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei igjen da får du se et an, men den er ihvertfall bra. Ikke langt til Skien vettu og en flott tur med båt hjem. :-) Sitér dette innlegget Link to post
matglede Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 driver fortsatt og kikker..... er jo ikke så mange som ligger ute nå(finn.no) .... ligger en til 100 båtpenger, må sikkert påkostes litt...men.... Hva mener folket??? Snart sommer og det deilige båtlivet Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Brenner båtpengene i lomma på deg? Det var lite utvalg ja, hadde ventet litt jeg. Redigert 6.Mars.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
matglede Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 he he nei...eller....Har akkurat flyttet og bor nå 100 meter fra havna som jeg ser rett ned på,så det klør litt ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.